شناسهٔ خبر: 67256353 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

نیوزویک: ایتالیا موشک‌های «سایه طوفان» به اوکراین ارسال می‌کند

خبرآنلاین

نشریه «نیوزویک» امروز (سه‌شنبه) گزارش داد: اوکراین ممکن است به زودی موشک‌های کروز هواپرتاب «سایه طوفان» را از ایتالیا، متحد خود در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، به عنوان بخشی از بسته کمک نظامی جدید دریافت کند.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

نشریه «نیوزویک» گزارش داد که منابع معتبری که از این موضوع آگاه بودند به روزنامه ایتالیایی «Il Fatto Quotidiano» گفتند: نهمین بسته کمک نظامی ایتالیا برای اوکراین در بحبوحه حمله روسیه به این کشور، شامل یک سامانه دفاع هوایی «SAMP/T» و همچنین تعدادی از موشک‌های دوربرد «سایه طوفان» (Storm Shadow) است.

طبق این گزارش، گیدو کروستو وزیر دفاع ایتالیا آخرین بسته کمک نظامی این کشور برای اوکراین را تا پایان ماه جاری میلادی به کمیته نظارت اطلاعات پارلمان ارائه خواهد کرد.

به گزارش ایرنا، تا به امروز، انگلیس و فرانسه موشک‌های «سایه طوفان» به اوکراین ارائه داده‌اند که برد آن‌ها بیش از ۱۵۵ مایل است و مجهز به کلاهک ۴۵۰ کیلوگرمی است که می‌تواند علیه اهداف ثابت به کار گرفته شود.

به نوشته نیوزویک، اوکراین تاکنون از این تسلیحات برای هدف قرار دادن دارایی‌های کلیدی روسیه، از جمله یک کشتی جنگی و زیردریایی «Rostov-on-Don» مستقر در شهر بندری کریمه در سپتامبر ۲۰۲۳ (شهریور ۱۴۰۲) استفاده کرده است.

بر اساس این گزارش، با گذشت بیش از ۲ سال از جنگی که روسیه در فوریه ۲۰۲۲ (اسفند ۱۴۰۰) آغاز کرد، درخواست‌ها برای دادن مجوز به اوکراین برای استفاده از سلاح‌های غربی برای حمله به اهدافی در داخل خاک روسیه افزایش یافته است.

چندین عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در حال حاضر به اوکراین برای حمله به خاک روسیه با استفاده از تسلیحاتی که به کی‌یف ارائه کرده‌اند، چراغ سبز نشان داده‌اند. ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو پیشتر اعلام کرده بود: زمان اجازه به اوکراین برای حمله به روسیه با تسلیحات غربی فرا رسیده است.

در همین حال، دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس در ماه مه (اردیبهشت/خرداد) پیشنهاد داد که به اوکراین اجازه داده شود که از سلاح‌های انگلیسی برای حمله به خاک روسیه استفاده کند.

این در حالی است که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به اوکراین درباره استفاده از سلاح‌های دوربرد ارائه شده توسط اعضای ناتو برای حمله به کشورش هشدار داده است. پوتین ماه گذشته میلادی اعلام کرد که این اقدام می‌تواند باعث «یک درگیری جهانی» شود.

فرانسه و ایتالیا در سال ۲۰۲۳ اولین سامانه «SAMP/T» که با نام «مامبا» هم شناخته می‌شود را به اوکراین تحویل داده بودند. اما کی‌یف در ماه‌های اخیر باز هم خواستار دریافت سامانه‌های دفاعی هوایی شده است.

ایتالیا از ابتدای حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ تاکنون هشت بسته حمایتی به اوکراین ارائه کرده است. آنتونیو تاجانی وزیر خارجه ایتالیا پیشتر گفته بود که نهمین بسته نیز در حال آماده شدن است و مامبا بخشی از آن است. با این حال وی به زمان ارائه آن اشاره نکرد.

نظر شما