شناسهٔ خبر: 67256840 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

برداشت زودرس‌ترین خرمای کشور در شهرستان قصرقند

مدیر جهاد کشاورزی قصرقند گفت: برداشت زودرس‌ترین ارفام خرمای کشور در دهستان شارک از توابع شهرستان قصرقند آغاز شد.

صاحب‌خبر -

محمد رئیسی در گفت‌وگو با ایسنا افزود: برداشت خرما در شهرستان قصرقند از اوایل خرداد ماه با برداشت زودرس‌ترین انواع خرما آغاز می‌شود و تا اواخر مهرماه با برداشت دیر رس‌ترین انواع این محصول ادامه دارد.

رئیسی سطح زیر کشت نخیلات شهرستان قصرقند را بیش از دو هزار و چهارصد هکتار بیان کرد و گفت: ۷۰ درصد این نخلستان‌ها مربوط به خرمای مضافتی است.

 مدیر جهاد کشاورزی قصرقند گفت: در شهرستان قصرقند بیش ازچهل رقم خرما وجود دارد که نوع کوتومی و نگال زود رس‌ترین و هلیله دیررس‌ترین آنهاست.

همچنین دهمرده رئیس جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز خاطرنشان کرد: در راستای تحقق طرح توسعه ارقام تجاری در نخلستان های استان، با مشارکت هلدینگ کشاورزی تاکنون قریب به ۶۰ هزار اصله پا جوش خرمای رقم تجاری مجول از خارج کشور وارد استان شده و پس از گذراندن دوران قرنطینه در سطح ۲۰۰هکتار کشت شد.

وی گفت: طرح توسعه نخلستان ها با ارقام تجاری در قالب یک برنامه منسجم در سطح ده هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی استان هدف گذاری شده است.

دهمرده افزود: استان سیستان و بلوچستان با ۷۰ هزار هکتار نخلستان و تولید بیش از ۳۰۰ هزار تن خرما، رتبه دوم تولید و رتبه اول سطح زیر کشت خرما در کشور را داراست.

وی اظهار کرد: طی دولت سیزدهم در راستای تکمیل زنجیره ارزش خرما ۹ واحد سردخانه و بسته بندی به ظرفیت ۱۲ هزار تن به بهره برداری رسیده و موجب ارتقای ظرفیت صنایع تبدیلی و تکمیلی به ۱۵۰ هزار تن شد.

دهمرده گفت: همچنین در حال حاضر ۴۲ واحد بسته‌بندی و سردخانه خرما به ظرفیت افزون بر ۱۲۴ هزار تن با پیشرفت فیزیکی بین ۲۰ تا ۸۰ درصد در سطح استان در حال احداث است.

انتهای پیام

نظر شما