شناسهٔ خبر: 67257323 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

Deadliest Catch

«کشنده‌ترین صید» ۱۹ سال روی آنتن تلویزیون آمریکا/ فقدان شعارهای سیاسی رمز موفقیت یک سریال مستند

نبرد مردانی که یکی از سخت‌ترین شغل‌های جهان را دارند، «کشنده‌ترین صید» را به‌مدت ۲۰ فصل مهمان خانه‌های مخاطبان کرده است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری میزان - شاید هیچ کسی در سال ۲۰۰۵ فکرش را نمی‌کرد که مردم تمایل به دیدن مستندی درباره صید خرچنگ در آلاسکا را داشته باشند و اگر به آن‌ها می‌گفتید بیست فصل از «کشنده‌ترین صید» Deadliest Catch در بازه ۱۹ ساله ساخته خواهد شد، به عقل شما شک می‌بردند. حتی امروز هم برای کسانی که نام این مجموعه تلویزیونی را نشنیده‌اند، باور ساخته شدن ۲۰ فصل از چنین سوژه‌ای سخت به نظر می‌رسد.

شعارهای سیاسی این روزها به‌مانند طاعون گریبان آثار هالیوودی را گرفته و کسی در آمریکا نیست که نداند یکی از رموز موفقیت یک محصول در ایالات متحده، شعاری نبودن آن است. یکی از دلایل ماندگاری «کشنده‌ترین صید» روی آنتن شلوغ تلویزیون در چنین کشوری این است که آن‌ها زندگی واقعی مردمانی زحمت‌کش را نشان داده و کیفیت محصول را قربانی شعاردادن نکرده‌اند.

«کشنده‌ترین صید» داستان چند کشتی صید خرچنگ و گاهاً ماهی Cod را در دریای بِرینگ Bering در جنوب شرقی ایالت آلاسکا را دنبال می‌کند. هر کشتی حدودا ۳۰ تا ۵۰ متر طول داشته و از سوی حداقل یک کاپیتان، یک مکانیک و سه خدمه اداره می‌شود. تقریباً دو فیلمبردار در هر کشتی حضور دارند تا لحظات حساس را از نزدیک فیلمبرداری کنند. یک کشتی و یک هلیکوپتر مجزا برای فیلمبرداری نیز اختصاص داده شده است.

اغلب صیادان، سه گونه خرچنگ Red King Crab و Bairdi و Opilio را شکار می‌کنند. فصل صید از اوایل پاییز آغاز شده و تا اواسط زمستان ادامه دارد. دریای برینگ در این بازه از سال بسیار طوفانی و سرد بوده و قسمت شمالی آن در زمستان یخ می‌بندند. به‌علت اینکه قطعاً یک نفر از هر کشتی آسیب خواهد دید و هر سال یک نفر از صیادان کشته می‌شوند، این شغل به «کشنده‌ترین صید» در آمریکا معروف شده است.

صید خرچنگ، مستندی که بیست فصل از آن در تلویزیون آمریکا پخش شده است!

علل مختلفی برای محبوبیت و ماندگاری این مستند وجود دارد؛ سیگ هنسن Sig Hansen یکی از کاپیتان‌های کشتی‌ها و یکی از کسانی که از فصل اول در این مجموعه حضور داشته است، به گفتگویی به شبکه فاکس نشست تا نظر خود را درباره محبوبیت Deadliest Catch بگوید.

هنسن درباره اینکه آب و هوا بزرگ‌ترین چالش هرساله صید خرچنگ است گفت: «همیشه یک چالشی وجود دارد؛ هدف این است که موفق شویم؟ درست می‌گم؟ بعضی وقت‌ها لحظات نزدیک به مرگ را بچه‌ها تجربه می‌کنند، خود من هم چند باری در این موقعیت‌ها گیر کرده‌ام. به نظرم بزرگ‌ترین چالش کار ما، آب و هواست. همین امر باعث می‌شه که بچه‌ها با انگیزه کارها را انجام بدهند.»

صید خرچنگ، مستندی که بیست فصل از آن در تلویزیون آمریکا پخش شده است!

با توجه به چالش آب و هوا و بزرگی دریای صید، پیدا کردن خرچنگ‌ها چالش هرساله صیادان است. کاپیتان با سابقه سوئدی‌الاصل در ادامه گفت: «می‌شه خرچنگ‌ها را پیدا کرد، بعضی وقت‌ها فقط بیشتر طول می‌کشه؛ اما اگه کارتو بلد باشی، گیرشون میاری.»

