شناسهٔ خبر: 67256359 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایتنا | لینک خبر

کیهان شبیه به کدام شکل هندسی است؟

ایتنا - نتایج تحقیقات تازه گروهی از کیهان شناسان نشان می دهد که شکل کیهان ممکن است به مراتب پیچیده تر از آنچه تاکنون تصور می شد، باشد. این یافته‌های جدید می تواند درک ما از ساختار جهان هستی را دگرگون کند.

صاحب‌خبر -
برای سالیان متمادی، کیهان شناسان فکر می‌کردند که شکل کیهان نسبتا ساده است و یا کروی سه بعدی یا صفحه‌ای مسطح می‌باشد. اما گروه "همکاری برای رصدها، مدل ها و پیش بینی های ناهنجاری‌ها و توپولوژی کیهانی" یا کامپکت، در مقاله‌ای که آوریل 2024 منتشر شد، استدلال می کنند که این دیدگاه اشتباه است.

تیم کامپکت پس از تجزیه و تحلیل داده‌های جدید تابش پس زمینه کیهانی، سه توپولوژی پیچیده را به عنوان شکل احتمالی کیهان پیشنهاد می‌کنند: چنبره معمولی و دو نسخه اصلاح شده سه بعدی از آن که وجه‌های مکعب در آنها پیش از چسبیدن به هم پیچ خورده‌اند.

تمامی این سه شکل دارای حفره‌ها هستند که می‌تواند تاثیرات قابل توجهی بر دیدگاه ما نسبت به ساختار جهان هستی داشته باشد. اگر کیهان دارای حفره‌ها و حلقه‌ها باشد، این امر باید در داده‌های تابش زمینه کیهانی منعکس می‌شد.

محاسبات محققان نشان می‌دهد که حلقه‌های این اشکال پیچیده ممکن است به طور قابل توجهی کوتاه تر از آنچه براساس داده های گذشته فرض شده بود، باشند. این بدان معناست که نور ممکن است بتواند از طریق این حلقه‌ها به نقطه شروع خود بازگردد، که یک پدیده بی‌سابقه خواهد بود.

حسین ابراهیمی، سخنگوی گروه تحقیقاتی کامپکت می‌گوید: "یافته‌های ما پیامدهای گسترده‌ای خواهد داشت. اگر درباره شکل واقعی جهان اطلاعات بیشتری داشته باشیم، ممکن است بتوانیم درمورد فرایندهای پیچیده‌ای که در آغاز جهان اتفاق افتاد، اطلاعات جدیدی کسب کنیم."

دکتر ابراهیمی در ادامه اظهار داشت که محققان در حال حاضر در تلاش هستند تا با استفاده از تلسکوپ های پیشرفته و شبیه سازی های کامپیوتری، بیشتر بر روی این فرضیه های علمی جدید کار کنند. وی همچنین خاطرنشان کرد که اگر شکل پیچیده کیهان تایید شود، درک ما از فیزیک در مقیاس بزرگ باید اصلاح شود.

این پژوهش که نتایج آن در مجله معتبر Nature Astronomy منتشر شده، نشان می‌دهد جهان شگفت انگیزی که در آن زندگی می‌کنیم می‌تواند پیچیده‌تر از هر تصور قبلی باشد. کشف حقیقت درباره ساختار واقعی کیهان، یکی از چالش‌های اصلی علم در سال‌های آینده خواهد بود.

نظر شما