شناسهٔ خبر: 67258681 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در دیدار با جمعی از اساتید دانشگاه؛

جلیلی: دانشگاه می‌تواند دولت را به نقاطی که در قله می‌بیند برساند

نامزد انتخابات ریاست جمهوری: ظرفیت دانشگاه نه‌تنها می‌تواند به تو کمک کند، بلکه می‌تواند دولت را به بسیاری از نقاطی که در قله می‌بیند برساند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، سعید جلیلی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری با جمعی از اساتید دانشگاه، صبح چهارشنبه در تالار علامه امینی دانشگاه تهران دیدار کرد.

جلیلی در این نشست گفت: در دو سه سال گذشته این چندمین جلسه‌ای است که با اساتید در دانشگاه‌های مختلف کشور داشتم. خواهش من از اساتید و دانش‌آموختگان این بوده که هر دانشگاه باید یک دولت سایه باشد. دولت سایه یک گفتمان است نه تشکیلات. آن گفتمان هم این است که هر کسی در حد وسع خودش به ارتقا کشور کمک کند. چه دولت رقیب وجود داشته باشد چه رفیق، ما نیاز داریم که دولت سایه وجود داشته باشد و به دولت کمک کند و اگر کاری را خطا دیدند آن‌را مطرح کنند یا سعی در برطرف کردن آن مشکلات کنند.
دانشگاهیان در آنچه در دولت و بخش‌های مختلف می‌گذرد می‌توانند تأثیرگذار باشند.

در کشور ما از یک سو دریایی از فرصت‌ها داریم و از سویی انبوهی از مشکلات داریم
وی افزود: دو دیدگاه در کشور وجود دارد: یکی اینکه نگاه حداقلی به دانشگاه داشته باشیم. یک نگاه هم این‌که این ظرفیت بزرگ هیئت علمی و ظرفیت دانشجویان، یکی از بزرگترین فرصت‌های ماست. اگر این ظرفیت را کنار بگذاریم یعنی یک فرصت بزرگ را در کشور نادیده گرفتیم.
در کشور ما از یک سو دریایی از فرصت‌ها داریم و از سویی انبوهی از مشکلات داریم.

دانشگاه می‌تواند دولت را به بسیاری از نقاطی که در قله می‌بیند برساند
وی ادامه داد: شعار باید خلاصه و عصاره برنامه‌ی کاندید برای ۴ سال آینده کشور باشد.
ما امروز در بزنگاه تاریخی هستیم. در شرایطی که در عرصه‌های مختلف یک جهان فرصت در اختیار داریم. ثمره یک جهان فرصت باید یک ایران جهش باشد و اگر جهش اتفاق نیفتد یعنی ایراداتی وجود دارد. این هدف محقق نمی‌شود مگر این‌که دولت برای هر ایرانی در جهت جهش ایران یک نقش باشکوه ایجاد کند و بستر استفاده از استعدادها را فراهم کند.
مثال واضح آن، دانشگاه است. در قدم اول باید بدانیم که ظرفیت دانشگاه نه‌تنها می‌تواند به تو کمک کند، بلکه می‌تواند دولت را به بسیاری از نقاطی که در قله می‌بیند برساند.

نیروی انسانی می‌تواند باعث ارتقا شود اما این نادیده گرفته می‌شود

این کاندیدای ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: سهم دانشگاه در موضوعاتی مثل ارزآوری چیست؟
یکی از فرصت‌هایی که وجود دارد همزمانی برنامه توسعه هفتم و شروع دولت جدید است. اگر رشد و جهش یک ضرورت است، چه کسانی این رشد را باور دارند و برای آن برنامه دارند و چگونه می‌خواهد این رشد ۸ درصد اتفاق بیفتد؟ ما در کنار بهره‌وری، ظرفیت نیروی انسانی متخصص دانشگاهی را داریم. نیروی انسانی می‌تواند باعث ارتقا شود اما این نادیده گرفته می‌شود. نقش دانشگاه چیست؟ کارهای علمی در دانشگاه چه ارتباطی با جهش در کشور دارد؟ اینجاست که باید برنامه‌ریزی شود. این‌جاست که باید سازوکارهای مختلف دانشگاه را بررسی کرد.
یکی از مباحث جدی این است که وقتی می‌گوئیم ارزآوری باید برای آن مأموریت تعریف شود و پشتیبانی کنیم. و دانشجویان و استادان ما احساس کنند که نقشی پرشکوه در جهش کشور دارند، آن‌وقت دیگر شاهد مهاجرت نخواهیم بود.

