شناسهٔ خبر: 67260916 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

دبیرکل بعدی ناتو مشخص شد

در پی موافقت ناتو با عدم استقرار نیروهای مجارستان در اوکراین یا حمایت‌های مالی این کشور از کی‌یف، قرار شده که نخست وزیر هلند دبیرکل بعدی این ائتلاف نظامی باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان و متحد نزدیک روسیه اعلام کرد که پس از گفت‌وگو با مارک روته، همتای هلندی خود مخالفتش را با انتخاب وی به عنوان جانشین ینس استولتنبرگ پس گرفته است.

به نوشته روزنامه گاردین، اوربان سه شنبه بعدازظهر در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر) نوشت: «مجارستان آماده حمایت از درخواست نخست وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو است.»

به نقل از ایسنا روته در نامه‌ای به اوربان نوشت: «من درباره نتیجه مذاکرات بین استولتنبرگ و شما درباره حمایت ناتو از اوکراین آگاه هستم. می‌دانم که شما تاکید کرده‌اید که هیچ نیروهای نظامی مجارستانی نباید در چنین فعالیت‌هایی حضور داشته باشند و هیچ بودجه‌ای از سوی مجارستان برای حمایت از اوکراین در نظر گرفته نخواهد شد.»

نخست وزیر ۵۷ ساله هلند همچنین در ادامه نامه خود به اوربان نوشت که به تعهداتش در قبال مجارستان پایبند است و نوشت: «در آینده به عنوان دبیرکل ناتو من به طور کامل از نتایج این گفت‌وگو حمایت می‌کنم و به دنبال توافق‌های آتی هرچه که می‌خواهد باشد، هستم.»

اسلواکی به عنوان یکی از اعضای ناتو که دولتش نیز از روسیه حمایت می‌کند، اعلام کرد که مایل به حمایت از روته است و رئیس جمهور اسلواکی نیز گفت: «اسلواکی می‌تواند از روته را به عنوان دبیرکل ناتو حمایت کند.»

دبیرکل‌های ناتو از میان ۳۲ عضو این ائتلاف نظامی انتخاب می‌شوند و اسلواکی و مجارستان نیز اعلام کردند که که از روته حمایت می‌کنند. کلاوس یوهانیس، رئیس جمهور مجارستان کاندیدای رقیب دبیرکلی ناتو بود اما مورد حمایت قرار نگرفت.

استولتنبرگ نیز گفت: «با توجه به اعلام اوربان، فکر می‌کنم که مشخص است ما به زودی برای انتخاب دبیرکل جدید ناتو به توافق می‌رسیم. مارک روته یک کاندیدای خیلی قوی است. او به عنوان نخست وزیر هلند تجربیات زیادی دارد و دوست و همکار نزدیکی است.»

استولتنبرگ، نخست وزیر سابق نروژ، در سال ۲۰۱۴ دبیرکل ناتو شد و پس از ناتوانی ناتو در یافتن جانشین، دوره ریاست او بارها تمدید شد. اما امسال، پس از اینکه استولتنبرگ تاکید کرد که دیگر نمی‌تواند در این تیم بماند، روته جلو آمد و به سرعت حمایت ایالات متحده، انگلیس، آلمان و فرانسه را به دست آورد.

روته، یک سیاستمدار راست میانه، به مدت ۱۴ سال نخست وزیر هلند بوده، اما یک سال پیش گفت که از سمت خود کناره گیری می‌کند و انتظار می‌رود مدت کوتاهی پس از مذاکرات طولانی ائتلاف برای تشکیل دولت جدید هلند، جانشین وی هم تعیین شود.

311311

برچسب‌ها:

نظر شما