جالب است که در مستند دیده می‌شود که گاهاً کاپیتان‌ها برای یافتن سریع‌تر خرچنگ‌ها، با یکدیگر متحد می‌شوند؛ اما در برخی از این موارد، کاپیتانی که محل تجمع خرچنگ‌ها را اول پیدا می‌کند، به دروغ به کاپیتان دیگر می‌گوید که هنوز خرچنگ‌ها را نیافته است. این قبیل از شیادی‌ها به دفعات در بیست فصل «کشنده‌ترین صید» رخ داده است. سیگ هنسن فردی که با فاکس مصاحبه کرده است، یکی از کاپیتان‌هایی است که اگر جای خرچنگ را اول پیدا کند، بعضاً لوکیشن را برای شریک خود نمی‌فرستد.

هنسن درباره مشکلاتی که در دریا برای او رخ داده است گفت: «چند باری شده است که دکل و پادهای خرچنگ‌گیری کاملا یخ می‌زنند و چاره‌ای جز رها کردن آن‌ها در دریا نداریم. چند مورد مشکل مکانیکی برای موتور و پمپ‌های آب به‌وجود آمده است. یک بار مخزن‌هایی پر از آب شده بود که احتمال داشت کشتی غرق شود. یادم میاد که یک کشته در چند کیلومتری ما غرق شد و هیچ کاری از دست من برنمی‌آمد.»

صید خرچنگ، مستندی که بیست فصل از آن در تلویزیون آمریکا پخش شده است!

البته هنسن در این مصاحبه اشاره نداشت و چند سال پیش‌، پشت سکان کشتی سکته کرد. پزشکان علت سکته او را سیگار کشیدن زیاد و استرس اعلام کردند.

کاپیتان دریای برینگ درباره علت محبویت «کشنده‌ترین صید» در ادامه گفت: «دلیل اول این بود که داستان زندگی افرادی زحمت‌کش را در یک شغلی یدی می‌بینیم و یک حس وظیفه‌شناسی در جمع هست. مخاطبان برای این مسئله ارزش بالایی قائل هستند. دلایل دیگر موفقیت این مستند این است که به مرور زمان فیلمبرداری بهتر شده، دوربین‌ها بهتر شده‌اند، کسانی که فیلمبرداری می‌کنند، ماهرتر شده‌اند و مردم این پیشرفت‌ها را حس می‌کنند. من وقتی با همسرم مستند را می‌بینم و او از کیفیت تصویربرداری شگف‌زده می‌شود و می‌گوید که انگار با ما در کشتی است.»

صید خرچنگ، مستندی که بیست فصل از آن در تلویزیون آمریکا پخش شده است!

هنسن در ادامه افزود: «کشنده‌ترین صید»  مستند موفقی است چون نسل‌های مختلفی به تماشای آن می‌نشینند؛ هم پدربزرگ و مادربزرگ این مستند را می‌بینند و هم نوه‌ها. اما بیست سال پیش قرار نبود که این مجموعه به یک سریال خانوادگی تبدیل شود، چون ما فحش زیاد می‌دهیم و با یکدیگر شوخی‌های تندی می‌کنیم.»

با اینکه کاپیتان کشتی Northwestern به شهرت جهانی رسیده است، اما او به چیز دیگری افتخار می‌کند. هنسن در این رابطه گفت: «بیشترین چیزی که به من انرژی برای ادامه این کار سخت می‌ده این است یادمه یک‌بار کسی در خیابان مرا شناخت و گفت: «من در بیمارستان بستری بودم و وقتی مستند «کشنده‌ترین صید» را دیدم، پیش خودم گفتم که انقدر سوسول نباش.» خیلی‌ها به من گفتم که ما به آن‌ها انرژی می‌دهیم و سختی‌کوشی صیادان، الهام‌بخش است.»

یکی دیگر از مسائلی که علت موفقیت این مستند است و هنسن به آن اشاره نداشت این بود که «کشنده‌ترین صید» شالوده فضای داستانی رمان‌های ارنست همینگوی و جک لندن است. نبرد مرد با طبیعت، پیرمرد و دریا، آوای وحش.

انتهای پیام/

نظر شما