وزارت علوم وزارتی است که باید در جهت هدایت و پشتیبانی سایر وزارتخانه‌ها قرار بگیرد
وی افزود: وزارت علوم یک وزارت خانه در کنار سایر وزارتخانه‌ها نیست. وزارت علوم وزارتی است که باید در جهت هدایت و پشتیبانی سایر وزارتخانه‌ها قرار بگیرد. در یازده سال گذشته جلسات متعددی با دانشگاهیان کشور داشتیم. بعد ریاست جمهوری باید از همان ترم اول، نهضت پیشرفت کشور به سمت قله از دانشگاهیان و به دست آن‌ها شروع شود. اگر استاد و دانشجوی شما احساس کند که کسی به او مجال خلاقیت و تأثیرگذاری ندهد، کار فردی انجام خواهد داد. ما در سخت‌ترین عرصه کار که دفاع مقدس بوده است، وقتی بستر را ایجاد کردیم، دیدیم که مردم ما هر کسی جایگاه خودش را در آن عرصه مشخص کرد و نقش پرشکوه خود را ایفا کرد. آیا در عرصه اقتصاد، صنعت، کشاورزی و بسیاری از فرصت‌هایی که خدا به ما داده نمی‌توانیم کاری انجام دهیم؟ نباید این ظرفیت بزرگ را کنار بگذاریم و صرفاً به استناد چند نفر در دستگاه دیوان سالاری، مشکلات را حل کنیم. دستگاه دیوان سالاری باید شرایط را مهیا کند که این ظرفیت پای کار بیاید.

وقتی از یک جهان فرصت حرف می‌زنیم صرفاً یک شعار نیست یک برنامه است

وقتی از یک جهان فرصت حرف می‌زنیم صرفاً یک شعار نیست یک برنامه است. وقتی می‌گوئیم دولت نقش آفرین، یعنی دولتی که بستر را فراهم کند و سبب ایفای نقش توسط هر ایرانی شود.
نباید گفت که دانشگاه درسش را داد و امتحانش را گرفت و تمام. نباید نگاه حداقلی به دانشگاه داشت. البته این نکته به این معنا نیست که ما به مطالعات عمیق علوم پایه و علوم انسانی نیاز نداریم. من صادقانه باور دارم که بیش از این‌که دانشگاه به دولت‌ها نیاز دارد دولت به دانشگاه نیاز دارد. من خواهش می‌کنم از عزیزان که گرچه ما برنامه‌هایی نوشتیم اما حتماً در برابر آن مقاومت‌هایی خواهد شد. و این یک عزم جدی می‌خواهد. و رئیس جمهور باید بداند کاری را که شروع می‌کند چه هدفی دارد و اقتضائاتش چیست و با اندک تردید و مقاومتی که شکل می‌گیرد عقب ننشیند.

فرصت‌هایی که امروز در عرصه داخلی و بین المللی داریم بی نظیر است
وی افزود: ما باید بدانیم در چه نقطه‌ای هستیم. اگر ما در میدان و عرصه بزرگ جهانی شناخت لازم را نداشته باشیم نمی‌توانیم حضور مؤثر و درست داشته باشیم. اگر این فرصت‌ها را باور داریم باید میدان‌ها را بشناسم و دل به این‌که فلان قدرت چه‌کاری انجام می‌دهد نبندیم. فرصت‌هایی که امروز در عرصه داخلی و بین‌المللی داریم بی نظیر است. این فرصت‌ها را باید شناخت. در دنیا دویست کشور وجود دارد و فرصت‌های زیادی برای تعاملات بین‌المللی وجود دارد. دنیا فقط محدود به دو، سه کشور نیست.
ما در بزنگاهی قرار داریم که اگر یک فرصت بزرگ سیاسی یا فناوری ایجاد می‌شود ما غایب نیستیم و باید حضور ما حضور مؤثر باشد.
ما در تاریخ گذشته خود در برخی فرصت‌های تاریخی غایب بودیم. امروز برخی از فناوری‌ها قدرتی شکل می‌دهد که اگر در آن نقطه عطف قرار نگیریم عقب می‌مانیم. امروز نباید در عرصه غایب باشیم. غیبت و غفلت تاریخی نباید تکرار شود. به اتکای همین دانشگاهیان و همین فرهیختگان نباید غفلت تاریخی اتفاق بیفتد.

فناوری‌های جدید مناسبات قدرت را جا به جا می‌کند
جلیلی گفت: فناوری‌های جدید مناسبات قدرت را جا به جا می‌کند. کنگره آمریکا ۵۰۰ صفحه گزارش نوشته که ما باید تلاش کنیم که انحصار در این فناوری‌ها را ایجاد کنیم. اگر در این عرصه‌ها عقب بیفتیم، فقط ۴ سال عقب نمیفتیم ۴۰ سال عقب می‌مانیم. و ظرف رشد فناوری دانشگاه است.

وی افزود: به‌عنوان برادر کوچک شما اگر کلیت این صحبت‌ها صحیح است این احتیاج به یاعلی و حرکت جدی نهضت بزرگ حل مسائل و پیشرفت و رسیدن به قله از سوی جامعه دانشگاهی دارد. و وظیفه دولت است که پشتیبان و کمک کننده و ایجادکننده بستر جهش برای دانشگاه باشد.
ان‌شاءالله بتوانیم با کمک شما، جهان فرصت را با سرعتی که شایسته شرایط بزنگاهی امروز است تبدیل به ایران جهش کنیم.

نظر شما