شناسهٔ خبر: 67259190 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک فعال سیاسی:

نقش احزاب در توسعه سیاسی و مشارکت‌دهی مردم غیرقابل انکار است

سپیده قلندری اسفدن

مهدی آبادی با اشاره به اینکه نقش احزاب در توسعه سیاسی و مشارکت‌دهی مردم در انتخابات غیرقابل انکار است، اظهارکرد: در یک جامعه توسعه‌یافته احزاب حلقه وصل دولت و مردم هستند و مطالبه‌گری‌های بسیاری انجام می‌دهند و در شناخت نامزدهای انتخاباتی به شهروندان نقش مهم و بسزایی دارند، احزاب به رقابت‌های انتخاباتی ابعاد عمیق‌تری می‌بخشند.

صاحب‌خبر -

ایمان مهدی آبادی با اشاره به اینکه رسانه‌ها و فعالان فضای مجازی توانایی لازم ر ابرای افزایش مشارکت مردم در انتخابات را دارند، در گفت و گو با ایسنا گفت: رسانه‌های کشور و استان می‌توانند با انعکاس اخبار امید آفرین در جامعه این احساس را به شهروندان دهند که در مدیریت کشور تاثیرگذار و نقش آفرین هستند و خود این موضوع باعث افزایش میل به مشارکت در انتخابات می‌شود.

وی افزود: فعالان فضای مجازی استان نیز با تبلیغ کاندیداهای مد نظر خود، نقش خویش در مشارکت افزایی در انتخابات را می‌تواند به خوبی انجام دهند تا موجب مشارکت اقشار مختلف مردم در صحنه انتخابات و نمایش مردم سالاری دینی در عرصه بین المللی و افزایش قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در نظام بین الملل شوند، همچنین رسانه‌ها و به ویژه فعالان فضای مجازی باید با اطلاع‌رسانی خوب، دقیق و به هنگام از انتشار شایعه‌ها و روایت‌های غلط دشمن در جامعه که امنیت روانی مردم را تهدید می‌کند، جلوگیری کنند.

این فعال سیاسی و رسانه درخصوص معیارهای انتخاب درست نیز گفت: فرد مورد نظر در ابتدا باید اعتقاد نظری و عملی به اسلام، انقلاب و قانون اساسی را داشته باشد، کارنامه اجرایی قابل دفاعی داشته باشد تا بتوانیم بر اساس آن فرد را بررسی کنیم، باید دارای فهم و درک سیاسی باشد و مسائل کشور را بفهمد؛ هم مسائل خارجی و هم مسائل داخلی، دارای روحیه جهادگونه و تعهد به مبارزه با مفاسد اقتصادی و سیاسی باشد و صداقت داشتن با مردم نیز از جمله معیارهای یک انتخاب درست است.

مهدی آبادی با اشاره به اینکه نقش احزاب در توسعه سیاسی و مشارکت‌دهی مردم در انتخابات غیرقابل انکار است، اظهارکرد: در یک جامعه توسعه‌یافته احزاب حلقه وصل دولت و مردم هستند و مطالبه‌گری‌های بسیاری انجام می‌دهند و در شناخت نامزدهای انتخاباتی به شهروندان نقش مهم و بسزایی دارند، احزاب به رقابت‌های انتخاباتی ابعاد عمیق‌تری می‌بخشند و عرصه رقابت‌ها را از شکل فردی خارج کرده و به آن رنگ و بوی فلسفی، اجتماعی و فرهنگی می‌دهند.

وی ادامه داد: هرچند که متاسفانه در جامعه ما هنوز آنچنان که باید و شاید احزاب شکل نگرفتند و آن گروه‌هایی که فعالیت می‌کنند بیشتر در زمان انتخابات و برای سهم‌گیری فعالیت می‌نند و برخی دیگر از احزاب نیز دولت برخواسته‌اند (یعنی با شکل گیری یک دولت، ایجاد شدند)، بنابراین در جامعه ما تاثیر زیادی ندارند مضاف بر این کم‌توجهی به احزاب، سبب شده تا در برهه‌هایی از زمان دعواهای سیاسی، تخریب‌ها و بی‌نظمی‌ها در عرصه سیاسی کشور شکل گیرد که تاثیر مخربی در تحقق توسعه سیاسی دارد.

