شناسهٔ خبر: 67257428 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر اقتصاد دستور انتقال پرونده مالیاتی مس سونگون به سازمان امور مالیاتی را صادر کرد

تبریز- ایرنا- « سید احسان خاندوزی » وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشستی با سرپرست استانداری و مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی دستور انتقال پرونده مالیاتی مس سونگون به سازمان امور مالیاتی کشور را صادر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنه ایرنا از روابط عمومی استانداری آذربایجان شرقی، این نشست به منظور بررسی مسائل و مشکلات آذربایجان‌شرقی در امور مرتبط با وظایف دستگاه‌های اجرایی تابعه وزارت امور اقتصادی و دارایی از جمله امور بانکی، بیمه، امور مالیاتی، گمرکی، مولدسازی و خصوصی‌سازی، خزانه‌داری، شرکت‌های دولتی و سرمایه‌گذاری خارجی، در محل وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار شد.

در این نشست به برخی از چالش‌های آذربایجان شرقی در بخش‌های مختلف از جمله حمل و نقل و محدودیت‌های آن در قیاس با موقعیت و ظرفیت‌های استان و فرسوده بودن ناوگان حمل و نقل اشاره و درخواست تأمین مالی تکمیل ۶ پروژه رفع نقاط حادثه‌خیز در آذربایجان شرقی مطرح شد.

اتکاء اقتصاد آذربایجان‌شرقی بر بخش خصوصی و درخواست تخصیص مبلغ یک همت از تبصره ۱۰۰ استان به پروژه‌های کوچک و متوسط با پیشرفت فیزیکی بالا با اولویت مناطق محروم و پیشنهاد بلوکه کردن حداقل ۵۰ درصد منابع ارزش افزوده توسط خزانه استان برای تخصیص به پروژه‌های نشان‌دار شده در شهرها و روستاهای استان از دیگر مسایل مورد بحث در این نشست بود.

در نشست یاد شده همچنین اعلام شد که ناترازی برق یکی از معضلات صنایع آذربایجان شرقی و از موانع اصلی توسعه صنعت و رشد تولید بوده و رفع آن مستلزم توسعه پست برق، شبکه انتقال و توسعه یا ایجاد نیروگاه جدید است.

با این نگاه، از وزیر امور اقتصادی و دارایی درخواست شد با صدور دستور لازم به سازمان خصوصی‌سازی، مولدسازی املاک مرتبط با شرکت برق منطقه‌ای خارج از نوبت بررسی و تصویب شود تا منابع حاصل از مولدسازی در تکمیل پروژه‌های ذیربط برای رفع ناترازی برق استان به کار گرفته شود.

در این نشست همچنین با اشاره به ضرورت تجهیز گمرکات و تسهیل روند تجارت در آذربایجان شرقی، صدور دستور ویژه وزیر برای تجهیز گمرک مرزی جلفا و ارتقای سطح گمرک مرزی نوردوز درخواست شد.

در ادامه با توجه به اهمیت انتقال آب ارس، دستور ویژه وزیر اقتصاد برای تکمیل خط انتقال آب ارس از طریق اختصاص منابع حاصل از بدهی جمهوری آذربایجان به کشورمان از طریق تسهیل فرایند اداری مربوطه و نیز تسریع در فرآیند مولدسازی کارخانه لوله‌سازی آذرشهر و اختصاص منابع آن به پروژه و فاینانس خارجی برای آن مطرح شد.

درخواست اعتبار برای تکمیل آزاد راه تبریز - بازرگان

سرپرست استانداری آذربایجان شرقی در این نشست به راهبردی بودن پروژه آزادراه تبریز ـ بازرگان به عنوان یک پروژه ملی اشاره و بر ضرورت اختصاص بودجه مناسب برای آن در دولت تاکید کرد.

تراب محمدی با اشاره به چالش‌های تولیدکنندگان فولاد درخواست کرد برای اجرای قانون، سازمان امور مالیاتی کشور ترتیبی اتخاذ کند تا در چارچوب قانون، استرداد ارزش افزوده بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ استان به ویژه شرکت‌های فولادی تسریع و اقدامات لازم جهت تسویه ارزش افزوده آنها انجام شود.

وی همچنین با بیان اینکه مشکلات صادرات واحدهای فولادی در رفع تعهد ارزی به مشکل حاد تبدیل شده است، پیشنهاد کرد: با توجه به نیاز مبرم استان و منطقه به بیمارستان یکهزار تختخوابی (به عنوان هاب درمانی منطقه)، مراحل مولدسازی ملک فتح آباد استانداری با قید فوریت توسط هیات مولدسازی انجام و از ۶۰ درصد منابع آن برای تکمیل پروژه بیمارستان مذکور استفاده شود.

سرپرست استانداری آذربایجان‌شرقی ادامه داد: استان ما به دلیل موقعیت جغرافیایی، توانمندی‌های آن در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و خدماتی یکی از استان‌های راهبردی و مهم کشور است که این موضوع، توجه و برنامه‌ریزی برای توسعه اقتصادی و سرمایه‌گذاری را بیش از پیش ضروری می‌کند.

وی به شاخص‌های اقتصادی آذربایجان شرقی اشاره کرد و گفت: رسیدن به اهداف توسعه‌ای نیازمند توجه به چالش‌ها و مشکلات استان و تلاش برای رفع موانع موجود است.

محمدی بر لزوم بسترسازی مناسب برای فعالیت‌های اقتصادی، لزوم سرمایه‌گذاری در حوزه زیرساخت‌ها در استان از سوی دولت، بهبود فضای کسب و کار، توسعه روابط اقتصادی خارجی با کشورهای هدف و مشارکت فعال اقتصادی در همکاری‌های منطقه‌ای برای جذب سرمایه‌گذاران تاکید کرد.

وی همچنین بر لزوم اجرایی شدن مصوبات دور اول و دوم سفر رئیس‌جمهور شهید و به خصوص اجرایی شدن مصوبات مربوط به مس سونگون به عنوان یکی از مطالبات مردم و رفع مشکلات گمرکی فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی تاکید کرد و از وزیر امور اقتصادی و دارایی درخواست صدور دستور برای موارد مذکور را کرد.

به گزارش ایرنا، انتقال سهمیه مالیاتی پرونده مس سونگون ورزقان یکی از مهم‌ترین مطالبات مردمی و مسئولان استان آذربایجان شرقی است که در دولت سیزدهم عملیاتی شد.

تاکنون حدود ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال از سهم مالیاتی مس سونگون به آذربایجان شرقی انتقال داده شده است.

نظر شما