شناسهٔ خبر: 67259031 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان :

نشاء برنج در ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار گیلان پایان یافت

رشت - ایرنا - رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به پایان نشاء برنج در شالیزارهای استان گفت: نشاء برنج در تمام ۲۳۸ هزار هکتار زمین‌های شالیزاری گیلان انجام شده‌است.

صاحب‌خبر -

صالح محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: نشاء برنج در ۲۰۲ هزار هکتار از شالیزارهای گیلان به روش مکانیزه و در ۳۶ هزار هکتار به شیوه سنتی انجام شده‌است.

وی با اشاره به انجام وجین یا از بین بردن علف‌های هرز در بیش از ۱۹۰ هزار هکتار از شالیزارهای استان، افزود: همکاری کشاورزان در رعایت تقویم زراعی خوب بوده که استمرار این روند تا پایان برداشت محصول برنج اهمیت دارد.

محمدی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود که امسال یک میلیون و ۱۵۰ هزار تن شلتوک برنج در گیلان تولید شود.

چهارمین مرحله آبگذاری کانال‌های آبیاری شبکه سد سفیدرود نیز که از روز گذشته از کانال‌های چپ سد سنگر (زمین‌های مناطق مرکزی شامل رشت و خمام) و راست سد سنگر (زمین‌های شالیزارهای مناطق شرقی گیلان) آغاز شده به مدت هشت روز ادامه خواهد داشت ضمن اینکه آبرسانی توسط کانال فومنات همچنان تداوم دارد.

بر اساس آخرین آمارها، گیلان دارای ۳۱۴ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی است و ۳۱۷ هزار نفر از مردم استان در بخش کشاورزی مشغول به فعالیتند؛ برنج، چای، زیتون، پیله ابریشم، بادام زمینی، زیتون، فندق و مرکبات عمده‌ترین محصولات کشاورزی استان به شمار می‌رود.

گیلان بزرگترین تولیدکننده ارقام بومی و با کیفیت برنج در کشور به شمار می‌آید که با ۲۳۸ هزار هکتار اراضی شالیزاری، رتبه نخست کشور را از لحاظ سطح زیرکشت و رتبه دوم تولید برنج را به خود اختصاص داده‌است، شهرستان‌های رشت و صومعه‌سرا بیشترین سهم را از مساحت اراضی شالیکاری گیلان در اختیار دارند.

سال گذشته ۵۴ هزار نفر محصولات خود را بیمه کرده بودند، بیمه زراعت برنج تا پایان ماه جاری دارد و کشاورزان برای خرید بیمه‌نامه می‌توانند به شعب بانک کشاورزی، نمایندگی‌های بیمه کشاورزی و مراکز منتخب جهاد کشاورزی در شهرستان‌های استان مراجعه کنند.

نظر شما