وی تصریح کرد: در کشور ما بیشتر جریان‌ها و نه احزاب تاثیر گذار هستند، با این وجود اگر در کشور احزاب به معنای واقعی کلمه ایجاد شوند باعث افزایش مشارکت انتخاباتی، توسعه رفتار مدنی و ... در کشور می‌شوند.

این فعال سیاسی با بیان اینکه رعایت اخلاق انتخاباتی و ایجاد فضای دور از تشنج از طرف نامزدها و طرفداران شان به برگزاری انتخاباتی سالم در کشور ما کمک می‌کند، گفت: شایعه پراکنی، تهمت‌زنی و تخریب کردن بیشترین آسیب را به نامزدها و فضای انتخابات وارد می‌سازد و سبب خدشه دار شدن اعتماد عمومی می‌شود، هر چند که باید برای شور و نشاط انتخاباتی کمی رک بود و جسارت لازم را برای بیان برخی از موارد نامزدهای داشته باشند تا یک تحریک اجتماعی در جامعه شاهد باشیم اما این موارد نباید به توهین و بدگویی ختم شود چرا که هیچ ارتباطی با فرهنگ دینی و نظام دینی ما ندارد و ایجاد فضای سالم و به دور از هرگونه تشنج، لازمه انتخابات سالم است.

مهدی آبادی با اشاره به اینکه مشارکت بالا در انتخابات باعث افزایش قدرت جمهوری اسلامی در نظام بین الملل خواهد شد، افزود: مطمئنا ثمره این مشارکت را مردم خواهند دید پیروز یک انتخابات پرشور حتما شهروندان آن کشور هستند .

وی با اشاره به اینکه در این انتخابات تاکنون می‌توان گفت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تاکنون درباره مهار تورم و رشد اشتغال برنامه مشخصی ارائه ندادند و این حلقه مقفوده انتخابات 1403 است، گفت: در حالت کلی از بزرگترین مشکلات انتخابات در کشور این موضوع است که که تا آخرین روز ثبت نام‌ها اولا مشخص نیست چه کسی پا در عرصه انتخابات می‌گذارد و ثانیا تا روز احراز صلاحیت‌ها مشخص نیست که چه کسی از فیلتر شورای نگهبان عبور خواهد کرد. به بیان ساده‌تر عموماً در همه انتخابات عملاً ۲۰ روز قبل از رای‌گیری، کاندیدای ریاست جمهوری برای مردم مشخص و قابل تشخیص نیست. این موضوع مشکلات عدیده‌ای را برای جامعه ایجاد می‌کند. از جمله این مشکلات نخست اینکه مردم شناخت کافی از همه نامزدها پیدا نمی‌کنند. دومین مشکل این است که به دلیل کم بودن زمان تبلیغات اهداف و برنامه‌ها به صورت کلی و بدون تبیین و تشریح بیان شود. سوم اینکه نتیجه انتخابات را حواشی و جنجال‌ها تعیین کند نه انتخاب درست مردم. چهارم اینکه احساسات و شعارها، جای برنامه‌ها و اهداف را می‌گیرد. احزاب حضور فعال ندارند و اگر حزب یا شخصی برای انتخابات برنامه ریزی کند، ضمن اینکه به قدرت طلبی مشهور می شود، زمینه حذف وی هم فراهم می شود که باید این موضوع واقعا حل و فصل شود.

این فعال سیاسی با بیان اینکه دولت شهید رئیسی خدمات ماندگاری را در صحنه کشور انجام دادند که باید این خدمات و راه‌ها و منش‌ها استمرار یابد، افزود: ما در یک کل به اسم نظام جمهوری اسلامی زندگی می‌کنیم و باید همه دولت‌ها با همه تفاوت‌های خودشان، نقاط دولت‌های سابق را ادامه دهند و صرفا با توجه به تجربیات، نقاط ضعف را هم برطرف کنند.

وی با بیان اینکه در بحث شناساندن کاندیداهای اصلح در انتخابات جایگاه دانشگاه و دانشجویان برجسته است، یادآور شد: دانشگاهیان به عنوان اصلی‌ترین گروه نخبه در تحولات اجتماعی از جمله حماسه بزرگی چون انتخابات وظیفه مضاعفی دارند، آنها علاوه بر شناخت و آگاهی کامل از کاندیداهای انتخاباتی و حضور در انتخابات برای ادای حق وظیفه ترغیب قشر توده را برای یک حماسه‌سازی بزرگ و حضور پرشور در انتخابات بر عهده دارند.

انتهای پیام

نظر شما