شناسهٔ خبر: 67257406 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سرمایه گذاری ۲۵۰۰ میلیارد ریالی بنیاد علوی در لنده کهگیلویه وبویراحمد

یاسوج - ایرنا - طرح محرومیت‌زدایی شهرستان لنده در کهگیلویه و بویراحمد به همت بنیاد علوی از بزرگترین هلدینگ های اقتصادی کشور وابسته به بنیاد مستضعفان از آذر ماه ۹۷ تاکنون در حوزه های مختلف اجرا و به مرحله توانمندسازی رسیده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، محرومیت شهرستان لنده در جنوب غرب کهگیلویه و بویراحمد با وجود برخورداری از قدمت، وسعت و پتانسیل‌های فراوان موجب شد مسئولان استانی و کشوری، توسعه و محرومیت‌زدایی این منطقه کمتر توسعه یافته را در دستور کار قرار دهند.

شهرستان کوهپایه‌ای، گرمسیری و قدیمی لنده به مرکزیت شهر لنده از شهرستان‌های ۹ گانه کهگیلویه و بویراحمد است.لنده با جمعیتی افزون بر ۲۳ هزار نفر در فاصله حدود ۲۷۰ کیلومتری یاسوج مرکز این استان واقع شده است.
شهرستان لنده با وجود ظرفیت‌های بالقوه، تولید نفت و منابع آبی فراوان ، نسبت به سایر مناطق همجوار از توسعه نیافتگی رنج می‌برد.

لنده از سال ۱۳۰۵ شمسی به عنوان یکی از بخش های مهم شهرستان کهگیلویه در این استان بر سر زبان‌ها بوده است و این بخش در سال ۹۱ به شهرستان ارتقا یافت.نخستین مسجد، حسینیه و مدرسه (مکتب خانه) نیز در سال ۱۳۳۰در شهر کنونی لنده تاسیس شد.

مسئولان استانی وقتی دریافتند منابع موجود جوابگوی محرومیت زدایی از لنده را نمی‌کند سراغ یکی از بزرگترین بنیادهای اقتصادی کشور رفتند.

پیگیری مسئولان استانی جواب داد و در شهریور ۹۷ با حضور محمد سعیدی‌کیا، رئیس سازمان بنیاد مستضعفان کشور در نشست شورای اداری استان کهگیلویه و بویراحمد شهرستان لنده به عنوان دومین منطقه پایلوت محرومیت زدایی توسط بنیاد مستضعفان کشور انتخاب شد.

سرمایه گذاری ۲۵۰۰ میلیارد ریالی بنیاد علوی در لنده کهگیلویه وبویراحمد

بیشتر بخوانید:

لنده شهر نخستین ها؛ سرشار از ظرفیت ها اما محروم

داروهای گیاهی، مرهمی بر زخم بیکاری در شهرستان لنده

بنیاد علوی بیش از ۷۱ میلیارد ریال برای زیرساخت شهری لنده هزینه می کند

مجری برنامه های بنیاد علوی در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تشکیل شورای توانمند سازی اقتصادی بنیاد علوی بعنوان بازوی توانمندسازی محرومین بنیاد مستضعفان در لنده گفت: برنامه های بنیاد در سال جاری از محرومیت زدایی در این شهرستان خارج و وارد فاز توانمند سازی جامعه هدف شده است.

سرمایه گذاری ۲۵۰۰ میلیارد ریالی بنیاد علوی در لنده کهگیلویه وبویراحمد

علی نیکبخت در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح محرومیت زدایی شهرستان لنده در کهگیلویه و بویراحمد به همت بنیاد علوی وابسته به بنیاد مستضعفان از آذر ماه ۹۷ وارد فاز اجرایی شد.

وی بیان کرد: طرح‌های محرومیت زدایی توسط بنیاد برکت از جمله در حوزه اشتغال پایدار، تقویت تولید، راه اندازی بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط و تقویت بخش‌های زیربنایی، کشاورزی و دامپروری به ویژه در روستاها و حمایت از فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی و علمی برای محرومیت زدایی این منطقه از سال ۹۷ تا ۱۴۰۳ اجرایی شد.

نیکبخت تصریح کرد: در حوزه‌های مختلف طی این سالها بیش از ۲ هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال بنیاد هزینه کرده است.

وی افزود: فعالیت‌های بنیاد در چهار حوزه زیرساخت و عمران، اشتغال و معیشت، فرهنگی و اجتماعی و سلامت در این شهرستان اجرا شد.

سرمایه گذاری ۲۵۰۰ میلیارد ریالی بنیاد علوی در لنده کهگیلویه وبویراحمد

نیکبخت اضافه کرد: با توجه به محرومیت شهرستان لنده در حوزه زیرساخت طرح اتصال جاده لنده - تراب به مسیر ملی پاتاوه به دهدشت یکی از طرح های ولویت دار بنیاد با تامین اعتبار ۴۰۰ میلیارد ریال تکمیل ودر مراحل پایانی اجرای کار است و با بهره برداری از این طرح مهم لنده از بن بست راه ارتباطی خارج خواهد شد.

