شناسهٔ خبر: 67257613 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

در حرم مطهر رضوی صورت گرفت؛

رونمایی از ۲ قرآن دستنویس و کتاب حبیب الله فرحزاد

خراسان‌رضوی- دو قرآن دستنویس و کتاب غدیر برترین پیام آسمانی اثر استاد فرحزاد در مشهد رونمایی شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در مشهد، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی عصر سه‌شنبه در دویست و نهمین برنامه سه‌شنبه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، در محفلی قرآنی از دو قرآن دستنویس و کتاب غدیر برترین پیام آسمانی در ورودی تالار قدس حرم مطهر رضوی رونمایی به عمل آورد.

حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد، استاد حوزه و دانشگاه سخنران این برنامه، با اشاره به مناسبات مذهبی ماه ذی الحجه و ضمن برشمردن آیات و احادیث پیرامون شاد بودن و شاد زیستن، بر احیا کردن این فرهنگ دینی تاکید کرد.

وی، به در پیش بودن روز غدیر برترین روز خلقت اشاره کرد و گفت: موضوع امامت مهمترین اساس دین است و بنا به فرموده امام هادی (ع) در زیارت جامعه کبیره، اگر کسی در کلاس درس اهل بیت (ع) بنشیند، خداوند معلم او خواهد بود.

رونمایی از ۲ قرآن دستنویس و کتاب حبیب الله فرحزاد

فرحزاد با بیان اینکه انسانی که امامت در قلبش بنشیند خداوند ولی او خواهد بود، به سخنی از حضرت زهرا (س) اشاره کرد که فرمودند اگر امام به حق زمامدار می شود اسلام بر یک خط اهل بیت (ع) در دنیا می پیچید.

وی تصریح کرد: امروزه اسلام بزرگترین ضربه‌ها را از وهابی‌ها و داعشی‌های اسلام نما می‌خورد که به واسطه فاصله گرفتن از اهل بیت (ع) رو در روی اسلام قرار گرفتند.

کتاب «غدیر برترین پیام آسمانی» به قلم حجت الاسلام حبیب الله فرحزاد که در این مراسم رونمایی و معرفی شد، کتابی با قلمی روان برای آشنایی عموم مردم با موضوع مهم غدیر است.

رونمایی از ۲ قرآن دستنویس و کتاب حبیب الله فرحزاد

این کتاب سیری در معارف و شعائر غدیر و تحقیقی پیرامون این رویداد مهم عالم است که به بررسی این واقعه و عظمت آن و فضائل غدیر و اعمال و آداب و مسائل پیرامونی آن پرداخته است.

محتوای کتاب در ۱۳ فصل به مباحث احیای غدیر، استدلالهای کوتاه در مسألۀ جانشینی، ماه ولایت و امامت، فضائل غدیر، اعمال و آداب عید غدیر، زیارت امیرالمؤمنین علیه السلام در روز غدیر، واقعۀ غدیر، پس از غدیر، متن و ترجمۀ خطبۀ غدیر، خطبه هایی دربارۀ غدیر، غدیر در کلام اهل بیت علیهم السلام، علامه امینی و الغدیر، گزارش تصویری فعالیت های غدیری پرداخته است.

رونمایی از ۲ قرآن دستنویس و کتاب حبیب الله فرحزاد

نسخه دیگر اثری که در این مراسم مورد رونمایی قرار گرفت، قرآن دستنویس به خط نسخ مغربی است که به واسطه مرسوم بودن این شیوه کتابت در غرب جهان اسلام به خط مغربی معروف شده است این قرآن به زبان عربی و فاقد هر گونه ترجمه است که در ۴۴۰ برگ فرنگی آهار و مهره شده در ۱۴ سطر کتابت شده است. این دومین نسخه دارای خط نسخ مغربی در مرکز نسخ خطی کتابخانه مرکزی رضوی است و نسخه دیگر متعلق به قرن ۱۰ هجری است که در سال ۱۳۹۳ به کتابخانه مرکزی رضوی اهدا شده است.

دیگر نسخه‌ای که در این مراسم رونمایی شد، نسخه دستنویس قرآن اهدایی توسط حمید حسن هادی الجواد کاتب نسخه یکی از محبین امام هشتم (ع) است. این قرآن کامل به خط نسخ مشکول به شیوه عثمان طه بر روی کاغذ گلاسه شکری آهاری در اندازه اوراق ۲۸×۳۸ در ۶۰۴ برگ ۱۵ سطری کتابت شده است.

نظر شما