شناسهٔ خبر: 67259509 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: تبیان | لینک خبر

علت‌های دندان‌درد غیر از وجود حفره

دندان‌درد علاوه بر عفونت لثه یا پوسیدگی، علت‌های عجیب دیگری هم می‌تواند داشته باشد. دندان‌درد هر مدلی که باشد بسیار آزاردهنده است و می‌تواند فعالیت‌های روزمره را مختل کند. در این مطلب به علت‌های احتمالی دندان‌درد می‌پردازیم که ربطی به پوسیدگی دندان ندارند.

صاحب‌خبر -
دندان‌درد
به‌هرحال نمی‌توان از پوسیدگی دندان که از علت‌های اصلی و شایع‌ترین علت دندان‌درد است حرفی نزد. پوسیدگی حفره‌ای ریز در دندان است که ناشی از خرابی آن می‌باشد. وقتی اسیدهای مضر، لایهٔ سخت بیرونی دندان را از بین می‌برند (مینای دندان)، این شرایط فراهم می‌شود که حفره‌ای در دندان ایجاد شود. در ابتدا این حفره ممکن است هیچ علامتی نشان ندهد؛ اما به‌مرور، با بزرگ‌تر شدن حفره و نزدیک‌شدن به عصب‌های داخل دندان، درد و ناراحتی شروع می‌شود. حتی یک دندان‌درد خفیف هم باید جدی گرفته شود؛ چون همین حفره بسیار کوچک می‌تواند به‌سرعت بزرگ‌تر شده و یک مشکل دندانی جدی ایجاد کند.

زیاد ورزش می‌کنید

هرچند ورزش منظم برای سلامت جسم و روان عالی است؛ اما زیاد از حد ورزش‌کردن هم می‌تواند باعث دندان‌درد شود! محققان دریافته‌اند ورزشکارانی که تمرینات استقامتی انجام می‌دادند در مقایسه با کسانی که ورزش نمی‌کردند، بیشتر در معرض خرابی دندان بودند. ازبین‌رفتن مینای دندان در اثر زیاد ماندن اسید روی دندان می‌تواند منجر به ایجاد حفره‌هایی روی دندان شود و علت طولانی ماندن اسید روی دندان، کمبود بزاق حین ورزش است.

دندان‌درد می‌تواند یک علامت هشداردهنده از حمله قلبی یا یک بیماری جدی ریوی یا سرطان ریه نیز باشد. عصبی وجود دارد که از سروگردن به توراکس می‌رسد، یعنی جایی که قلب و ریه قرار دارند. درد ناشی از قلب و ریه‌ها ممکن است به‌صورت درد در فک احساس شوند و فرد فکر کند دندان‌درد دارد


افتادن ماده پُرکننده دندان

گاهی ممکن است فیلینگ یا ماده پُرکننده دندان در اثر فشار یا تکه‌شدن فیلینگ بیفتد. پوسیدگی در اطراف یا زیر فیلینگ نیز می‌تواند باعث خردشدن آن شود. برخی از افراد ممکن است حتی متوجه افتادن فیلینگ نشوند. یک ترک‌خوردگی در فیلینگ می‌تواند باعث شود خرده‌ای از غذا حین جویدن وارد قسمتی از دندان شود و حساسیت و ناراحتی ایجاد کند.

آبسه‌ای دارید

وقتی ذرات غذا بین دندان‌ها تجمع می‌کنند و شما همچنان به جویدن ادامه می‌دهید، این غذای گیر افتاده بیشتر در لثه فرومی‌رود. به‌مرورزمان، این ذراتی که برجامانده‌اند و باکتری‌های جمع شده دور آنها، دندان را تخریب کرده و زمینهٔ عفونت را فراهم می‌کنند. هر چه زودتر بتوانید یک آبسه را درمان کنید بهتر است. زیرا یک آبسهٔ درمان نشده می‌تواند منجر به بیماری لثه شود.


ترک‌خوردگی دندان

یک ترک‌خوردگی یا شکستگی در دندان می‌تواند باعث دندان‌درد شود. اغلب این اتفاق در اثر گاززدن چیزی سخت روی می‌دهد و حتی یک ترک‌خوردگی ریز می‌تواند هنگام جویدن، درد ایجاد کند. بسته به شدت این ترک‌خوردگی ممکن است نیاز به تاج یا ایمپلنت برای درمان این دندان آسیب‌دیده داشته باشید.

