شناسهٔ خبر: 67275102 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

انویدیا باارزش‌ترین شرکت دنیا شد

انویدیا؛ از فرش تا عرش

دنیای اقتصاد-محدثه علیزاده : شرکت انویدیا، بزرگ‌ترین غول فناوری آمریکا در روز سه‌‌‌شنبه با پشت سر گذاشتن اپل و مایکروسافت در جایگاه باارزش‌ترین شرکت جهان قرار گرفت. این اتفاق نقطه عطفی در رالی داغ شرکت‌های تراشه‌‌‌سازی ایالات‌متحده که با هیجانات سرمایه‌گذاران درخصوص هوش مصنوعی بسیار پرطرفدار شده‌‌‌اند، محسوب می‌شود. به گزارش فایننشال‌تایمز، سهام این شرکت از ابتدای سال ۱۷۰‌درصد رشد داشته که همسو با رشد بالای ۲۰۰درصدی درآمد سالانه آن بوده است. انویدیا ماه‌‌‌هاست که به دلیل تقاضای بالا برای تراشه‌‌‌های تولیدی و همچنین علاقه‌‌‌مندی سرمایه‌گذاران به حوزه هوش مصنوعی توانسته است رشدی انفجاری داشته باشد. در حالی که اپل و مایکروسافت بیش از یک‌دهه است که بر سر جایگاه ارزشمندترین شرکت در ایالات‌متحده و جهان رقابت می‌کنند، انویدیا بالاخره روز سه‌‌‌شنبه توانست با پشت سر گذاشتن مایکروسافت و اپل، از جایگاه سومین شرکت باارزش دنیا به جایگاه اول برسد. ارزش سهام این شرکت در روز سه‌‌‌شنبه با ۳.۵‌درصد رشد به ۱۳۵.۵۸دلار رسید و این امر ارزش بازار آن را به ۳.۳۳۵‌هزار میلیارد دلار رساند.

صاحب‌خبر -

Untitled-1 copy

Untitled-2 copy

برنده اصلی هوش مصنوعی

انویدیا در حال حاضر ذی‌نفع اصلی افزایش تقاضا برای تراشه‌‌‌هایی است که می‌‌‌توانند مدل‌‌‌های قدرتمند هوش مصنوعی مانند چت‌جی‌‌‌پی‌تی را آموزش داده و اجرا کنند. این شرکت در کمتر از دوسال از یک شرکت 300میلیارد دلاری که با مشکلاتی همچون مازاد عرضه (که با سقوط ارزهای دیجیتال تشدید شده بود) دست‌‌‌وپنجه نرم می‌‌‌کرد، به یکی از قدرتمندترین شرکت‌های فناوری در جهان تبدیل شد که دیگر غول‌‌‌های سیلیکون‌ولی مانند مایکروسافت، گوگل و فیس‌بوک برای خرید آخرین محصولات آن صف می‌‌‌کشند.

رشد هیجانی

رشد عظیم قیمت سهام این شرکت طی یک‌سال گذشته به‌تنهایی دلیل یک‌سوم رشد 14درصدی شاخص S&P500 بوده است؛ رشدی که حتی خوش‌بین‌‌‌ترین ناظران را نیز شوکه کرده است. به گفته تد مورتونسون، استراتژیست فناوری در شرکت سرمایه‌گذاری بیرد (Baird)، اکنون در بازار هیجانات به‌شدت افزایش یافته و سرمایه‌گذاران کاملا احساسی رفتار می‌کنند. در اینکه انویدیا شرکتی فوق‌‌‌‌‌‌العاده است و دلایل بسیاری برای ادامه رشد سهام آن وجود دارد شکی نیست؛ اما 40‌درصد رشد فقط در یک‌ماه اصلا طبیعی نیست. با وجود این، چشم‌‌‌انداز کوتاه‌‌‌مدت بازارها همچنان نشان از مسیر صعودی این شرکت در بازار سهام دارد.

انویدیا؛ قلب تپنده انقلاب صنعتی

این شرکت مستقر در سیلیکون‌‌‌ولی، 31سال پیش برای ساخت کارت‌‌‌های گرافیک رایانه‌‌‌ای برای گیمرهای ویدئویی ایجاد شد. انویدیا در سال گذشته رشد بسیار بالایی را در درآمدهای فصلی خود تجربه کرده است؛ تا حدی که در گزارش‌‌‌های مالی خود رشد درآمد سالانه 265درصدی در فوریه و رشد سالانه 262درصدی در مه را اعلام کرده است. سهام این شرکت نیز از ابتدای 2024 تاکنون حدود 170‌درصد رشد داشته است.

به گفته مدیر اجرایی انویدیا، این شرکت با نقش مستقیم خود در زمینه هوش مصنوعی، در مرکز «انقلاب صنعتی» جدید قرار دارد. گوگل، مایکروسافت و آمازون همگی خریدار واحدهای پردازش گرافیکی هوپر (Hopper) این شرکت هستند. نرم‌‌‌افزار اکوسیستم این شرکت، کودا (Cuda) نیز در بازارها بی‌‌‌رقیب است.  در همین حال، این شرکت نسل جدید تراشه‌‌‌های قدرتمند خود را نیز عرضه می‌کند. با وجود اینکه شرکت‌های رقیب انویدیا به تولید تراشه‌‌‌های هوش مصنوعی جدیدی روی آورنده‌‌‌اند، هنوز نتوانسته‌‌‌اند سهم خاصی از بازار را در اختیار بگیرند و همچنان انویدیا بر بازار تسلط کامل دارد.

اثرات انویدیا بر بورس

اثر فزاینده انویدیا بر سهام دیگر شرکت‌ها، بر نگرانی‌ها در مورد پایداری بلندمدت رشد بازار افزوده است. با این حال، تعداد کمی از تحلیلگران و سرمایه‌گذاران، معکوس شدن روند رشد کوتاه‌‌‌مدت را پیش‌بینی می‌کنند. در واقع، از 72تحلیلگر بلومبرگ که روند تغییرات سهام انویدیا را تحت نظر دارند، فقط یک نفر این سهام را در موقعیت «فروش» می‌‌‌داند. انویدیا دوازدهمین شرکتی است که توانسته است در جایگاه باارزش‌‌‌ترین شرکت S&P 500 از زمان آغاز به کار آن در سال 1926، این شاخص را به حرکت درآورد. طی سال‌ها اپل و مایکروسافت تنها شرکت‌هایی بودند که برای رسیدن به این جایگاه با هم رقابت می‌‌‌کردند.  آخرین باری که ارزش یک شرکت آمریکایی از این دو شرکت بیشتر بود، سال 2011 بود که اکسون‌موبایل توانست به جایگاه باارزش‌‌‌ترین شرکت آمریکایی برسد.

نظر شما