شناسهٔ خبر: 67257255 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

استقلال مالی نیازمندان کردستانی با تسهیلات اشتغالزایی

سنندج- ایرنا- تسهیلات اشتغالزایی کمیته امداد که پس از طی مراحلی در اختیار مددجویان فاقد کار قرار می‌گیرد، منجر به خودکفایی و رسیدن به استقلال مالی بسیاری از خانواده‌های نیازمند در استان کردستان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، یکی از سیاست‌ها و برنامه های اصلی نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره) از ابتدای تاسیس تاکنون، حمایت از محرومان و نیازمندان جامعه و تلاش برای توانمندسازی مددجویان از طریق پرداخت تسهیلات و سوق دادن آنان به بازار کار بوده است.

ایجاد اشتغال برای اقشار ضعیف جامعه و توانمندسازی آنان از لحاظ مهارت‌های فنی و حرفه ای علاوه بر اینکه منجر به اشتغالزایی و خودکفایی این خانواده‌ها می شود، آنان را از حمایت نهادهای حمایتی بی نیاز می کند.

کمیته امداد امام خمینی(ره) کردستان نیز در راستای اشتغالزایی مددجویان زیرپوشش این نهاد اقدامات خوبی انجام داده است و هرساله با در اختیار قرار دادن تسهیلاتی به مددجویان جویای کار، فرصتی را برای شکوفایی استعدادهای آنان و ورود به بازار کار فراهم کرده است.

در حال حاضر ۷۵ هزار خانوار شامل ۱۶۰ هزار نفر در استان تحت پوشش کمیته امداد هستند که از این تعداد ۳۴ هزار خانوار دارای سرپرست زن و ۴۱ هزار خانوار دارای سرپرست مرد هستند که سالانه تعدادی از این افراد با حمایت های انجام شده از چرخه حمایتی این نهاد خارج شده و به خودکفایی و استقلال می رسند.

برای آشنایی بیشتر با وضعیت اشتغال و اعطای تسهیلات اشتغالزایی به مددجویان زیرپوشش کمیته امداد، مصاحبه ای با "فرشید جهان بین" معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی(ره) استان کردستان انجام داده ایم که مشروح آن در ذیل می آید.

استقلال مالی نیازمندان کردستانی با تسهیلات اشتغالزایی

ایرنا: به عنوان نخستین سوال بفرمایید وضعیت اشتغالزایی در کمیته امداد استان کردستان به چه نحوی است؟

جهان بین: نظر به اهمیت توانمندسازی مددجویان تحت پوشش این نهاد مقدس و جایگاه توانمندی اقتصادی افراد در امور مختلف زندگی، اجرای طرحهای اشتغال و خودکفایی بعنوان حلقه اصلی توانمندی اقتصادی نیازمندان محسوب می شود.

این مهم می تواند در افزایش شأن و منزلت اجتماعی مددجو، استفاده از استعداد و توان فکری و جسمی او، افزایش شاخص هایی همچون، افزایش تولید جامعه، کاهش نرخ بیکاری، کاهش فاصله طبقاتی و دستیابی به هدف نهایی که خروج از چرخه فقر و استقلال اقتصادی بوده، کمک کند.

ارتقای کیفیت طرح‌های اشتغال، خودکفایی و خروج از چرخه حمایت خانوارهای معیشت بگیر مخاطب برنامه‌های اشتغال (پس از ۲ الی ۳ سال)، اولویت قرار داشتن خانواده‌های تحت پوشش امداد در ارائه خدمات اشتغال، اولویت ‌دهی به اشتغال‌آفرینی از مسیر زنجیره های تولید و طرح های دانش بنیان و مشاغل نوین برنامه ریزی برای پایداری مشاغل از طریق توسعه بازار فروش محصولات؛ توسعه آموزش های عمومی و مهارت آموزی برای کودکان و نوجوانان و اجرای کامل فرآیند اشتغال به شکل هوشمند و بر بستر سامانه های الکترونیک موجود از جمله اقداماتی است که در راستای اشتغالزایی مددجویان انجام می شود.

ایرنا: تسهیلات اشتغالزایی در این نهاد تا چه سقفی، با چه شرایطی و به چه کسانی ارائه می شود و سال گذشته چه تعداد و از چه میزان تسهیلات بهره مند شدند؟

جهان بین: سقف تسهیلات در کل برای اجرای طرح‌های اشتغالزایی در امداد یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال است اما برای بعضی طرح‌های محدود تا سه میلیارد ریال هم قابل پرداخت است.

برای دریافت تسهیلات نیز اولویت با فرزندان خانواده‌های دارای سابقه معیشت‌بگیری در امداد، همسران نوعروسان تحت حمایت و زنان سرپرست خانواری که ازدواج مجدد کرده‌اند، مددجویان غیرمعیشت بگیر و افراد واجد شرایط معرفی شده در قالب تفاهم‌نامه های امداد با سایر دستگاه‌ها شرایط متقاضیان دریافت خدمات، قرارداشتن دهک یک تا پنج درآمدی فاقد درآمد مستمر فاقد بیمه پردازی اجباری حداقل ۱۸ و حداکثر ۶۵ سال است.