فشار دندان‌عقل

دندان‌عقلی که تلاش می‌کند در موقعیتی نامناسب از لثه سر درآورد بدون اینکه فضای کافی برای این کار داشته باشد باعث درد و ناراحتی زیادی می‌شود. وقتی دندان‌عقل بافت لثه را می‌شکافد، ریسک التهابی دردناک یا عفونت لثه را بالا می‌برد. دندان‌های به هم فشرده به‌سختی با مسواک و نخ دندان تمیز می‌شوند و زمینه را برای عفونت فراهم می‌کنند.


دندان‌قروچه

بیشتر دندان‌قروچه‌ها شب‌ها که در خواب هستید اتفاق می‌افتند و خیلی از افراد حتی نمی‌دانند که شب‌ها دندان‌قروچه می‌کنند. دندان‌قروچه می‌تواند با علائمی مانند سردرد، درد در عضلات صورت و گرفتگی فک همراه باشد. دندان‌قروچه می‌تواند موجب شکستگی دندان نیز بشود. حتی اگر شب‌ها دندان‌قروچه نکنید، ممکن است طی روز و در شرایط استرس و اضطراب، دندان‌ها را به هم بفشارید. دندان‌درد مرتبط با دندان‌قروچه یا فشردن دندان‌ها معمولاً در تمام دندان‌ها احساس می‌شود یا حداقل در یک سمت از فک، نه فقط در یک دندان خاص.

تحلیل‌رفتن لثه‌ها

گاهی دندان‌درد یا حساس شدن دندان‌ها در اثر پس‌روی لثه‌ها اتفاق می‌افتد. تحلیل‌رفتن یا عقب رفتن بافت لثه باعث می‌شود مینای دندان در خط لثه ضعیف شده و دندان در معرض عواملی قرار بگیرد و حساس شود. این نوع درد طولانی نیست؛ اما هر با که غذای گرم یا سردی مصرف کنید سراغتان خواهد آمد.

عفونت سینوسی

تجربهٔ دندان‌درد هم‌زمان با یک سرماخوردگی بد می‌تواند مربوط به سینوس‌هایتان باشد. کف سینوس دقیقاً بالای سقف دندان‌هاست و یک سینوس پُر می‌تواند باعث درد در بالای دندان‌ها در پشت چشم‌ها شود. یک راه سریع تشخیص اینکه سینوس‌ها عامل دندان‌درد هستند یا نه این است که دردی که دارید محدود به تنها یک دندان نیست. اگر سینوس‌های شما علت این درد و ناراحتی باشند، چندان دندان در این ناحیه باید حساس و دردناک شوند نه‌تنها یک دندان.

علت‌های نورولوژیکی

درد عصبی یا نورولوژیکی ناشی از یک بیماری یا تروما می‌تواند باعث دندان‌درد شود. همچنین بیماری‌های عصبی مانند فلج بل (Bell's palsy) می‌توانند موجب درد تیز و شدیدی در دندان‌ها شوند.

سردرد خوشه‌ای

سردردهای خوشه‌ای که یک اختلال نورولوژیکی محسوب می‌شوند شامل سردردهای مکرر در یک طرف سر و معمولاً اطراف چشم‌ها هستند که می‌توانند باعث دندان‌درد نیز بشوند. هر چند این ارتباط دقیقاً شناخته شده نیست اما گفته می‌شود سردردهای خوشه‌ای معمولاً با آبریزی چشم و گرفتگی بینی یا تورم اطراف چشم همراه‌اند که می‌توانند ۱۵ دقیقه تا چند ساعت طول بکشند. سردردهای خوشه‌ای اغلب می‌توانند هفته‌ها یا ماه‌ها نیز تکرار شوند.

کمبود ویتامین B۱۲

کمبود ویتامین B۱۲ می‌تواند با دندان‌درد مرتبط باشد.

حمله قلبی و بیماری ریوی

دندان‌درد می‌تواند یک علامت هشداردهنده از حمله قلبی یا یک بیماری جدی ریوی یا سرطان ریه نیز باشد. عصبی وجود دارد که از سروگردن به توراکس می‌رسد، یعنی جایی که قلب و ریه قرار دارند. درد ناشی از قلب و ریه‌ها ممکن است به‌صورت درد در فک احساس شوند و فرد فکر کند دندان‌درد دارد.

نظر شما