شناسهٔ خبر: 67257771 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

تهرانی ها عصبانی ترین مردم کشور |خراسان رضوی و اصفهان رتبه های دوم و سوم بعد از پایتخت

دیدن صحنه های نزاع و درگیری در خیابان برای هیچ کدام از ما صحنه های عجیب و غریبی نیست. دست به یقه شدن افراد در خیابان به بهانه های مختلف از نبود جای پارک گرفته تا ترافیک های سرسام آور و حتی گاهی نوع نگاه کردن افراد به همدیگر هم بهانه کلی زد و خورد می شود.

صاحب‌خبر -

همشهری آنلاین_ فاطمه عسگری نیا: صحنه های زد و خوردی که برای ساعتی همه عابرین پیاده را محو تماشای خود می کند. البته نزاع و درگیری بین افراد چیزی نیست که فقط در خیابانها شاهدش باشیم و خیلی از اوقات از صدقه سر زندگی اپارتمان نشینی حتی در بین خانواده ها هم دیده می شود و دیوارهای پیش ساخته و ضعیف نمی تواند به خاطر ضعف در برابر صدای بلند برای اهالی خانه ابروداری کنند و خلاصه همسایه ها از حالشان با خبر می شوند.

آخرین آماری که روی سایت سازمان پزشکی قانونی کشور قرار گرفته است حکایت از ان دارد که تهرانی ها با ثبت ۸۰ هزار و ۹۸۳ مورد شکایت نزاع، رتبه اول نزاع های ثبت شده را به خود اختصاص داده اند. یا بهتر است بگوییم تهرانی ها عصبانی ترین مردم ایران در سال گذشته شناخته شده اند. امیرحسین عباسی روانشناس معتقد است عوامل زیادی در عصبانی بودن و پرنزاع بودن مردم پایتخت موثر است که از جمله انها می توان به شرایط پر استرس کار و زندگی در این شهر در اندشت و بزرگ اشاره کرد. شهری که در ان مردم روزها ساعتهای زیادی را در ترافیک های سرسام آور برای رسیدن به محل کار، منزل یا مراکز مورد مراجعه برای انجام کارهای روزانه باید تلف کنند و همین مسئله روح و روان انها را به هم می ریزد و با کوچکترین تلنگری ممکن است با هم درگیر شوند : «البته خیلی از امار نزاع ها در هیچ مراجع و مرکزی ثبت نمی شود و بخش قابل توجهی از این مسئله هم ریشه در فرهنگ ایرانی ما دارد.»

تهرانی ها عصبانی ترین مردم کشور |خراسان رضوی و اصفهان رتبه های دوم و سوم بعد از پایتخت

خراسان رضوی در رتبه دوم

البته بالابودن آمار نزاع ها تنها مختص پایتخت و مردمش نیست چرا که آمارهای سازمان پزشکی قانونی حکایت از آن دارد که بعد از تهران این مردم استان خراسان رضوی بوده اند که بیشترین آمار نزاع های ثبت شده را به خود اختصاص داده اند موضوعی که البته طی سالهای گذشته هم تکرار شده است. آمارهای ثبت شده نزاع در سازمان پزشکی قانونی حکایت از آن دارد که خراسان رضوی با ثبت ۴۴ هزار و ۳۱ مورد نزاع ثبت شده در سال گذشته بعد از استان تهران بیشترین نزاع ثبت شده را به خود اختصاص داده است. شاید یکی از تلخ ترین نزاع هایی که سال گذشته در استان خراسان رضوی اتفاق افتاد و کلی هم سرو صدا به پا کرد نزاع دست جمعی میان چند نوجوان بود که در آن متاسفانه یک نوجوان ۱۷ ساله جانش را از دست داد و این مسئله باعث شد تا فعالان اجتماعی و کارشناسان آسیب های اجتماعی خراسان زنگ خطر افزایش نزاع ها را در این استان به صدا درآورند. آمارهای موجود حکایت از آن دارد که از ۴۴ هزار و ۳۱ مورد نزاع ثبت شده در استان خراسان رضوی ۲۷ هزار و ۵۲۹ مورد شکایت ثبت شده مردان بوده و ۱۶ هزار و ۵۰۲ مورد هم شکایت ثبت شده زنان بوده است. در گفتگو با کارشناسان اجتماعی و روانشاسان اهل این استان آنها معتقدند افزایش حاشیه نشینی و شکل گیری محله های پر آسیب یکی از دلایل افزایش آمارهای نزاع در استان خراسان رضوی است

از این دو کلانشهر بزرگ که بگذریم نوبتی هم باشد نوبت نصف جهان است که سومین آمار نزاع و درگیری در کشور را به خود اختصاص دهد. اگر کمی این آمار را بین شهرستان های استان صنعتی اصفهان خرد کنیم می بینیم لنجانی ها و نجف آبادیها بعد از مردم اصفهان ها عصبانی ترین مردم استان اصفهان هستند.

نیمی از آمار نزاع های کشور مربوط به زنان است

درست است وقتی حرف از نزاع و درگیری می شود تصویری از دعواهای مردانه در ذهنمان ترسیم می شود اما باور کنید حدود نیمی از ۴۷۳ هزار و ۶۸۳ مورد نزاعی که در سازمان پزشکی قانونی کشور به ثبت رسیده مربوط به زنان بوده است. لعیا محمدی روانشناس معتقد است درگیری زنان با مسائل ومشکلات اقتصادی و اجتماعی و حضور بیشتر آنها در جامعه آستانه صبر آنها را کاهش داده و ما شاهد شکل گیری پرونده های نزاع از سوی زنان در جامعه هستیم. البته او معتقد است آگاهی زنان به حق و حقوقشان هم بی تاثیر در بالا بودن نرخ آمارهای نزاع شده از سوی زنان نیست و این مسئله باعث شده تا در صورت وقوع نزاع به خصوص نزاع های خانوادگی شاهد شکایت این قشر برای احقاق حقوق قانونی اشان باشیم.

علت این همه نزاع چیست؟

عباس مهدوی روانشناس ریشه تمام علل موثر بر شکل گیری نزاع ها را کم توجهی به حوزه سلامت روان و سلامت اجتماعی می داند و معتقد است وقتی امکانات لازم برای بهره مندی همه اقشار جامعه از خدمات حوزه سلامت روان وجود ندارد فشارهای تحمیلی بر مردم باعث می شود تا ما هر روز شاهد افزایش مردم عصبی تر و پرخاشگر باشیم که دارای آستانه ظرفیت پایین و بسیار شکننده در شرایط خاص هستند. این روانشناس ضعف مهارت های زندگی و تعامل با همدیگر در جامعه و خانواده را علت موثر دیگر در شکل گیری نزاع ها برمی شمارد.

عصبانی ترین استانهای کشور

ردیف

استان

آمار نزاع

۱

تهران

۸۰۹۸۳

۲

خراسان رضوی

۴۴۰۳۱

۳

اصفهان

۳۴۴۷۵

۴

آذربایجان شرقی

۳۱۲۴۱

۵

فارس

۲۳۰۰۴

۶

آذربایجان غربی

۲۲۲۰۳

۷

کرمان

۱۹۳۴۱

۸

گیلان

۱۷۹۱۳

۹

خوزستان

۱۷۳۸۷

۱۰

مارندزان

۱۵۴۳۰

نظر شما