شناسهٔ خبر: 67257811 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

تکرار اشتباهات در برابر جان بیمار

در چهار سال اخیر، خبر آتش‌سوزی 12 بیمارستان در کشور رسانه‌ای شده‌ و موضوع ایمنی ساختمان، ماجرای تکراری در همه آنها بوده است.

صاحب‌خبر -
  شفا آنلاین: سلامت > نیمه‌شب دود تمام ساختمان بیمارستان قائم رشت را می‌گیرد. پرسنل و تیم خدمات بیمارستان به دنبال منبع این دود به طبقات پایین ساختمان می‌روند. همان‌جا متوجه حریق در بخش تأسیسات زیر‌‌زمین می‌شوند و خودشان شروع به اطفای حریق می‌کنند. اما حریق بیشتر می‌شود و بعد از آن با آتش‌نشانی تماس می‌گیرند. با حضور آتش‌نشان‌ها در صحنه حادثه، همه بیماران از بیمارستان به مراکز دیگر منتقل می‌شوند و اطفا صورت می‌گیرد. این حادثه علاوه بر خسارات جسمی و روانی متعددی که برای بیماران و دیگر افراد داخل ساختمان به همراه داشته، باعث مرگ 9 بیمار بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هم شده است.‌

به گزارش  شفا آنلاین   رئیس سازمان آتش‌نشانی رشت اشاره می‌کند نواقصی همچون نبود شبکه بارنده خودکار در ساختمان بیمارستان وجود داشته ولی در این سال‌ها اخطاریه‌ای برای بیمارستان ارسال نشده بوده و احتمالا این موضوع هم در کنترل میزان حریق تأثیر داشته است. این در حالی است که در چهار سال اخیر، خبر آتش‌سوزی 12 بیمارستان در کشور رسانه‌ای شده‌ و موضوع ایمنی ساختمان، ماجرای تکراری در همه آنها بوده است.

 منبع آگاه دانشگاه: یک نفر قبل از حادثه فوت کرده بود و جزء قربانی‌های آتش‌سوزی نیست

بیمارستان قائم رشت‌ جزء بیمارستان‌‌های بین‌المللی در شهر رشت محسوب می‌شود که بعد از وقوع حادثه، به گفته یک منبع آگاه در دانشگاه علوم پزشکی گیلان، بیشتر بیماران به مراکز آموزشی درمانی رشت منتقل شدند. این در حالی است که علاوه بر خسارت روحی و روانی که برای این بیماران پیش آمده، امکان عدم رسیدگی کافی در بیمارستان‌های آموزشی نیز وجود خواهد داشت. در کنار این، برخی به بیمارستان‌های خصوصی دیگر منتقل شدند که هزینه همه آنها باید بر عهده بیمارستان مذکور و دانشگاه باشد. این منبع آگاه درباره همین موضوع به «شرق» می‌گوید: «‌الان بیماران بیمارستان قائم در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی رشت هستند. بیشتر این بیماران به مراکز آموزشی‌ درمانی منتقل شده‌اند، همچون مراکز آموزشی درمانی ولایت، الزهرا، امام خمینی صومعه‌سرا و 17 شهریور و از بیمارستان‌های خصوصی که بیماران را به آنجا منتقل کردیم هم بیمارستان پارس و گلسار بوده است. اما درباره خسارت‌هایی که به بیماران وارد شده، باید اشاره کنم‌ روال اداری این مسائل را خود بیمارستان قائم باید رسیدگی کند. در واقع اولویت اصلی ما نجات جان بیماران بوده و هست‌».

او درمورد انتقال بیماران به مراکز دیگر اشاره می‌کند: «‌حدود 32 بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان بستری بودند که بعد از حادثه، متأسفانه هشت نفر از این بیماران را از دست دادیم. در برخی آمارها اعلام شده 9 بیمار فوت کردند، اما این عدد درست نیست؛ چون یک بیمار قبل از شروع این حادثه فوت کرده بود و قبل از اینکه به سردخانه منتقل شود، حریق اتفاق افتاد. خلاصه این فرد فوتی را همراه با برانکاردهای دیگر که آنجا بوده انتقال می‌دهند. در نظر داشته باشید که قبل از این هم در اسفند سال گذشته دو بیمارستان خصوصی فامیلی و توتنکاران به دلیل همین مسائل ایمنی پلمب شده بودند».