سال گذشته ۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغالزایی با استفاده از منابع در اختیار کمیته امداد امام خمینی(ره) به ۹ هزار و ۵۰ نفر از مددجویان زیرپوشش این نهاد در استان اعطا شد.

ایرنا: در سال جاری چه میزان اعتبار برای اشتغال و خودکفایی مددجویان اختصاص یافته است و چه تعداد از این تسهیلات بهره‌مند خواهند شد؟

جهان بین: در سال جاری تا کنون ، الزامات بودجه ۱۴۰۳ ابلاغ نشده است و بودجه پیش بینی شده برای اشتغال مددجویان استان در حدود ۱۰ هزار میلیارد ریال است.

ایرنا: نظارت کمیته امداد بر طرح های اشتغالزایی چگونه است و آیاد افرادی که صاحب شغل می شوند بلافاصله از چرخه امداد خارج خواهند شد؟

استقلال مالی نیازمندان کردستانی با تسهیلات اشتغالزایی

جهان بین: پرداخت تسهیلات اشتغال در کمیته امداد امام (ره) دارای فرایندی مشخص است و این موضوع با استفاده از شیوه نامه‌های علمی جهان تهیه شده است، بطوریکه به افراد در ابتدا مشاوره‌های شغلی لازم ارائه می شود، سپس مراحل آموزش‌های فنی و حرفه ای آنها و کار معرفی به منابع اعتباری شروع خواهد شد.

قبل از پرداخت تسهیلات امکانات و توانایی‌های شغلی فرد بطور دقیق بررسی خواهد شد و بر هزینه کرد صحیح وام نظارت شده و مرحله ای وام آزاد می شود.

همچنین کارشناسان و مسئولان کمیته امداد بعد از پرداخت وام به صورت مستمر از طرح اشتغال فرد بازدید و نظارت خواهد شد و خودکفایی فرد در صورت کسب درآمد پایدار به میزان حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار ،گذشت ۱۸ ماه از اجرای طرح و کسب شرایط محقق می شود.

ایرنا: بیشترین مشاغل ایجاد شده توسط این نهاد چه مشاغلی بوده است؟ آیا تسهیلات اشتغالزایی فقط به مددجویان کمیته امداد ارائه می شود یا سایر اقشار نیز می توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند؟

جهان بین: بیشترین مشاغل ایجادی به ترتیب در بخش کشاورزی(دامداری و باغداری)، در رتبه بعدی خدمات توزیعی قرار دارد و افراد بهره‌مند از خدمات اشتغالزایی، شامل ۷۰درصد از مددجویان تحت حمایت این نهاد و ۳۰درصد از اقشار نیازمند هستند.

اقشار نیازمند شامل افراد بیکار که شرایط عمومی ایجاد اشتغال را دارند و دهک درآمدی یک تا پنج و فاقد بیمه تامین اجتماعی هستند.

ایرنا: در مورد راهبران شغلی وهمچنین آموزش‌های فنی و حرفه ای و شغلی به مددجویان نیز توضیحاتی ارائه دهید.

جهان بین: در مورد راهبران شغلی باید بگویم افرادی که تسهیلات دریافت می کنند۲ دسته اند، اگر مددجویی آمد و طرحی را اجرا کرد که خود بتواند تمام مراحل آن را انجام دهد، به عنوان هدایت شغلی نزد کمیته امداد امام (ره) دسته بندی می شود یعنی خود فرد می‌تواند مدیریت و اجرای طرح اشتغال را بر عهده بگیرد.

اما در مقابل افرادی هستند که در طرح اشتغال فقط قسمتی یا مراحلی از کار را انجام می دهند، مثلا تولیدات فرش یک مددجو لازم است از کیفیت مناسب برخوردار باشد و به موقع هم بفروش برسد.

در این حالت مددجو نیازمند یک فعال اقتصادی است که مهارت در انتخاب بهترین مواد اولیه و تخصص در فروش بهینه فرش داشته باشد، به همین منظور مددجو به این فعال اقتصادی جهت انجام این امور معرفی می‌شود که به این فرد کارآفرین، راهبر شغلی می گویند.

در مورد آموزش های فنی و حرفه ای نیز در ابتدای ورود افراد به امداد، توانمند سازی آنها در اولویت است و جهت توانمندسازی نیازمند فعالیت اقتصادی و به تبع آن مهارت شغلی لازم است.

چنانچه مددجوی متقاضی اشتغال در مشاوره‌های شغلی مشخص شد، فاقد مهارت است بلافاصله با هزینه ۱۰۰ درصد امداد به آموزشگاه های خصوصی معرفی می شود.

نظر شما