شناسهٔ خبر: 67260856 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فرصت‌امروز | لینک خبر

هوش مصنوعی، انویدیا را به ارزشمندترین شرکت جهان تبدیل کرد

صاحب‌خبر -

ارزش سهام انویدیا از آخر2022 تاکنون بیش از 9 برابر شده است. این شرکت با پشت سرگذاشتن مایکروسافت رسماً جایگاه باارزش ترین شرکت جهان را تصاحب کرده است. رونق روزافزون بازار هوش مصنوعی به این غول تراشه ساز سبز کمک کرد بالاتر از مایکروسافت و اپل بر تخت پادشاهی تکیه بزند.

سهام انویدیا سه شنبه با رشد 3.5 درصدی ارزش بازار این شرکت را به 3.34 تریلیون دلار رساند تا از مایکروسافت با ارزش بازار 3.31 تریلیون دلار عبور کند. این شرکت نخستین  بار اواسط خردادماه به ارزش بازار 3 تریلیون دلاری رسید و اپل را پشت سر گذاشت. البته ارزش بازار اپل پس از معرفی سیستم هوش مصنوعی Apple Intelligence دوباره رشدی نسبی کرد و اکنون 3.28 تریلیون دلار است.

هوش مصنوعی، انویدیا را به ارزشمندترین شرکت جهان تبدیل کرد

رشد خیره کننده انویدیا در ماه های اخیر

سهام انویدیا در سال جاری میلادی بیش از 170 درصد رشد داشته. پس از انتشار گزارش مالی فصل اول 2024 این شرکت در ماه مه، رشد بیشتری کرده است. این شرکت حدود 80 درصد از بازار تراشه های هوش مصنوعی استفاده شده در دیتاسنترها را در اختیار دارد. تقاضای شرکت های مختلف فناوری، ازجمله OpenAI، مایکروسافت، گوگل، آمازون، متا و xAI برای تراشه های هوش مصنوعی با هدف آموزش مدل های زبانی بزرگ به رشد خیره کننده تراشه ساز سبز کمک شایانی کرده است.

درآمد کسب و کار دیتاسنتر انویدیا در سه ماهه اخیر نسبت به بازه مشابه سال گذشته 427 درصد افزایش یافته و به 22.6 میلیارد دلار رسیده است. این کسب وکار حالا حدود 86 درصد کل فروش انویدیا را در اختیار دارد.

انویدیا در میان سه شرکت باارزش جهان جوان ترین است؛ سال 1991 تأسیس شده است. اما به خصوص در سال های اخیر روند رشد را با سرعتی فوق العاده طی کرده و احتمالاً به این زودی ها حرکت صعودی اش را متوقف نخواهد کرد. پیش تر در گزارش ها تخمین زده شده بود ارزش دارایی های شخصی «جنسن هوانگ»، مدیرعامل این شرکت، نیز به 107 میلیارد دلار رسیده است. این رقم اکنون باید بیشتر هم شده باشد.

برچسب‌ها:

نظر شما