شناسهٔ خبر: 67259680 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

مهدی صباغ‌زاده مطرح کرد؛امیدوارم دولت آینده نگاه خودی و غیر خودی را از سینما حذف کند/ سینما همچنان دچار رکود است

مهدی صباغ‌زاده با انتقاد از شرایط سینمای کشور ابراز امیدواری کرد که در دولت آینده نگاهی جدی به سینما وجود داشته باشد و نگاه خودی و غیر خودی به سینماگران از بین برود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین، مهدی صباغ‌زاده کارگردان و تهیه‌کننده سینما ، درباره اولویت‌های فرهنگی و هنری (به خصوص در حوزه سینما) که انتظار می‌رود دولت آینده آن‌ها را مدنظر داشته باشد، اظهار کرد: نکته اول درباره نامزدهای ریاست جمهوری این است که من به عنوان یک سینماگر تا امروز از هیچ یک از نامزدها نگاهی جدی درباره سینما ندیده‌ام و از آن‌ها اظهارنظری دقیق و کاربردی درباره سینما نشنیده‌ام و به نظر می‌رسد که متأسفانه نامزدها توجهی به سینما به عنوان از مهم‌ترین هنرها و مدیوم‌های رسانه‌ای امروز جهان ندارند.

صباغ‌زاده تصریح کرد: سینمای ما امروز درگیر مشکلات بسیاری است و یکی از مهم‌ترین معضلات موجود در این عرصه بیکاری تعداد زیادی از فیلمسازان باتجربه و قدیمی است که توجهی به آن‌ها نمی‌شود و یکی از اصلی‌ترین عوامل این بیکاری فراگیر ایجاد شدن رانت برای فراهم شدن موقعیت فیلمسازی است که متأسفانه شاهد هستیم این رانت منجر به ساخت فیلم‌های باکیفیت نشده و می‌توان گفت در این سال‌ها بودجه‌های تعیین‌شده برای سینما معمولاً به کسانی داده شده که توانمندی کافی ندارند و معمولاً به هدر رفته است. البته باید به این نکته اشاره کنم که من هیچ مشکل و مخالفتی با ورود نسل جوان به عرصه فیلمسازی ندارم اما این اتفاق باید با ضوابط و قواعد حرفه‌ای رخ دهد و در کنار آن نباید فیلمسازان قدیمی را کاملاً نادیده گرفت و کنار گذاشت.

وی افزود: امروز من و بسیاری از سینماگران بیکار هستیم و متأسفانه مدام برخوردهای سلیقه‌ای صورت می‌گیرد در حالیکه دولت باید دولت همه مردم باشد و باید افرادی را در مسند مدیریت قرار بگیرند که نگاه تبعیض‌آمیز در آن‌ها وجود نداشته باشد و فضای کار برای همه فراهم باشد اما متأسفانه امروز نگاهی فراگیر وجود ندارد. امیدوارم دولت به این نکات توجه داشته باشد و به یاری خداوند شاهد شکل‌گیری دولتی باشیم که موجب پیشرفت کشور و ترسیم‌گر آینده‌ای روشن برای جوانان باشد.


کارگردان فیلم سینمایی «خاک و آتش» تأکید کرد: سینمای ایران یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های این کشور است و سال‌ها برای رشد آن تلاش و هزینه شده و نباید اجازه دهیم این سرمایه بزرگ به راحتی از دست برود. امروز در سینماهای کشور فیلم‌هایی اکران می‌شوند که اکثر آن‌ها قابل دیدن نیستند و آثار سطحی هستند که فقط هدفشان خنداندن مردم است. قطعاً من مخالف خندیدن نیستم اما اینکه صرفاً به خنداندن مخاطب فکر شود و فیلم حاوی هیچ ارزشی نباشد قطعاً اتفاق خوبی نیست. انتظار می‌رود که دولت آینده به رشد و تعالی سینمای کشور توجه داشته باشد و فیلم‌های ساخته شوند که ارزش فرهنگی و هنری داشته باشند و سینمای کمدی هم صرفاً برای خنداندن نباشد و در سینمای اجتماعی همانطور که مردم انتظار دارند شاید فضایی باشیم که بتوان دردها و معضلات جامعه را مطرح کرد.

وی افزود: امیدوارم در کنار این مسائل در دولت جدید بودجه‌ای مناسب برای سینما تعریف شود و هزینه‌ها به صورتی باشد که نتیجه آن را بر پرده سینماها ببینیم. متأسفانه امروز شرایطی فراهم است که فقط قشری از سینماگران امکان برخورداری از حمایت‌های نهادهایی مثل بنیاد سینمایی فارابی را دارند و برای یک فیلم که اتفاقاً به تاریخ انقلاب مربوط می‌شود دو سال است که حمایتی از من صورت نگرفته است.

وی افزود: به اعتقاد من باید افرادی به عنوان مدیر برای سینمای کشور انتخاب شوند که دارای سواد سینمایی باشند و از طرفی ارتباط درستی با نسل امروز داشته باشند. فسیل‌ها نمی‌توانند مدیریتی سازنده در عصر حاضر داشته باشند. به شخصه احترام زیادی برای آقای رئیسی قائل هستم و حتی معتقدم که آقای خزاعی زحمات بسیاری برای سینمای کشور کشیدند و معتقدم که در دولت آینده هم می‌توانند مدیریت سینما را برعهده داشته باشند اما سازوکار موجود دچار ایرادهایی است که باید اصلاح شود وگرنه این روند ادامه خواهد داشت.

صباغ‌زاده تصریح کرد: امروز با دو معضل بزرگ در سینما مواجه هستیم که انتظار می‌رودبه آن‌ها رسیدگی شود. یکی از این معضلات نگاه جناحی است که مدیران حاضر در بخش‌های مختلف سینما افراد را به صورت خودی و غیرخودی نگاه می‌کنند و همین وضعیت باعث شده افرادی فعال باشند که دانش کافی ندارند و دلیل فعالیتشان این است که خودی شناخته می‌شوند. امیدوارم این نوع نگاه که تنها مربوط به این دولت نیست و شاید ۷ یا ۸ سال است که وجود دارد، از بین برود و هر دولتی که شکل می‌گیرد بر اساس توانمندی‌ها افراد را قضاوت کند و فضای کار برای همه هنرمندان فراهم باشد. پس از شیوع کرونا سینمای کشور دچار رکودی شدید شد که من معتقدم این رکود همچنان وجود دارد و نباید به فروش چند فیلم کمدی دلخوش بود. باید فضای وجود داشته باشد که سینماگران با سلیقه و نگاه‌های مختلف فیلم بسازند و بودجه‌های سینما تنها در اختیار قشری خاص قرار نگیرد.

این کارگردان در پایان اظهاراتش تأکید کرد: مطمئناً وضعیت شکل گرفته را نمی‌توان تنها مربوط به یک شخص یا یک گروه دانست. من دولت یا رئیس سازمان سینمایی را تنها عاملان شکل‌گیری این وضعیت نمی‌دانم و معتقدم که این شرایط حاصل بی‌توجهی چندین‌ساله به سینماست و اگر قرار است سینمای ما به روزهای اوج خود برگردد باید تیمی قدرتمند، کارکشته، آشنا به سینما و دلسوز در مسند مدیریت قرار بگیرند تا شاهد تصمیمات درست و سازنده از سوی آن‌ها باشیم.

۲۲۰۵۷

نظر شما