شناسهٔ خبر: 67258196 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سودجویان در کمین؛ضرورت شتاب بخشی طرح ساماندهی رودخانه بشار یاسوج

یاسوج- ایرنا- طرح ساماندهی رودخانه خروشان وجانفزای بشاریاسوج پس از یک دهه رکود و تعطیلی سرانجام در دولت سیزدهم و سفردور دوم شهید جمهور به تصویب رسید و عملیات اجرایی آن از پارسال آغازه شده است؛ اجرای آن علاوه بر مزیت های قابل توجه آن از منظر گردشگری و جذب توریست راهکاری هم برای کوتاه کردن دست طمع ورزان و سودجویانی است که سالها چشم طمع به بستر آرام بخش این رود همیشه جاری دوخته اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، شتاب بخشی به طرح ساماندهی رودخانه بشار که یک دهه پیش کلید خورده و اکنون در مراحل نخست اجراست راهکاری برای تبدیل یاسوج به شهری مدرن همراه با شکوفایی ظرفیت های گردشگری است؛ اجرای آن البته دست سودجویان، طمع ورزان و زمین خواران را هم کوتاه خواهد کرد.

اگرچه اجرای این طرح در سفر دوم رییس جمهور شهید به کهگیلویه وبویراحمد تصویب شد و عملیات اجرایی آن پارسال آغاز اما آهنگ پیشرفت فیزیکی آن متناسب با اهمیت آن نیست به همین علت ضرورت دارد دستگاه های اجرایی و متولی برای سرعت بخشیدن به اجرای طرح ساماندهی رودخانه بشار تلاش بیشتری داشته باشند.

اکنون رودخانه بشار از سویی در حد و اندازه یک ظرفیت خفته باقی مانده و استفاده چندانی از آن به عنوان یکی از قطب های گردشگری برای ثروت آفرینی در کهگیلویه وبویراحمد نمی شود و از سویی دیگر تهدید کننده سرمایه ها و جان ساکنان یاسوج در هنگام بارندگی های سیل آساست.

ساماندهی نشدن رودخانه بشار همچنین منجر به غرق شدن سالیانه شماری از گردشگران می شود که همه این عوامل شتاب بخشی به این طرح مهم را ضروری تر کرده است.

تغییر کاربری های بی مورد و دست درازی به بستر و حریم، برداشت شن و ماسه از بستر این رودخانه و ورود پساب کارخانه ها، پیوستن فاضلاب بیمارستانی از بی مهری های روا داشته نسبت به این رودخانه است که امید می رود با تکمیل طرح ساماندهی این رودخانه زمینه کاهش این چالش ها فراهم شود.

سودجویان در کمین؛ضرورت شتاب بخشی طرح ساماندهی رودخانه بشار یاسوج

بشار از رودخانه‌های جنوب شرق بویر احمد است که از کوه‌های اردکان و ممسنی در استان فارس سرچشمه می‌گیرد و به سوی شمال شرقی بویراحمد سفلی پیش می‌رود این رودخانه بیشتر در شرق و شمال شرقی استان کهگیلویه و بویراحمد جریان دارد در مسیر خود از شهر یاسوج و پارک ساحلی عبور کرده و به سمت دوراهان پیش می‌رود.

این رودخانه در ادامه مسیر پس از عبور از شمال شرقی منطقه و ورود به رودخانه خرسان، در پوزه شمالی دنا، از شمال منطقه بویراحمد سفلی و طیبی گذشته، با نام بارز به رود کارون می‌پیوندد و به سوی خلیج فارس سرازیر می‌شود.

یاسوج که به پایتخت طبیعت ایران شهرت دارد با عبور رودخانه بشار از شهر،قرار داشتن در دامنه کوه چهار هزار و ۴۰۰ متری دنا به عنوان بزرگترین رشته کوه زاگرس،وجود آبشار یاسوج و پارک جنگلی،درختان بلوطش و ده ها جاذبه بکر دیگر در کنار هوای پاک و به دور از آلودگیش و واقع شدن در کنار استان های گرمسیری جنوب کشور مانند خوزستان،بوشهر و هرمزگان همه ظرفیت های پذیرایی از ایرانگردان و جهانگردان را دارد اما نداشتن طرحی جامع سبب شده این قابلیت ها شکوفا نشود.

هر چند در سال های اخیر زیرساخت هایی چون اقامتگاه های بومگردی،رستوران های سنتی و مجتمع های گردشگری در برخی نقاط یاسوج ایجاد شده اما این امکانات نتواسته زندگی در این شهر را با صنعت گردشگری پیوند دهد و این به معنای کوتاه ماندن دست سرمایه گذاران از ثروت آفرینی،شهروندان از درآمدزایی و گلایه های همیشگی مسافران در مورد کمبود امکانات است.

