شناسهٔ خبر: 67258411 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مرکزی تاکید کرد؛

لزوم اصلاح قانون معادن/ احقاق حقوق آسیب دیدگان در اولویت رسیدگی

شازند- مدیر کل مدیریت بحران استانداری مرکزی بر لزوم اصلاح قانون معادن، تاکید کرد و گفت: یافتن پیکرهای ۲ مفقودی معدن شازند و احقاق حقوق آسیب‌دیدگان در چارچوب قانون در اولویت رسیدگی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الله کاظمی در خصوص حادثه ریزش معدن در شازند اظهار کرد: عملیات شبانه‌روزی برای یافتن ۲ مفقود باقی‌مانده بی‌وقفه ادامه دارد و شناسایی مقصرین حادثه از مسیر قانونی، در اولویت است.

وی افزود: حجم آوار معدن شازند سنگین است و احتمال ریزش مجدد وجود دارد.

مدیر کل مدیریت بحران استانداری مرکزی با اشاره به ضرورت اصلاح قانون معادن، گفت: یافتن پیکرهای ۲ مفقود باقی‌مانده و احقاق حقوق آسیب‌دیدگان در چارچوب قانون و اصول انسانی در اولویت رسیدگی و پیگیری است.

کاظمی گفت: در آخرین نشست ستاد مدیریت بحران استان در محل معدن شازند و با دستور استاندار مرکزی تصمیماتی اتخاذ شد.

وی گفت در این نشست مقرر شد به دلیل شرایط خاص منطقه و لزوم رعایت تمامی ملاحظات فنی و ایمنی در آواربرداری، عملیات جستجوی ۲ مفقود باقی‌مانده حادثه ریزش معدن به گروه مهندسی رزمی ۴۲ قدر سپاه واگذار شد تا با همکاری عوامل امدادی و هماهنگی اداره کل صمت، اقدامات میدانی لازم دنبال شود.

لزوم اصلاح قانون معادن/ احقاق حقوق آسیب دیدگان در اولویت رسیدگی

در حادثه ریزش معدن در شازند چه گذشت

در پی گزارش وقوع حادثه در معدن شماره ۵ شن و ماسه شازند، حوالی ساعت ۱۰ صبح روز یکشنبه ۲۷ خرداد، بلافاصله عوامل امدادی به محل اعزام و در دقایق اولیه نشست ستاد مدیریت بحران استان با حضور استاندار مرکزی در محل تشکیل شد.

بنابر اظهارات شاهدان حاضر در صحنه، چهار نفر شامل ۲ راننده بیل مکانیکی و ۲ راننده کمپرسی در این حادثه زیر آوار محبوس شدند که با استفاده از تجهیزات فلزیاب و سگ‌های تجسس، عملیات جستجو برای یافتن مفقودشدگان آغاز شد.

به دستور استاندار مرکزی اعزام ماشین‌آلات و تیم‌های امداد و نجات به منظور تسریع در عملیات آواربرداری انجام و در همان ساعات اولیه وزیر کشور طی تماس تلفنی با استاندار مرکزی جویای آخرین وضعیت حادثه شد و دستورات لازم را صادر کردند.

همچنین مخبر، سرپرست محترم ریاست جمهوری نیز با پیگیری آخرین وضعیت حادثه ضمن تأکید بر بسیج امکانات تمام دستگاه‌های امدادی، فنی و مهندسی همچنین بررسی کارشناسی حادثه مذکور را ضروری دانست.

لزوم اصلاح قانون معادن/ احقاق حقوق آسیب دیدگان در اولویت رسیدگی

با تلاش امدادگران، عصر همان روز پیکر ۲ نفر از مفقودشدگان پیدا شد و با وجود حجم بسیار سنگین آوار، عملیات جستجو برای پیداکردن ۲ نفرِ باقی‌مانده تا کنون بدون وقفه ادامه دارد.

بر خلاف برخی ادعاهای واهی، هیچ جَوّ امنیتی در منطقه وجود ندارد و با توجه به احتمال ریزش مجدد که صبح دوشنبه نیز اتفاق افتاد، عوامل انتظامی حسب وظیفه به‌منظور حفظ سلامت حاضرین در صحنه از ورود افراد غیر مسئول به‌جز عوامل امدادی به نزدیکی محل ریزش، ممانعت می‌کنند.

بلافاصله پس از این حادثه خانواده‌های مفقودین که در محل حادثه حضور پیدا کرده بودند در چادرهای هلال احمر اسکان داده شدند و شاهد عملیات امداد هستند، حتی برخی از اعضای خانواده مفقودین در گروه‌های عملیاتی حضور دارند.

در راستای احقاق حقوق آسیب‌دیدگان، بهره‌بردار معدن در ساعت اولیه با دستور قضائی بازداشت و ضمن بررسی ابعاد حادثه با حضور کارشناسان ذی‌ربط، شناسایی مقصرین نیز از مسیر قانونی در دستور کار است.

نظر شما