رئیس آتش‌نشانی رشت: وقتی نتوانستند حریق را خاموش کنند با آتش‌نشان تماس گرفتند

‌هنگام تماس با شهرام مومنی، رئیس سازمان آتش‌نشانی رشت، او اشاره می‌کند: ما هنوز در محل حادثه هستیم، اما حریق همان نیمه‌شب اطفا شده است. ایشان در ادامه درباره علت این حادثه به «شرق» می‌گوید: «‌همان نیمه‌شب سعی کردیم تمام ساختمان را تخلیه کنیم. ما فعلا به کانون حریق دسترسی پیدا کرده‌ایم که از بخش تأسیسات بیمارستان و اتاق برق حریق شروع شده بود‌. اما در مورد علت آن هنوز در حال بررسی هستیم. از لحظه حضور در محل آتش‌سوزی، ظرف دو ساعت 142 بیمار، همراهاشان و پرسنل را از داخل بیمارستان تخلیه کردیم. از این تعداد بیمار که تخلیه شدند، حدود 110 نفر در بیمارستان‌های اطراف‌ رشت بستری مجدد شدند و بقیه هم درمان سرپایی شدند. متأسفانه از این تعداد که ما انتقال دادیم، برخی در بخش آی‌سی‌یو به دستگاه وصل بودند و قطع برق و قطع دستگاه‌های تنفسی، منجر به مرگ آنها شد. در واقع ما آنها را سالم از بیمارستان خارج کردیم، اما در روند انتقال جان خود را از دست دادند‌».

بسیاری از ساختمان‌های مهم جزء فهرست هشدار ایمنی هستند و مومنی در جواب اینکه آیا این بیمارستان نیز جزء فهرست بوده یا نه؟ اضافه کرد: «‌نمی‌توان گفت همه موارد ایمنی در آن بیمارستان رعایت نشده است. ضوابطی که در دهه 80 برای ساخت این بیمارستان مد‌نظر قرار گرفته شده بود، همه همان زمان رعایت شده بود‌. تنها چیزی که از همان ابتدا در بیمارستان وجود نداشته، شبکه بارنده خودکار برای زمان آتش‌سوزی بود که طبق قوانین، آن زمان جزء الزامات بیمارستان نبوده است، ولی حداقل موارد ایمنی لحاظ شده بوده است. در‌حالی‌که این موضوع سال‌های بعد هم مورد توجه قرار نگرفته و وجود شبکه بارش می‌توانسته حریق را تا حدی تحت کنترل خود قرار دهد‌».

به نقل از گفته‌های رئیس سازمان آتش‌نشانی رشت، دلایلی باعث افزایش آسیب آتش‌سوزی در بیمارستان بوده‌ از‌جمله وجود برخی نواقص و عدم تماس به‌موقع پرسنل بیمارستان قائم با آتش‌نشانی. ایشان ادامه می‌دهد: «‌شب حادثه، وقتی سیستم حریق بیمارستان به کار افتاده، افراد خدماتی بیمارستان متوجه حریق می‌شوند. هرچند دیر متوجه حریق می‌شوند، اما به زیر‌زمین بیمارستان می‌روند تا منبع آن را پیدا کنند. پس از آن برای اطفای حریق شروع به تلاش می‌کنند و وقتی نمی‌توانند آن را خاموش کنند با سازمان آتش‌نشانی تماس می‌گیرند. تیم اول عملیاتی که وارد عملیات می‌شود، با توجه به شدت حریق و تعداد بیماران، اعلام وضعیت فوق‌العاده می‌کند و مابقی تیم‌های ما که 136 نفر آتش‌نشان به همراه 36 دستگاه به محل اعزام می‌شوند، شروع به اطفا‌ در بخش‌های مختلف می‌کنند. در واقع در همان طبقه منفی یک حریق مهار می‌شود و فقط دود حاصل از آن، طبقاتی بالایی را در‌بر گرفته است. الان هم به دلیل خسارت قابل توجهی که تأسیسات بیمارستان دیده، به همراه دود‌گرفتگی شدید، طبقات غیر‌قابل استفاده است...»./شرق


نظر شما