شناسهٔ خبر: 67257584 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

درباره رئالیتی‌شو «جوکر۲» با اجرای احسان علیخانی/ حبس خنده در طبقه بیست و یکم

پس از استقبال مخاطبان «جوکر۱» در پنج فصل، سازندگان این رئالیتی‌شو کمدی، «جوکر۲» را با تغییراتی روانه شبکه نمایش خانگی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش قدس آنلاین، خلاصه برنامه جوکر این است «هر کی بخنده باخته!» برنامه‌ای که شمایلی بومی شده از برنامه معروف ژاپنی «داکیومنتال» است. این برنامه پس از محبوبیت بالایی که کسب کرد، کشورهای دیگر امتیاز آن را خریدند تا آن را بازتولید کنند. قوانین این برنامه کمدی معروف به LOL مخفف Last One Laughing یعنی آخرین نفری که می‌خندد بر این اساس است؛ ۱۰کمدین برای چند ساعت (معمولاً ۶ ساعت) در یک استودیو به سبک اتاق نشیمن با دوربین‌های مخفی می‌مانند. در این مدت، آن‌ها باید سعی کنند به هر شکل و به هر طریقی، حریف خود را بخندانند در حالی که خود واکنشی نشان ندهند و آن‌ها را وادار به شکستن کنند. در خنده اول، به رقیب اخطار داده می‌شود (کارت زرد)، در حالی که خنده دوم بازیکن را از بازی حذف می‌کند (کارت قرمز). بازیکنان حذف شده به میزبان در اتاق مشاهده ملحق می‌شوند اما ممکن است به عنوان یک رقیب خارجی برای شرکت‌کنندگان باقیمانده بازگردند. اگر کمدین‌ها به اندازه کافی فعال نباشند نیز می‌توان آن‌ها را حذف کرد. تنها راه ارتباط با خارج، تلفنی است که توسط میزبان کنترل می‌شود. این همان قوانین حاکم در رئالیتی‌شو جوکر است. این مستند- مسابقه در فصل جدید خود و با زیرعنوان «طبقه ۲۱» با کارگردانی مشترک احسان علیخانی و حامد میرفتاحی و اجرای علیخانی که تهیه‌کنندگی فصل‌های اول و دوم را بر عهده داشته است، چهارشنبه هر هفته از فیلیمو پخش می‌شود. 


دقت در انتخاب میهمانان
فصل جدید، تغییراتی آشکار با فصل اول دارد. برای این فصل دکور شلوغ و پررنگ و لعابی طراحی شده که مملو از آکسسوار است. در این فصل سعی شده از میهمانان جدیدی دعوت شود تا مواجهه آن‌ها با موقعیت‌های خنده‌دار برای مخاطب غافلگیرکننده باشد.
در فصل اول «جوکر۲» به جز محمدرضا علیمردانی که برنده یکی از فصل‌های «جوکر۱» بود، بقیه بازیکنان از چهره‌های جدید هستند و باید دید رویه دعوت از چهره‌های جدید در فصل‌های بعدی هم رعایت می‌شود؛ چرا که حضور بازیکنانی که سابقه حضور در فصل قبلی برنامه را داشتند ممکن است دست آن‌ها را برای مخاطبان رو کرده باشد و واکنش‌هایشان در موقعیت‌های جدید قابل پیش‌بینی باشد. رویه اشتباهی که سبب شکست رئالیتی‌شوهای بازی مافیا شد و تقریباً شکل بازی بازیکنان تکراری و رو بود و مانع از خلق موقعیت‌های جدید و غیرقابل پیش‌بینی می‌شد. شرکت‌کنندگان برنامه جوکر ایرانی همچون برنامه‌های شب‌های مافیا و شام ایرانی از میان هنرمندان و بازیگران انتخاب می‌شوند. ۵۳ دوربین مستقر در فضای مسابقه همه حرکت‌های میهمانان برنامه را در دکوری ۳۶۰ درجه رصد می‌کنند تا خنده‌ای پنهانی و به اصطلاح تقلبی صورت نگیرد. 

