شناسهٔ خبر: 67259914 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

سومین نشست دوحه در مورد افغانستان؛ «آیا سازمان ملل متحد به طالبان برای اشتراک امتیاز داده است؟» /گزارش شفقنا افغانستان

صاحب‌خبر -

شفقنا افغانستان – پس از نزدیک به دو ماه رایزنی، سرانجام طالبان اعلام کردند که اشتراک در سومین نشست دوحه را «به نفع افغانستان» می دانند و هیأتی را به این نشست اعزام می کنند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، ذبیح الله مجاهد، سخنگوی طالبان به تلویزیون خصوصی «طلوع نیوز» در افغانستان گفت که این گروه دستورکار سومین نشست دوحه را بررسی کرده اند و پس از بررسی این دستورکار تصمیم گرفته اند که در آن اشتراک کنند.

سخنگوی طالبان گفت که هنوز هیأت این گروه تعیین نشده است و هرزمان که این هیأت تعیین شد، اسامی افرادی که عضو آن نیز از طریق رسانه ها اعلام خواهد شد.

ساعاتی پس از این اظهارنظر، وزارت خارجه طالبان با نشر یک اعلامیه گفت که این گروه بر اساس «آجندا» و «ترکیب» ارائه شده از سوی سازمان ملل در جریان نزدیک به دو ماه اخیر، تصمیم به اشتراک در سومین نشست دوحه گرفته است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان در این اعلامیه هشدارداده بود که هرگونه تغییر در دستورکار و ترکیب اعضای اشتراک کننده در سومین نشست دوحه، بر تصمیم این گروه برای اشتراک «تأثیر» خواهد گذاشت و در آن زمان تصمیم خود را به همه طرف ها و جوانب اعلام خواهد کرد.

«آیا سازمان ملل به طالبان امتیاز داده؟»

پس از آنکه طالبان اعلام کردند که در سومین نشست دوحه اشتراک می کنند، شماری از نهادهای حقوق بشری بین المللی، اعلام کردند که این گروه بر اساس «امتیازات بسیار جدی» از سوی سازمان ملل متحد، در این نشست اشتراک می کنند.

هدر بار، معاون بخش امور زنان سازمان دیده بان حقوق بشر در واکنش به اشتراک طالبان در سومین نشست دوحه گفته است که واضح است که این تصمیم بر اساس «امتیازات بسیار جدی سازمان ملل متحد» اتخاذ شده است.

خانم بار در یک پیام ویدیویی در ایکس گفته است که سازمان ملل متحد برای جلب رضایت طالبان برای اشتراک در سومین نشست دوحه، زنان خلاف قطعنامه شورای امنیت از اشتراک کامل در این نشست محروم کرده اند.

او همچنین افزوده است که سازمان ملل متحد بر اساس خواست طالبان، در دستورکار سومین نشست دوحه نیز موضوعات حقوق بشر و حقوق زنان را نگنجانده است.
معاون بخش زنان دیدبان حقوق‌‌ بشر  گفته است: «این تکان دهنده است که سازمان ملل این کار را در لحظه‌ای انجام می‌ دهد که مشخص است وضعیت افغانستان تحت حاکمیت طالبان جدی‌ ترین بحران حقوق زنان در جهان است و این بحران هر روز بدتر می‌ شود.»

خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داده است که بر اساس تصمیم سازمان ملل متحد، اعضای جامعه مدنی افغانستان در جلسات اصلی سومین نشست دوحه که با حضور طالبان برگزار می شوند، حضور ندارند و قبل و بعد از این نشست، با آنان نشست هایی مشورتی جداگانه گرفته می شود.

«هشدار گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد»

در پی این گزارش ها، ریچارد بنت، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد از  پیامدهای«رفتار با طالبان همانند یک دولت» هشدار داده است.

آقای بنت که دیروز در پنجاه و ششمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد صحبت می کرد، هشدارداد که به طالبان نباید اجازه داده شود که شرایط نشست های به میزبانی سازمان ملل متحد را «دیکته» کنند.

او گفت که طالبان هنوز از سوی جامعه جهانی به عنوان «دولت» به رسمیت شناخته نشده اند و نباید با این گروه همانند «یک دولت» رفتار شود.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد با اشاره به حذف زنان و مسائل حقوق بشر از جلسات اصلی و دستورکار سومین نشست دوحه، تأکید کرد که «نباید زنان و دختران به حاشیه رانده شوند.»

سازمان ملل متحد هنوز دستورکار و ترکیب اشتراک کنندگان سومین نشست دوحه را رسما اعلام نکرده است و مشخص نیست که چه دستورکار و ترکیبی از اشتراک کنندگان با طالبان در میان گذاشته است.

پیش از اعلام رسمی موضع خود، این گروه خواستار «اشتراک معنادار» در سومین نشست دوحه شده بودند و گفته بودند که اشتراک «تشریفاتی» آنان مفید نیست.

طالبان بر نپذیرفته شدن این پیش شرط ها، در دومین نشست دوحه اشتراک نکردند و دبیرکل سازمان ملل متحد این پیش شرط ها را «شبیه به رسمیت شناختن» دانست و گفت که پذیرفتن آن ناممکن بود.

اما روشن نیست که سازمان ملل متحد این بار بر اساس چه مکانیزم و رویکردی، پیش شرط های طالبان را پذیرفته است و حاضر شده است که این گروه را در نشست های اصلی سومین نشست دوحه راه دهد و زنان و اعضای جامعه مدنی افغانستان را همچنان به حاشیه نگهدارد.

با این حال، شمار زیادی از جنبش های اعتراضی زنان افغانستان و گروه های سیاسی این کشور، با اشاره به حضور طالبان در این نشست گفته اند که هر نشستی که با حضور طالبان در مورد افغانستان برگزار شود «مردود» است و نتایج آن از سوی مردم این کشور پذیرفته نمی شود.

گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز هشدار داد که هرنوع راه به سمت آینده افغانستان باید شامل زنان و مسائل حقوق بشر باشد؛ در غیر آن تجربه تلخ گذشته تکرار می شود.

نظر شما