شناسهٔ خبر: 67245253 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ادامه عملیات جست‌وجوی مفقودین ریزش معدن/ حجم آوار سنگین است

عملیات جست‌وجوی دو مفقود بر اثر ریزش معدن در شازند درحالی به‌دلیل ریزش مجدد معدن متوقف شد که امروز مسئولان از تداوم جست‌وجو به‌دنبال ایمن‌سازی خبر می‌دهند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، در ساعت 9:45 دقیقه صبح روز یکشنبه 27 خردادماه خبر ریزش یکی از معادن اطراف شازند به ستاد مدیریت بحران واصل شد که بلافاصله عوامل امدادی و بخش‌های فنی و مهندسی از سطح شهرستان‌های اراک و شازند برای برآورد حادثه در محل ریزش حضور پیدا کردند.

به‌دنبال وقوع حادثه ریزش کوه در محدوده معدن شماره 5 شن و ماسه شهرستان شازند، چهار نفر شامل دو راننده کمپرسی و دو راننده بیل مکانیکی که در محل حادثه مشغول فعالیت بوده‌اند زیر آوار ریزش کوه حبس شدند که ‌‌گروه‌های امدادی و سگ‌های زنده‌یاب با رعایت نکات ایمنی زیر نظر مهندسان معدن به جست‌وجوی منطقه پرداختند.

با تلاش نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر پیکر یک نفر از محبوسان از زیر آوار پیدا شد، اما 3 نفر همچنان زیر آوار بودند که تلاش نیروهای امدادی و عملیاتی جمعیت هلال احمر برای یافتن سایر محبوسان همچنان ادامه داشت.

به گزارش خبرنگار تسنیم، از محل وقوع حادثه، در پی ریزش مجدد بخشی از دیواره معدن ساعت 11 و 20 دقیقه با دستور فرمانده میدان، محل کاوش و جست‌وجوی مفقودین تخلیه شد، با این حال مسئولان از تداوم جست‌وجو با رعایت ایمنی بالا در منطقه خبر می‌دهند.

کوه به‌میزان یک‌چهارم بار اول ریزش کرد

فرماندار شازند با اشاره به وضعیت روند جست‌وجو در معدن شازند اظهار داشت: عملیات جست‌وجوی 2 مفقود دیگر حادثه ریزش معدن روز گذشته ادامه پیدا کرد و حتی تاریکی هوا مانع از توقف ادامه عملیات نشد چرا که نجات 2 نفر زیر آوارها و پیدا کردن اجساد برای ستاد مدیریت بحران حائز اهمیت است.

وی اضافه کرد: شرایط محل وقوع حادثه به‌دلیل شدت ریزش معدن و ریزش سنگ‌های سنگین با وزن بین 400 تا 500 تن بسیار پیچیده است، از طرفی قرار گرفتن کوه در گسل، موجب ناپایداری‌ منطقه وقوع حادثه شده است و هر لحظه احتمال وقوع حادثه دیگری نظیر ریزش مجددی که اتفاق افتاد، وجود دارد؛ امروز هم‌زمان با آواربرداری و جابه‌جایی سنگ‌ها، کوه به‌میزان یک‌چهارم بار اول ریزش کرد، اما خوشبختانه هیچ یک از عوامل و نیروهای امدادی آسیبی ندیدند.

فرماندار شازند بیان کرد: در جلسه ستاد مدیریت بحران مقرر شد که به‌هیچ‌وجه عملیات جست‌وجو متوقف نشود و تیم‌های عملیات همچنان کار را دنبال می‌کنند و ادامه عملیات در نهایت مراقبت و ایمنی لازم در شرایط بحرانی انجام می‌شود و سنگ‌برداری و آواربرداری باید با ایمنی و رعایت جوانب احتیاط در موقعیت بسیار ناامن انجام شود تا ضمن انجام عملیات و جست‌وجوی مفقودین، حادثه تلخ دیگری اتفاق نیفتد.

ایمن‌سازی منطقه پیش از مراحل بعدی عملیات

علیرضا شهرجردی مدیرعامل هلال احمر استان مرکزی بر ضرورت ایمن‌سازی معدن تأکید و ابراز کرد: نیروهای امدادی در محل حادثه آماده‌باش کامل هستند تا پس از اعلام مسئولان عملیات آواربرداری مجدد آغاز شود، عملیات آواربرداری در محل حادثه معدن شهرستان شازند از ساعت 4 و 30 دقیقه صبح دوشنبه آغاز شد که با روشن شدن هوا، عملیات در چند محور ابتدا به‌شکل دیداری و نشانه‌گذاری با حضور 50 نفر از امدادگران در منطقه آغاز شد و سپس با استفاده از فلزیاب و سنگ‌های زنده‌یاب تا ظهر دوشنبه تداوم داشت.

وی با اشاره به اینکه روز گذشته مسیرهایی با استفاده از پهپاد ردیابی شد، ادامه داد: 2 نقطه مشترک هدف‌گذاری شده است و عملیات بازگشایی و برداشت سنگ با بهره‌گیری از ظرفیت خودروهای سنگین انجام شد و حدود 7 متر پیشروی صورت گرفت که پس از 2 مرحله ریزش دیواره شرقی، ستاد مدیریت بحران به‌منظور حفظ جان امدادگران و تدابیر امنیتی بهتر، عملیات را متوقف کرد.

شهرجردی با اشاره به اینکه با رسیدن دستگاه‌های سنگین حمل و سنگ‌شکن، کار مجدداً آغاز خواهد شد، گفت: در روز نخست با تلاش امدادگران استان و استان‌های همجوار و عملیات نقطه‌زنی با وجود خطر ریزش لحظه‌ای، با ایجاد تونل و اقدام ایثارگرانه، پیکر 2 نفر از جان‌باختگان خارج شد که ایمن‌سازی منطقه پیش از مراحل بعدی عملیات امری ضروری است.

وی عنوان کرد: پس از حادثه، نخستین اکیپ شهرستان شازند در کمتر از 10 دقیقه در محل حادثه حضور پیدا کرد و به‌تدریج اکیپ‌های شهرهای منطقه و سپس استان‌های همجوار از قم، لرستان و همدان در قالب 15 تیم امدادی شامل 7 تیم واکنش سریع، 6 تیم آنست و یک تیم کوهستان به محل اعزام شدند و همچنین تیم حمایت روانی بانوان نیز به محل اعزام شد.

مدیرعامل هلال احمر استان مرکزی ادامه داد: تیم شازند در محل معدن مستقر است و سایر تیم‌های استانی و خارج از استان در توره و شازند نیز در آماده‌باش کامل مستقر هستند و هلال احمر در محل مستقر است و آمادگی دارد که پس از اعلام مسئولان عملیات را ادامه دهد.

انتهای پیام/711/.+

نظر شما