درباره رئالیتی‌شو «جوکر۲» که پرقدرت آغاز شده است/ حبس خنده در طبقه بیست و یکم


 ۶ ساعت سخت و پرچالش
در هر فصل، هشت نفر از بازیگران شناخته شده به میزبانی احسان علیخانی در طبقه ۲۱ دور یکدیگر جمع می‌شوند و به مدت ۶ ساعت، چالش‌های مختلفی را در کنار هم سپری می‌کنند، در واقع آن‌ها در این مدت باید تلاش کنند تا یکدیگر را بخندانند اما قسمت سخت ماجرا اینجاست که اگر خودشان بخندند، برای نخستین بار یک کارت زرد می‌گیرند و اگر برای بار دوم تکرار شود، از مسابقه حذف می‌شوند. چالش‌های نو و شرایط جدیدی که به جوکر۲ اضافه شده، سعی کرده ایرادهای فصل اول را رفع کند. زیاد کردن دوربین‌ها و سیستم ویدئوچک در این فصل تا حد امکان راه تقلب را برای بازیکنان بسته است. در نظر گرفتن زمان استراحتی برای خندیدن هم سبب شده فضا کمی تلطیف شود و شرکت‌کنندگان با آمادگی بیشتری مسابقه را ادامه دهند.  در فصل اول «جوکر۲» مجید مظفری، سیدجواد رضویان، بهرنگ علوی، محمدرضا علیمردانی، امیرحسین رستمی، نیما شعبان‌نژاد، نصرالله رادش و ‌هادی کاظمی حضور دارند که به جز علیمردانی، بقیه برای نخستین بار در این مسابقه شرکت می‌کنند.  در «جوکر۱» سیامک انصاری میزبان و داور این مجموعه بود و علی لک‌پوریان بازیگر ثابت هفت فصل‌ آن. در «جوکر۲» اما احسان علیخانی میزبان و داور این مسابقه است و علت غیبت سیامک انصاری با حضور خود او در قسمت اول از زبان خودش بیان شد که مشغول ساخت رئالیتی‌شو «جیغ» با محوریت ترس است. علیخانی که سابقه اجرا در برنامه‌های مختلف تلویزیونی را دارد، گرداننده مسابقه است که تسلط خوبی در اجرا دارد و به خاطر حاضر جوابی‌اش از پس موقعیت‌های فی‌البداهه به خوبی برمی‌آید. 

ناجی کمدی‌های کم‌رمق نمایش خانگی
«جوکر۱» در چند فصل پخش شد که هر فصل شامل ۶ قسمت می‌شد و به نظر می‌رسد هر فصل «جوکر۲» هم شامل همین تعداد قسمت باشد اما آنچه می‌تواند این رئالیتی‌شو را بیش از پیش جذاب کند، زیرکی و هوشمندی در انتخاب میهمانان است و باید دید تیم برنامه‌ساز چه برگ‌های برنده‌ای را در انتخاب میهمانان برای قسمت‌های بعدی برنامه رو می‌کند. اجرای احسان علیخانی با طنازی‌هایی که در حین گردانندگی بازی دارد، موجب شده هیجان و خنده فصل جدید هم بالا باشد. از سوی دیگر تغییرات ساختاری که علاوه بر تغییر دکور در آیتم‌های برنامه به وجود آمده، سبب شده از انفعال بازیکنان کم شود. جریمه‌های در نظر گرفته شده برای منفعلان بازی هم راه‌های تقلب را تا حد امکان بسته است، ضمن اینکه وجود ۵۳ دوربین در فضایی بسته موجب شده کسی نتواند به راحتی خنده‌اش را پنهان کند.  استقبال مردم از «جوکر۱» سازندگانش را مجاب به ساخت فصل جدید کرد، اگرچه سریال‌های کمدی حال حاضر شبکه نمایش خانگی هم چنگی به دل نمی‌زند و باکس کمدی خوب و پرطرفدار در پخش پلتفرم‌ها نسبتاً خالی است. در این شرایط «جوکر۲، طبقه ۲۱» می‌تواند جانی دوباره به برنامه‌های کمدی کم‌رمق شبکه نمایش خانگی ببخشد و در میان سریال‌هایی با مضامین اجتماعی و قصه‌های تراژیک، خنده را بر لبان مخاطبان بنشاند.

نظر شما