شناسهٔ خبر: 67259422 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

ارزشمندترین شرکت جهان معرفی شد

زهرا وثوقی

تب هوش مصنوعی کمک کرد شرکت انویدیا روز سه شنبه، با کنار زدن مایکروسافت، به ارزشمندترین شرکت جهان تبدیل شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، تنها چند روز پس از این که انویدیا، از اپل به عنوان دومین شرکت ارزشمند جهان سبقت گرفت، ارزش سهام این تراشه‌ساز، روز سه شنبه ۳.۵ درصد صعود کرد و به ۱۳۵.۵۸ دلار رسید و ارزش بازار این شرکت را به ۳.۳۳۵ تریلیون دلار رساند.

سهام مایکروسافت ۰.۴۵ درصد نزول کرد و ارزش بازار این غول نرم افزاری را به ۳.۳۱۷ تریلیون دلار رساند. سهام اپل هم بیش از یک درصد کاهش داشت و ارزش بازار سازنده آیفون را به ۳.۲۸۶ تریلیون دلار رساند.

افزایش مبهوت‌کننده ارزش بازار انویدیا طی یک سال گذشته، تحت تاثیر خوش بینی وال استریت به فناوری نوظهور هوش مصنوعی روی داده است. پردازنده‌های پیشرفته انویدیا، نقش مهمی در تلاش شرکت‌ها برای بهره بردن از این فناوری دارد. در حالی که صعود انویدیا، باعث افزایش ارزش شاخص «اس اند پی ۵۰۰» و نزدک به رکورد بالا شده است، برخی از سرمایه‌گذاران نگران هستند که خوش‌بینی بی‌حد و حصر به هوش مصنوعی در صورت بروز نشانه‌های کندی هزینه روی این فناوری، از بین برود.

طبق آمار شرکت مالی LSEG، انویدیا همچنین پرمبادله‌ترین شرکت در وال استریت شده و گردش مالی روزانه‌اش اخیرا به طور میانگین ۵۰ میلیارد دلار در مقایسه با حدود ۱۰ میلیارد دلار برای اپل، مایکروسافت و تسلا بوده است. این تراشه‌ساز اکنون در حدود ۱۶ درصد از تمامی مبادلات در شرکت‌های شاخص «اس اند پی ۵۰۰»، سهم دارد.

ارزش سهام انویدیا امسال حدودا سه برابر شده، در حالی که ارزش سهام مایکروسافت، حدود ۱۹ درصد افزایش داشته است.

غول‌های فناوری نظیر مایکروسافت، متا پلتفرم و آلفابت در رقابت برای ساخت قابلیت‌های هوش مصنوعی و افزودن این فناوری به محصولات و خدماتشان هستند.

تقاضای سیری ناپذیر برای پردازنده‌های هوش مصنوعی انویدیا، تاکنون فراتر از محصولات رقبای این شرکت بوده و باعث محدود شدن عرضه آن شده است. بسیاری از سرمایه‌گذاران، انویدیا را بزرگترین برنده توسعه فناوری هوش مصنوعی می‌دانند.

افزایش قیمت سهام انویدیا در روز سه شنبه، بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار به ارزش بازار این شرکت افزود که معادل کل ارزش شرکت لاکهید مارتین است. ارزش بازار این شرکت تنها در مدت ۹ ماه، از یک تریلیون دلار، به ۲ تریلیون دلار در فوریه رسید و ظرف مدت سه ماه، به مرز ۳ تریلیون دلار در ژوئن صعود کرد.

تقاضای بالایی که برای پردازنده‌های گرافیکی انویدیا وجود داشته و فراتر از عرضه آن بوده، باعث شده است درآمد و سود این شرکت مدام از پیش بینی‌های وال استریت فراتر رود.

مدیران انویدیا در ماه مه اعلام کردند تقاضا برای تراشه‌های هوش مصنوعی بلک‌وِل این شرکت ممکن است تا سال آینده، همچنان فراتر از عرضه باشد.

بر اساس گزارش رویترز، آمار شرکت LSEG‌ نشان می‌دهد سهام انویدیا اکنون ۴۴ برابر درآمد پیش بینی شده این شرکت معامله می‌شود که کمتر از ۸۴ برابر در یک سال قبل است.

انتهای پیام

نظر شما