شناسهٔ خبر: 67257582 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

دیدار نخست وزیر قطر با رهبران حماس در دوحه

ایسنا

منابعی به الجزیره اعلام کردند محمد بن عبدالرحمان آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر روز سه شنبه با مقامات ارشد جنبش مقاومت اسلامی (حماس) در دوحه دیدار کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، این منابع افزودند که این دیدار در چارچوب تلاش‌های دوحه برای دستیابی به موفقیت در مذاکرات آتش‌بس در نوار غزه برگزار شد.

در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که کشورش همچنان با میانجی‌ها برای کاهش شکاف‌ها در مذاکرات آتش‌بس کار می‌کند.

بلینکن در یک کنفرانس مطبوعاتی که با دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مقر وزارت امور خارجه برگزار شد، افزود که مصر و قطر به ویژه در تلاش هستند تا شکاف مربوط به پیشنهاد توافق را پر کنند، اما تصمیم‌گیری به حماس بستگی دارد که به ادعای او همچنان سقف خواسته‌های خود را بالا می‌برد.

باربارا لیف، دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک نیز گفت که واشنگتن شرکای اصلی را تحت فشار قرار می‌دهد تا هر چه در توان دارند انجام دهند که حماس پیشنهاد آتش‌بس را بپذیرد.

لیف در جلسه استماع کنگره اضافه کرد که میانجی گری قطر بسیار مهم است و میانجی‌های قطری خستگی ناپذیر برای دستیابی به توافق برای آزادی اسیران صهیونیست در غزه تلاش کردند.

او ادعا کرد که کشورش به دنبال پایان دادن به درگیری و ایجاد شرایط امنیتی دائمی برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها است.

سه‌شنبه گذشته، جناح‌های مقاومت فلسطین پاسخ پیشنهاد سه مرحله‌ای اشغالگران را که بایدن در پایان ماه مه گذشته ارائه کرد، به میانجی‌گران تحویل دادند.

متعاقباً، دولت آمریکا حماس را به ممانعت از دستیابی به توافق متهم کرد و با اشاره به درخواست جنبش حماس برای اعلام آتش‌بس دائمی که از سوی تل‌آویو رد شد و این رژیم بر بازگرداندن اسرای خود قبل از پایان دادن به جنگ اصرار کرد، گفت: «شرایط حماس قابل اجرا نیست.»

نظر شما