شناسهٔ خبر: 67304939 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

پیش‌بینی اکونومیست: رشد تصاعدی انرژی خورشیدی، جهان را تغییر خواهد داد!

صاحب‌خبر -

شفقنا آینده- نشریه اکونومیست پیش‌بینی کرده که رشد تصاعدی انرژی خورشیدی جهان را تغییر خواهد داد. این نشریه هم‌چنین از احتمال حصول به یک آینده سرشار از انرژی نوشته است.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا از نشریه اکونومیست؛ ۷۰ سال از زمانی می‌گذرد که آزمایشگاه‌های شرکت بل از فن‌آوری جدیدی رونمایی کردند که می‌توانست نور خورشید را به انرژی تبدیل کند. این شرکت تلفن امیدوار بود که این نوع انرژی را جایگزین باتری‌هایی کند که انتقال آن‌ها به مکان های دور از دسترس دشواری‌های زیادی داشت. بنابراین شرکت بل با ترتیب دادن یک رویداد رسانه‌ای که در آن نور آفتاب انرژی مورد نیاز یک دستگاه چرخ و فلک اسباب‌بازی را تامین می‌کرد، خواست به شرکت‌کنندگان نشان دهد که تامین انرژی دستگاه‌ها با نور نشان‌دهنده این موضوع است که علم چگونه می‌تواند آینده را شگفت‌انگیز جلوه دهد.

امروزه روز انرژی خورشیدی زمان زیادی است که از مرحله اسباب‌بازی گذشته است. پنل‌های خورشیدی در حال حاضر مساحتی در حدود نیمی از مساحت ولز را اشغال کرده‌اند و امسال موفق به تامین حدود 6 درصد از برق جهان شده‌اند- که تقریباً سه برابر برق مصرفی آمریکا در سال 1954 است. با این حال این رشد تاریخی دومین نکته قابل توجه در مورد ظهور انرژی خورشیدی است. اولین نکته قابل توجه در این میان این است که این انرژی در هیچ جا تمام نخواهد شد و حتی به پایان نزدیک هم نخواهد شد.

تصاعدی نامیدن رشد و افزایش انرژی خورشیدی به هیچ‌وجه مبالغه و اغراق نیست- و واقعیت است. ظرفیت پنل‌های نصب‌شده خورشیدی تقریباً در هر سه سال دو برابر می‌شود و بنابراین می‌توان گفت که در هر دهه ده برابر خواهد شد. چنین رشد پایداری تاکنون به ندرت در پدیده‌های مهم دیده شده است و باعث می‌شود که مردم نتوانند به آنچه در حال وقوع است توجه دقیقی داشته باشند. ده سال پیش که انرژی خورشیدی تقریبا یک دهم اندازه حال حاضرش بود، حتی از نظر کارشناسانی که می‌دانستند این انرژی با چه سرعتی رشد کرده، هنوز حضورش کم‌رنگ به نظر می‌رسید. افزایش ده برابری بعدی را از این نظر تنها می‌توان با هشت برابر شدن کل ناوگان راکتورهای هسته‌ای جهان- در کمتر از زمانی که معمولاً برای ساخت یک رآکتور لازم است- قیاس کرد.

سلول‌های خورشیدی به احتمال زیاد تا اواسط دهه 2030 بزرگ‌ترین منبع انرژی الکتریکی در روی زمین خواهند بود. تا دهه 2040 نیز آن‌ها نه تنها بزرگ‌ترین منبع الکتریسیته بلکه بزرگ‌ترین منبع تمام انواع انرژی خواهند بود. با توجه به روندهای کنونی، هزینه تمام‌شده برق تولیدی سلول‌های خورشیدی حتی نیمی از قیمت ارزان‌ترین برق موجود امروز را هم نخواهد داشت. این البته تغییرات اقلیمی و آب و هوایی را متوقف نخواهد کرد، اما سرعت آن را با سرعت بسیار زیادی کاهش خواهد داد. هم‌چنین بسیاری از مردم جهان- از جمله آفریقا که هنوز 600 میلیون نفر از ساکنینش هنوز نمی‌توانند خانه‌های خود را روشن کنند- از این طریق احساس بی‌نیازی به انرژی خواهند کرد و این احساسی جدید و دگرگون‌کننده برای نوع بشر خواهد بود.

متن کامل این گزارش را در اکونومیست بخوانید

 

نظر شما