شناسهٔ خبر: 64897191 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد

افزایش ابتلا به سرطان‌های گوارش با مصرف مایعات داغ و غذا‌های فرآوری شده

مصرف مایعات داغ و غذا‌های فرآوری شده سبب افزایش ابتلا به سرطان‌های گوارش می شود.

صاحب‌خبر -

افزایش ابتلا به سرطان‌های گوارش با مصرف مایعات داغ و غذا‌های فرآوری شده

به گزارش  خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، فوق تخصص گوارش و عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: پرهیز از خوردن چای داغ و غذا‌های فرآوری شده در کاهش سرطان‌های ناحیه گوارش (مری و معده) و همچنین زخم‌های معده مؤثر است.

دکتر مسلم سلطانی افزود: ما در ایران بر روی جاده ابریشم هستیم و کمربند سرطان که از ژاپن شروع می‌شود از ایران هم عبور می‌کند و طبق بررسی‌های انجام شده، سرطان‌های مری و معده در ایران از شیوع بیشتری برخوردار است. 

وی با بیان اینکه پرهیز از خوردن چای داغ و غذا‌های فرآوری شده در دوری از سرطان‌های ناحیه گوارش (مری و معده) و همچنین زخم‌های معده مؤثر است، گفت:غذا‌های سالم اثر آنتی‌اکسیدانی دارند و همچون مانعی قوی در پیشگیری از سرطان عمل می‌کنند.

 سلطانی با بیان اینکه دخانیات و موادمخدر از جمله سیگار و تریاک بیشترین آسیب را به دستگاه گوارش به ویژه مری و معده وارد می‌کند،گفت:اگر درد معده، احساس سیری، گیر کردن غذا، حالت تهوع، استفراغ، بی‌اشت‌هایی و سوزش معده و ... به‌وجود آمد ممکن است که نشانه‌ای از سرطان باشد و باید حتماً به‌موقع به پزشک مراجعه شود، ضمن اینکه باید اشاره کنیم که تشخیص به‌هنگام هم نقش و تأثیر بسزایی در درمان اثربخش بیمار دارد.

وی با تأکید بر اینکه درصد ابتلا در زنان و مردان در سرطان مری و معده تقریباً یکسان است، گفت: بیشترین سرطان‌ها در خانم‌ها پستان، کلون، مری و معده و در آقایان پروستات، کلون و مری و معده بوده و سرطان‌های مری و معده در هر دو گروه جنسی جزو سومین و چهارمین گروه در آمار‌های مبتلایان به سرطان بوده است و تفاوت چندانی در ابتلا به این نوع از سرطان وجود ندارد.

عضو هیأت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه آگاهی بخشی به مردم در سنین بالاتر به‌خصوص در بالای ۶۰ سال الزامی بوده و هست، افزود:در سرطان‌های کلون از ۴۵ سالگی هر ۵ سال یک بار کولونوسکوپی و بررسی خون منفی در مدفوع انجام می‌شود.

 

 

 

 

نظر شما