شناسهٔ خبر: 67257386 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت مسکن پای کار باشند

نماینده همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی گفت: بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن همکاری نمی‌کنند.

صاحب‌خبر -

عباس صوفی نماینده همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران  درباره علت عدم تمکین بانک ها به اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن به مردم گفت: وزارت مسکن نتوانسته به خوبی ارگان های مختلف را پای کار اجرای جهش ملی مسکن بیاورد و قوانین مصوب در این حوزه را پیگیری و اجرا کند.

صوفی در ادامه بیان کرد: وزارت مسکن فرماندهی قرارگاه مسکن را در کشور بر عهده دارد و باید با توجه به مصوباتی که شورای عالی مسکن و مجلس و دولت برای جهش تولید و ساخت مسکن در کشور داشته اند فعالیت کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته یک مشکل جدی تر در کشور ما این است که بانک ها خیلی به مصوبات مجلس برای اعطای تسهیلات ساخت و خرید مسکن گوش نمی دهند به این دلیل که ساختار خاصی دارد و بیشتر اعتبارات خود را در حوزه های بنگاه داری و دلالی هزینه می کنند که آورده بیشتری برای آنها دارد.

صوفی در ادامه بیان کرد: مجلس در قانون جهش تولید مسکن مصوب کرد که بانک ها سالانه ۲۰ درصد از اعتبارات خود  را در حوزه ساخت و خرید مسکن هزینه کنند ولی بانک ها زیر بار این قانون نرفتند و در این حوزه وامی پرداخت نکردند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه در روند اجرای قوانین در کشور همیشه با مشکلاتی رو به رو هستیم ادامه داد: وزارت مسکن در این حوزه باید جدی تر به پیگیری امور می پرداخت تا بانک ها تسهیلات ساخت و خرید مسکن که بر اساس قانون به این امر ملزم شده اند را پرداخت می کردند.

صوفی افزود: در دولت آینده باید شاهد این باشیم که  وزارت مسکن در این حوزه عملکرد بهتری داشته باشد و نگرانی های مردم بابت مسکن را حل کند. بانک ها اعلام می کنند که ما تجاری هستیم و وام ساخت مسکنی که مقرر است پرداخت شود باید سوبسید داشته باشد و اعلام می کنند که نمی توانند روی وام مسکن سوبسید بگیرند و به همین دلیل هم تمایلی به پرداخت وام ساخت مسکن ندارند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: در دولت بعد باید اولویت تسهیل در پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن باشد و وزارت مسکن باید به عنوان متولی این امر پرداخت تسهیلات ساخت و خرید مسکن را با جدیت دنبال کند و شرایط اضطراری مسکن را در کشور درک کند.

صوفی افزود: در حال حاضر گویا این شرایط اضطراری در حوزه مسکن در کشور ما درک نشده است و به حل این مشکل نپرداخته اند. یکی از نگرانی های مردم در روستاها و شهرها مشکل مسکن است و باید با پرداخت تسهیلات شرایط آسان تری را برای مردم به وجود بیاوریم که بتوانند مشکل مسکن خود را حل کنند.

نماینده همدان و فامنین افزود: در مباحث داخلی مهمترین اولویت دولت بعد باید حل معضل مسکن مردم باشد که بانک ها رکنی اساسی برای حل این مشکل هستند و در اولویت های بعد اشتغال و معیشت مردم هستند که هر سه مورد وابسته به هم نیز هستند.

خبرنگار: محبوبه کباری

نظر شما