شناسهٔ خبر: 67259522 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

شجاعت شهید خدمت باعث احیای ۹۰۰۰ بنگاه راکد شد

ندا خسرو شاهی

برابر گزارش‌ها در ابتدای دولت سیزدهم حدود ۶۰ هزار واحد تعطیل و نیمه فعال وجود داشت اما شجاعت و تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی شهید رئیسی باعث شد امروز ۹۰۰۰ واحد تولیدی تعطیل احیا و از شرایط بحرانی عبور کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، یکی از راه‌های حمایت از تولید ملی و دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی، حمایت از بنگاه‌های اقتصادی است؛ بر همین اساس موضوع پرداختن به بنگاه‌های اقتصادی و احیای واحدهای راکد و نیمه تعطیل مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده و همواره تاکید شده است که احیاء صنایع کوچک و متوسط باید یکی از برنامه‌های اساسی دولت باشد.

از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان اسفند ۱۴۰۲، نزدیک به ۱۰ هزار کارگاه نیمه فعال به ظرفیت اسمی رسیده و ۳۰۰۰ واحد بزرگ و متوسط تعطیل شده به چرخه تولید برگردانده شدند.خوشبختانه در دولت سیزدهم مسیر بازگشت کارگران به کارخانه‌های راکد و تعطیل شده هموار شد و رئیس جمهور شهید همچنان که در زمان ریاست بر قوه قضائیه برنامه حمایت از بنگاه‌های راکد را با جدیت دنبال کرده بود، با آغاز فعالیت دولت در مقام ریاست جمهوری به این هدف جامه عمل پوشاند و بسیاری از کارخانه‌هایی که در دهه گذشته به تعطیلی کشیده شده بود، احیا و کارگران بیکار شده به خطوط تولید بازگردانده شدند.

از جمله کارخانه‌هایی که با همت و جدیت شهید رئیسی به چرخه تولید بازگشت، کارخانه هپکو، هفت تپه، آذرآب و واگن پارس بود.مشکلات این کارخانه‌ها به حدی بود که کارگران تا ماه‌ها حقوق و مطالبات معوق داشتند و بعضا فاقد قرارداد کار،‌عدم تمدید بیمه یا حتی دفترچه‌های درمان بودند اما شهید آیت الله رئیسی چه آن زمان که در کسوت قاضی‌القضات مشغول به کار بود و چه وقتی که ریاست قوه مجریه را برعهده گرفت با تمام توان پای کار کارگران این کارخانه‌ها ایستاد تا آنها با امید روز افزون در خط تولید این واحدها بمانند و به فعالیت ادامه دهند.

بازگشت کارخانه‌های راکد به مدار تولید حاصل تلاش‌های بی وقفه شهید رئیسی در جریان سفرهای استانی بود که به کارگران این مجموعه‌ها روحیه تازه‌ای بخشید.

برابر آمارها تا پایان سال ۱۴۰۲ از طریق احیای واحدهای تولیدی راکد، افتتاح طرح‌های صنعتی جدید و افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی ۶۴ هزار و ۱۳۴ شغل جدید به‌وجود آمده است.

شجاعت شهید خدمت باعث احیای ۹۰۰۰ بنگاه راکد شد

ماهانه نزدیک به ۱۰ همت منابع از طریق خط اعتباری به صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و فولاد تزریق می‌شود و واحدهای راکد و نیمه‌فعال بسیاری در چرخه بازگشت به تولید قرار می‌گیرند.

در ابتدای دولت سیزدهم حدود ۶۰ هزار واحد تعطیل و نیمه فعال وجود داشت اما شجاعت شهید آیت الله رئیسی باعث شد امروز ۹۰۰۰ واحد تولیدی تعطیل احیا و از شرایط بحرانی عبور کنند.امیرحسین مدنی‌ ـ نماینده دولت در نهضت احیای واحدهای اقتصادی روایتگر تلاش‌های شهید آیت الله رئیسی برای احیای کارخانه هایی بوده که پس از واگذاری های نادرست و غیراصولی در دولتهای قبل به تعطیلی کشیده شدند.

به گفته وی در ابتدای دولت سیزدهم حدود ۶۰ هزار واحد تعطیل و نیمه فعال وجود داشت اما شجاعت شهید آیت الله رئیسی باعث شد امروز ۹۰۰۰ واحد تولیدی تعطیل احیا و از شرایط بحرانی عبور کنند.

مدنی با یادآوری روزهای آغازین فعالیت دولت سیزدهم گفت: به دلیل تعطیلی واحدهای تولیدی و واگذاری‌های غیرعادلانه و غیراصولی در دولت‌های قبل و تبعات امنیتی و اجتماعی آن با شرایط بدتر از کرونا مواجه بودیم. در آن شرایط هیچ کس جز شهید رئیسی نمی‌توانست ورود کرده و دستور لغو واگذاری‌ها را بدهد؛ بنابر این شجاعت ایشان باعث شد تا واحدهای تولیدی بسیاری احیا شود.

وی به بحران مجموعه هفت‌تپه در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: در آغاز دولت کارگران هفت تپه و هپکو معترض بودند چون کارخانه را ضعیف کرده و به مرز تعطیلی کشانده بودند یا کارخانه سرجین بافت را که یک مجموعه نساجی بسیار خوب بود ولی متاسفانه ماشین آلات آن خوابیده بود و شهید رئیسی تاسف می‌خوردندو چند بار دستور دادند که مشکل آن حل شود.

مدنی افزود: سرجین بافت مساله تعهد ارزی داشت که چندین سال این مجموعه را آزاد داد و در معرض تعطیلی کشاند و رئیس جمهور شهید از بانک مرکزی خواست تا مشکل کارخانه حل شود.شاید بنگاه‌ها مدیران کل وزارتخانه را نمی‌دیدند ولی در زمان شهید رئیسی این اتفاق افتاد و رئیس جمهور خط شکنی کرد.

دولت سیزدهم با درک تبعات اجتماعی و اقتصادی تعطیلی بنگاه‌ها و کارخانه‌های راکد که بخشی از آن متوجه کارگران و بخشی متوجه مردم بود، تلاش کرد تا با شناسایی موانع و مشکلات موجود، کارخانه‌های راکد و نیمه تعطیل را احیا و به چرخه تولید بازگرداند.این واحدها در سطح ملی مورد بررسی قرار می‌گیرند تا از بلاتکلیفی خارج شوند که در این راستا یا به بخش خصوصی واگذار می‌شوند یا بانک‌های عامل باید آنها را فعال کنند.

بر اساس اعلام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان اسفند ۱۴۰۲، نزدیک به ۱۰ هزار کارگاه نیمه فعال به ظرفیت اسمی رسیده و ۳۰۰۰ واحد بزرگ و متوسط تعطیل شده به چرخه تولید برگردانده شدند.دولت شهید رئیسی رابطه بنگاهداران و بانک‌ها را اصلاح و به بانکها اعلام کرد در صورت بدهکار بودن کارفرما، حق تعطیل کردن کارخانه را ندارند.

به گزارش ایسنا، احیای واحدهای نیمه فعال و راکد یکی از سیاست‌های موثری بود که با تلاش شبانه‌روزی دولت سیزدهم و با هدف صیانت از نیروهای کار و بازگشت کارگران خانه‌نشین، حفظ امنیت شغلی و ایجاد اشتغال پایدار مورد توجه قرار گرفت.

انتهای پیام

نظر شما