شناسهٔ خبر: 67258438 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس اداره راه و شهرسازی کاشان تاکید کرد

نجاتِ‌ خانه عبدالرزاق خان کاشان نیازمند مشارکت بخش خصوصی

جلال جلیلی

رئیس اداره راه و شهرسازی کاشان گفت: خانه منسوب به عبدالرزاق خان، بخشی از تاریخ و تمدن کاشان است و حفظ آن از نابودی ضرورت دارد، اما رفع خطر و نجات‌بخشی آن نیازمند همکاری و مشارکت بخش خصوصی یا عمومی است.

صاحب‌خبر -

مجتبی آراسته در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: عبدالرزاق خان در دوران زندیه تا اوایل قاجار حاکم کاشان بوده است و خانه منسوب به او در تملک وزارت راه و شهرسازی  است، اما اعتبارات دولتی به اندازه‌ای نیست که بتوان این اثر را بازسازی یا مرمت کنیم.

وی افزود: اداره راه و شهرسازی کاشان به عنوان متولی خانه عبدالرزاق خان آماده است که برای مرمت و بازسازی این اثر تاریخی با شهرداری یا بخش خصوصی در چارچوب ضوابط قانونی مشارکت کند تا از تخریب نجات پیدا کند.

رئیس اداره راه و شهرسازی کاشان گفت: عبدالرزاق خان یکی از چهره‌های کم‌نظیر تاریخ کاشان بوده که در دوران حاکمیت خود، به خصوص بعد از زلزله ۱۱۹۲ هجری قمری بناهای عام‌المنفعه را مرمت یا ساخته است و بازسازی این خانه تاریخی نقش مهمی در حفظ تاریخ کاشان دارد.

آراسته افزود: خانه منسوب به عبدالرزاق خان به وسعت ۳۶۰۰ مترمربع در دو طبقه در محله پامنار کاشان بنا شده و یکی از آثار شاخص این بخش از بافت تاریخی کاشان به شمار می‌رود که با شماره ۳۲۷۹۰ در سال ۱۳۹۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

نجاتِ‌ خانه عبدالرزاق خان کاشان نیازمند مشارکت بخش خصوصی

به گزارش ایسنا، خانه عبدالرزاق خان کاشی، به شیوه گودال‌باغچه طراحی شده و عناصری از معماری پیش از قاجار در آن دیده می‌شود. در بخش جنوبی خانه، ایوان و اتاق شاه‌نشین، اتاق‌های سه‌دری و بالاخانه قرار گرفته که در اتاق شاه‌نشین تزئینات گچ‌بری، کاربندی، قطار و مقرنس دیده می‌شود.

بخش شمالی خانه عبدالرزاق خان کاشی شامل اتاق اصلی و ایوان روباز است و اتاق‌هایی در دو طرف راهرو  قرار دارد. مثل بیشتر خانه‌های کویری در این خانه دو سرداب وجود دارد که سرداب جنوبی دارای یک بادگیر است.

محمد مشهدی نوش‌آبادی، عضو هیئت علمی دانشگاه کاشان معتقد است که در صورت تأیید انتساب این خانه به عبدالرزاق خان که در دوره زندیه حکومت می‌کرد، این خانه را می‌توان قدیمی‌ترین الگوی خانه‌های تاریخی کاشان دانست، زیرا بیشتر بناهای تاریخی کاشان مربوط به دوران قاجار است.

انتهای پیام

نظر شما