شناسهٔ خبر: 67258952 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون وزیر کشاورزی اعلام کرد

تولید ۳۰۰ میلیون نهال ظرف یک سال

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت را یکی از برنامه‌ها و اقدامات محوری دولت سیزدهم با رویکرد اصلی حفظ عرصه‌های منابع طبیعی و جلوگیری از پدیده تغییر اقلیم دانست و گفت: نزدیک به ۳۰۰ میلیون اصله نهال منابع طبیعی و باغی در سال نخست اجرای این طرح تولید شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان این که نزدیک به ۳۰۰ میلیون اصله نهال منابع طبیعی و باغی در سال نخست اجرای این طرح تولید شده است، گفت: حدود ۲۳۷ میلیون اصله نهال استاندارد در حوزه منابع طبیعی توسط بخش دولتی و خصوصی و نزدیک به ۶۲ میلیون اصله نهال در بخش باغبانی در سال ۱۴۰۲ تولید شده است.

عباسعلی نوبخت افزود: از این میزان نهال تولید شده، نزدیک به ۲۰۰ میلیون اصله نهال در حوزه منابع طبیعی با مشارکت مردم و برخی صنایع و ۶۰ میلیون اصله نهال در بخش باغبانی در سال ۱۴۰۲ در مناطق هدفگذاری شده، کاشته شده است و مابقی نهال‌ها نیز برای رسیدن به اندازه و حد استاندارد برای کاشت، در نهالستان‌ها به مدت یک تا سه سال نگهداری می‌شوند.

وی، مشارکت مردمی، تشکل‌ها و صنایع را از ویژگی‌های طرح چهار ساله کاشت یک میلیارد درخت دانست و تصریح کرد: همگرایی و مشارکت میان مردم و نهادهای دولتی از نکات مهم اجرای این طرح در تولید و کاشت نهال‌ به شمار می‌رود.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان این که طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در شهریور سال ۱۴۰۱ با دستور شهید جمهور سید ابراهیم رییسی و به دنبال آن با تایید مقام معظم رهبری در اسفند ماه ۱۴۰۱ به طور رسمی کلید خورد، گفت: یکی از بهترین راهکارها برای کاهش گازهای گلخانه‌ای، کاهش و جلوگیری از پدیده تغییر اقلیم و کاهش مشکلات و معضلات زیست محیطی در جهان؛ کاشت درخت با شرایط استاندارد و در مناطق مستعد تشخیص داده شده و کشور جمهوری اسلامی ایران هم در این راستا گام جدی و ارزشمندی را با اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت برداشته است.

وی توضیح داد: این طرح به طور کلی در چهار بخش احیا و غنی‌سازی جنگل‌ها، کنترل بیابان‌زایی و کانون‌های ریزگرد و طوفان‌های شن و ماسه، زراعت چوب و توسعه فضای سبز تدوین شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور که با مشارکت بخش تحقیقات و دانشگاه‌ها صورت گرفته است، حدود ۳۰ درصد فعالیت‌های این طرح در بخش احیا و غنی‌سازی جنگل‌ها و حدود ۳۰ درصد نیز در حوزه زراعت چوب با هدف کاهش فشار بهره‌برداری به عرصه‌های جنگلی برای تامین نیاز چوب کشور و همچنین کاهش واردات چوب انجام می‌گیرد.

وی افزایش سطح فضای سبز شهری و اطراف شهرها را از مزیت‌های اجرای این طرح عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر سرانه فضای سبز شهری و اطراف شهرها حدود ۱۰ متر مربع برای هر فرد است که این عدد براساس ماده ۲۲ قانون هوای پاک باید به ۱۵ متر مربع برسد.

بنا بر اعلام وزرات جهاد کشاورزی نوبخت ادامه داد: سرانه جنگل به طور کلی در کشور نیز حدود ۱۷۰۰ متر مربع برای هر فرد است که با اجرای این طرح پس از چهار سال، این عدد به ۱۹۰۰ متر مربع افزایش خواهد یافت.

وی، احیا و فعال شدن نهالستان‌های منابع طبیعی را از دیگر مزیت‌های اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت خواند و گفت: با اجرای این طرح، بیش از ۹۰ درصد نهالستان‌های منابع طبیعی در کشور احیا شده است.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: هم‌اکنون تعداد ۱۲۶ نهالستان جنگلی و حدود ۷۶ نهالستان بیابانی و ایستگاه‌های بذر در بخش دولتی در کشور فعالیت می‌کنند و علاوه بر این حدود ۱۰۰ نهالستان جنگلی در بخش خصوصی فعال شده‌اند.

وی در همین حال تصریح کرد: اجرای این طرح در ارتقای فرهنگ منایع طبیعی و کاشت و نگهداری از درخت نقش مهمی دارد به طوری که دانش‌آموزان نیز به تولید و کاشت درخت علاقه‌مند و بسیاری از مدارس در کشور به نهالستان تبدیل شده‌اند.

نوبخت گفت: طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در اشتغال‌زایی نیز بسیار موثر بوده است.

انتهای پیام

نظر شما