شناسهٔ خبر: 67256939 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی نیشابور

یکی از سرطان ها‌ی شایع در مردان سرطان پروستات است

سرطان پروستات در مردان زیر ۴۰ سال نادر است و احتمال ابتلا در مردان بالای ۵۰ سال افزایش می‌یابد.

صاحب‌خبر -

یکی از سرطان ها‌ی شایع در مردان سرطان پروستات است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی،مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گفت:معمولا سرطان پروستات به آرامی رشد می‌کند و در ابتدا به غده پروستات محدود است، که ممکن است آسیب جدی ایجاد نکند با اینکه برخی از انواع آن تهاجمی هستند و می‌توانند به سرعت پخش شوند.

دکتر زهرا دستجردی در خصوص علایم این سرطان گفت: زور زدن در زمان ادرار، احتباس ادراری، وجود خون در مایع منی و ادرار و در صورت دست اندازی به بافت‌های اطراف، کمر درد و درد لگنی و گاهی شکستگی استخوان، فشار به طناب نخاعی و فلجی اندام تحتانی است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر در خصوص علایم خطر ابتلا به این سرطان گفت: علل ایجاد کننده سرطان پروستات کاملا شناخته شده نیست؛ اگرچه تعدادی از عوامل مانندافزایش سن،سابقه خانوادگی ،چاقی ،مصرف زیاد گوشت قرمز و گوشت‌های فرآوری شده و همچنین مصرف غذا‌های سرخ کردنی در رژیم غذایی موجب افزایش خطر سرطان پروستات می‌شود.

وی در خصوص غربالگری این سرطان افزود: پزشک با درخواست آزمایش خون و کنترل سالانه آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) و همچنین معاینه، می‌تواند سرطان پروستات را به موقع تشخیص دهد.

او گفت:اگر یکی از این موارد مطرح کننده احتمال وجود سرطان پروستات باشد، برای بررسی بیشتر، اقدامات بیشتری مانند نمونه برداری و جراحی توصیه می‌شود. 

 

نظر شما