شناسهٔ خبر: 67257145 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

حمایت از داروی جدید آلزایمر

هیئت مشاوره ای سازمان غذا و داروی ایالات متحده به اتفاق آرا به فواید یک داروی جدید برای آلزایمر که بیشتر از مضرات آن که می تواند شامل تورم و خونریزی مغز باشد، رأی داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش نیویورک تایمز، داروی «دونانماب» کاهش آهسته در مهارت‌های تفکر در بیماران مبتلا به آلزایمر در مراحل اولیه را نشان داد: داده‌های تحقیق نشان داد بیمارانی که Donanemab مصرف می‌کردند در مقایسه با بیمارانی که دارونما دریافت کرده بودند، ۳۷ درصد کمتر در معرض خطر پیشرفت بیماری در طی ۱۸ ماه قرار داشتند.

انتظار می‌رفت این دارو ابتدا در اوایل سال جاری میلادی تأیید شود، اما سازمان غذا و دارو آمریکا در ماه مارس تصمیم گرفت که دارو Donanemab را تحت بررسی یک هیئت مشاوره مستقل قرار دهد.

با توجه به اینکه در بیماری آلزایمر هیچ درمان یا تغییری در شیوه زندگی وجود ندارد که بتواند از دست دادن حافظه را احیا کند، این هیئت به این نتیجه رسید که عواقب آلزایمر به قدری قابل توجه است که حتی یک فایده ناچیز نیز می‌تواند ارزشمند باشد.

Donanemab با هدف قرار دادن آمیلوئید، پروتئینی که می‌تواند در مغز بیماران انباشته شود، عمل می‌کند.

اخیراً دو داروی مشابه برای مبارزه با آمیلوئید تأیید شده است. داروی Leqembi که سال گذشته با خطرات و مزایای اندکی مشابه با donanemab تأیید شد. در همین حال، Aduhelm در سال ۲۰۲۱ تأیید شد اما به دلیل اینکه شواهد کافی وجود نداشت که به بیماران کمک می‌کرد، متوقف شد.

در داده‌های کارآزمایی که به سازمان غذا و دارو ارسال شده است، کاهش تفکر در افرادی که دونانماب مصرف می‌کردند در مقایسه با افرادی که دارونما دریافت کرده بودند، حدود ۴ و نیم تا ۷ و نیم ماه کاهش یافت.

از سوی دیگر، سه بیمار مصرف کننده دونانماب به دلیل تورم یا خونریزی مغزی که به خاطر مصرف این دارو بود جان خود را از دست دادند.

نظر شما