یاسوج در ارتفاع یکهزار و۸۷۰ متری از سطح دریا قرار دارد و ساکنان مهمان نواز«لر» آن را به گویش محلی «یاسیج» به معنای جایی که گل‌های یاس در آن به فراوانی می‌روید می خوانند این روزها بهشتی در جنوب کشور است این شهر که پس از رشت، دومین مرکز استان ایران از نظر بارش برف و باران بوده و در اقلیم مدیترانه‌ای قرار گرفته‌ با دارا بودن رودخانه های همیشه جاری بشار و برخورداری از آب و هوای مطبوع به ویژه در فصول بهار و تابستان در صورت تحقق طرح ساماندهی رودخانه بشار می تواند مقصدی خیال انگیز برای گردشگران داخلی و توریست های خارجی باشد.

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد می گوید: طرح مطالعاتی ساماندهی رودخانه بشار که در دهه ۹۰ انجام شده بود پارسال بازنگری و این طرح وارد فاز اجرایی شده است.

آرش مصلح تاکید کرد: براساس این طرح مساحت ۱۵ کیلومتری رودخانه بشار از محل منطقه ده نو تا پل مختار زیباسازی و ساماندهی می شود.

سودجویان در کمین؛ضرورت شتاب بخشی طرح ساماندهی رودخانه بشار یاسوج

وی بیان کرد: فاز نخست ساماندهی رودخانه بشار در محل پارک مهرورزی پارسال با ۸۰ میلیارد ریال اعتبار اجرا شد و هم اکنون مراحل مناقصه فاز دوم این طرح با ۲۰ میلیارد ریال اعتبار در دست اجراست.

مصلح عنوان کرد: براساس این طرح دیوار سازی و ایمن سازی هر ۲ سمت سواحل رودخانه بشار انجام می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هم اکنون عملیات ساماندهی رودخانه بشار در منطقه رجاء شهر یاسوج نیز در دست اجراست.

تکمیل طرح ساماندهی رودخانه بشار نیازمند ۱۰هزار میلیارد ریال اعتبار

وی ابراز کرد: اجرای این طرح ۱۰ هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که تلاش می شود بخش هایی از آن از محل اعتبارات سفر دوم رییس جمهور که به میراث فرهنگی استان اختصاص یافته تامین شود.

مصلح خاطرنشان کرد: طرح جامع گردشگری رودخانه بشار در سفر هیات دولت سیزدهم به کهگیلویه و بویراحمد تصویب شد.

مدیرعامل آب منطقه ای کهگیلویه وبویراحمد عنوان کرد: محل های اولویت دار برای انجام عملیات ساماندهی شناسایی شده و با توجه به گستردگی طرح دستگاه های اجرایی میراث فرهنگی و گردشگری، شهرداری یاسوج و اداره کل ورزش و جوانان کهگیلویه وبویراحمد قرار است برای تحقق آن همکاری کنند.

مصلح تصریح کرد: ۱۰ هکتار از سواحل رودخانه بشار به دستگاه های اجرایی شهرداری و اداره کل ورزش و جوانان واگذار می شود تا زیرساخت های تفریحی و ورزشی در این منطقه ایجاد شود.

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به اینکه یکهزار میلیارد ریال از اعتبارات سفر دوم هیات دولت به حوزه گردشگری استان اختصاص یافته تاکید کرد: در صورت واگذاری زمین امکان تزریق بخشی از این اعتبار برای اجرای طرح جامع گردشگری سواحل رودخانه بشار در یاسوج وجود دارد.

سودجویان در کمین؛ضرورت شتاب بخشی طرح ساماندهی رودخانه بشار یاسوج

فرشید کرمی افزود: براساس طرح مطالعاتی انجام گرفته قرار است افزون بر ایمن سازی امکانات رفاهی مانند آلاچیق،سکوبندی، سینمای روباز، استخر شنا، دریاچه مصنوعی با امکانات قایق رانی در سواحل رودخانه بشار ایجاد شود.

وی با اشاره به این نکته که ایجاد مکان هایی برای مدیریت بحران برای امدادرسانی هنگام بروز حوادث طبیعی مانند زلزله و همچنین زیرساخت هایی برای برپایی جشن های ملی و مذهبی در این طرح پیش بینی شده خاطرنشان کرد: اجرای طرح ساماندهی رودخانه بشار یاسوج را به شهری مدرن تبدیل می کند.

رودخانه بشار واقع در ضلع جنوب غربی شهر یاسوج با طول ۶۰ کیلومتر یکی از رودخانه های پرآب زاگرس است.

نظر شما