وی یکی دیگر از طرح های اولویت دار بنیاد در لنده را زیرسازی، آسفالت و تکمیل ابنیه ۱۳ روستا دانست و افزود: برای توسعه این روستاها و برخودری از راه آسفالت مناسب ۹۰ میلیارد ریال هزینه شده است.

وی اضافه کرد: طرح هادی روستایی در ۱۵ روستای لنده شامل، زیرسازی، جدول گذاری و آسفالت با مشارکت خوب بنیاد مسکن و راه و شهرسازی تکمیل و بهره برداری شد.

نیکبخت تصریح کرد: با تامین ۴۰ میلیارد ریال اعتبار ساخت مسکن توابخشی لنده تکمیل و تحویل شبکه بهداشت و درمان این شهرستان شد.

وی افزود: با توجه به نرخ بالای معلولیت در این شهرستان بهره برداری از این مرکز نقش مهمی در ارتقا وضعیت اجتماعی و سلامت مردم خواهد داشت.

مجری برنامه های بنیاد علوی در کهگیلویه و بویراحمد یکی از رویکردهای اصلی بنیاد را ایجاد سرپناه برای مردم مناطق محروم دانست و گفت: بنیاد در این زمینه ساخت ۳۵۰ باب واحد مسکونی برای افراد تحت پوشش کمیته امداد، بهزیستی و خانواده هایی محروم را در دستور کار دارد.

نیکبخت اضافه کرد: بنیاد با تامین ۲.۵ تن میلگرد، ۱۰ تن سیمان و پرداخت ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بلاعوض به متقاضیان در ساخت مسکن مشارکت دارد.

وی افزود: در حوزه بهزیستی ساخت ۲۵ واحد مسکونی برای خانواده های ۲ معلولی در دستور کار است که در این زمینه بنیاد ،یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال در حوزه روستایی و ۲ میلیارد ریال در حوزه شهری به این افراد پرداخت می کند .

پرداخت تسهیلات اشتغال زایی در لنده

نیکبخت رویکرد بنیاد علوی در شهرستان لنده را رسته محور بودن، افزایش عملکرد و افزایش توسعه عملکرد در رسته ها دانست و گفت: در رسته های دام سبک و سنگین، زنبور عسل، باغداری و مرکبات حمایت های خوبی از اعضای شبکه که شرایط حمایت های بنیاد را پذیرفته اند شده است.

وی اضافه کرد: بیش از ۸۰۰ فقره تسهیلات اشتغالزایی با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال به متقاضیان پرداخت شد.

نیکبخت ایجاد رسته ایجادی را یکی از عملکردهای خوب بنیاد در حوزه اشتغالزایی متقاضیان در لنده دانست و گفت: رسته گیاهان داروئی با مداخله درست در زنجیره ارزش و حلقه های این زنجیره به عنوان یک پایش در لنده و پنج شهرستان دیگر کهگیلویه و بویرحمد توسعه یافت.

وی افزود: توسعه این رسته علاوه بر اشتغالزایی به توسعه درآمد کشاورزان و بهبود معیشت دامداران استان کمک کرده است. در رسته گیاهان دراوئی ۱۲۰ نفر تحت حمایت این نهاد هستند و تاکنون ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت شده است.

نیکبخت تصریح کرد: با تشکیل شورای توانمند سازی اقتصادی بنیاد علوی از سال جاری از حوزه زریرساختی خارج و وارد مرجله توانمند سازی شده است.

وی اضافه کرد: برنامه توانمندسازی بنیاد در سه حوزه اشتغال و معیشت، سلامت و بهداشت و آموزش و پرورش برای قشر کم برخوردار و ضعیف تحت عنوان برنامه حیات اجرا می شود.

نیکبخت تعداد طرح‌های اشتغالزای در استان را ۲۰۵۰ طرح دانست و افزود: از این تعداد ۱۸۸ فقره در شهرستان لنده خواهد بود.

وی اضافه کرد: این تسهیلات در راستای توانمند سازی متقاضیانی که می خواهند طرح اشتغال خود را توسعه دهند پرداخت خواهد شد.

نیکبخت تصریح کرد: این طرح بیشتر در رسته گیاهان داروئی، دام سنگین، کارگاه تولیدی، زنبور عسل و دیگر حوزه‌ها خواهد بود.

وی افزود: تسهیلات مشص شده در طرح حیات بعد از تدوین سند شناخت شهرستان و روستاهای اولویت دار، تشکیل کانون پیشرفت روستاهای هدف، شناسایی متقاضیان، آموزش های لازم و صدور مجوزات و سایر مراحل شانزده گانه طرح حیات اجرایی و پرداخت خواهد شد.

نیکبخت بر همکاری، مشارکت ، همدلی و هم افزایی مجموعه ادارت و اعضای شورای توانمند سازی جهت اجرای بهتر و دقیق تر این طرح در شهرستان لنده تاکید کرد.

نظر شما