شناسهٔ خبر: 67259107 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا | لینک خبر

اوجی در صحن علنی مجلس:

امروز شاهد جهش در صادرات نفت هستیم / آمریکا نمی‌تواند مانع صادرات و تولید نفت ایران شود

وزیر نفت گفت: میزان صادرات نفت ما نسبت به ابتدای دولت سه برابر شده و وصول درآمدهای ارزی نیز افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

جواد اوجی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در ارائه گزارشی از آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل به نمایندگان گفت: ناترازی سوخت در ابتدای کار دولت مردمی گریبان‌گیر وزارت نفت بود، چرا که اهداف برنامه ششم توسعه و زمینه سرمایه گذاری تحقق نیافته بود و همه چیز را به رفع تحریم‌ها گره زده بودند.

وی متذکر شد: در شرایطی وزارت نفت را تحویل گرفتیم که تولید روزانه ما به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار بشکه رسیده بود و صادرات نفت ما به پایین‌ترین نرخ در یک دهه اخیر خود رسیده بود.

اوجی ادامه داد: وضعیت وصول درآمدهای نفتی نیز بحرانی بود. در تأمین منابع هدفمندی یارانه‌ها و منابع عمومی دولت بالغ بر ۴۰۰ همت کسری داشتیم.

وی اظهار کرد: حدود ۸۷ میلیون بشکه نفت روی آب داشتیم که ۳۰ میلیون آن نفت سنگین و فوق سنگین بود. ما هیچ فروشی در بحث نفت سنگین و فوق سنگین در ابتدای شروع دولت سیزدهم نداشتیم و طرح‌های نیمه تمام کلان بلاتکلیف مانده بودند.

وزیر نفت ادامه داد: از طرفی از ظرفیت شرکت‌های توانمند داخلی استفاده نمی‌شد، چرا که اعتقادی به داخل نداشتند. ما در مشکل با تأمین سوخت روبه‌رو بودیم همانطور که در زمستان سال ۹۹ خاموشی نیروگاه‌ها را تجربه کردیم.

اوجی یادآور شد: طرح‌های ذخیره‌سازی گاز رها شده و طرح‌های توسعه‌ای میادین مشترک مغفول مانده بود. در بدنه صنعت نفت نیروها بی‌انگیزه و سرخورده شده بودند و در این شرایط بود که دولت مردمی و وزارت نفت در شهریور ۱۴۰۰ کار خود را شروع کرد.

وزیر نفت تصریح کرد: در این سه سال با کار جهادی و شبانه‌روزی، تولید نفت خام کشور بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه افزایش پیدا کرد. عقد قرارداد سرمایه گذاری با توجه به پیمانکاران داخلی با جدیت دنبال شد.

وی ادامه داد: علی‌رغم بیش از ۶۰۰ تحریم جدید در صادرات نفت و محصولات پتروشیمی امروز شاهد جهش در صادرات نفت و وصول مطالبات کشور هستیم و در حال رسیدن به وضعیت قبل از تحریم‌های ظالمانه بوده و به آن نزدیک شده‌ایم. مشکلی در وصول مطالبات خود نیز نداریم.

اوجی تاکید کرد: میزان صادرات نفت ما نسبت به ابتدای دولت سه برابر شده و وصول درآمدهای ارزی نیز افزایش یافته است. با اقداماتی که در دولت مردمی در حوزه صنعت نفت انجام شده است و ریل گذاری که در حوزه صادرات نفت صورت گرفته، باید اعلام کنم که هر دولتی که در آمریکا روی کار بیاید، نمی‌تواند مانع صادرات و تولید نفت ایران شود./ مهر

نظر شما