شناسهٔ خبر: 67255350 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

«مارک روته» به صندلی دبیرکلی ناتو نزدیک شد

تسنیم

با تایید مجارستان و اسلواکی «مارک روته» هلندی یک گام دیگر به عهده داری دبیر کلی ناتو نزدیکتر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، علاوه بر اسلواکی، مجارستان هم اکنون می خواهد از مارک روته هلندی به عنوان دبیرکل جدید ناتو حمایت کند. ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، این موضوع را روز سه شنبه در پلتفرم پیام کوتا X اعلام کرد.

روته در نشستی در بروکسل به اوربان اطمینان داد که از توافقی که مجارستان با ینس استولتنبرگ، دبیرکل فعلی ناتو به دست آورده بود، حمایت خواهد کرد. بر این اساس، هیچ پرسنل مجارستانی نباید در فعالیت های ناتو در اوکراین شرکت کند. علاوه بر این، هیچ بودجه مجارستانی نباید برای حمایت از این فعالیت ها استفاده شود.

اوربان توضیح داد از آنجایی که روته نیز به عنوان رئیس جدید ناتو از این توافق حمایت خواهد کرد، مجارستان آماده حمایت از درخواست روته هلندی برای این عهده داری این مقام ارشد در این ائتلاف نظامی است.

اسلواکی هم قبلاً در این زمینه چراغ سبز نشان داده بود. "پیتر پلگرینی" ،رئیس جمهور اسلواکی در این باره گفت: پس از گفتگوی نهایی با مارک روته و رایزنی با دولت اسلواکی، این کشور می تواند مارک روته را به عنوان رئیس ائتلاف نظامی ناتو معرفی کند.

تنها چیزی که حالا کم است حمایت رسمی رومانی است که کلاوس یوهانیس، رئیس جمهور آن در ماه مارس اعلام کرد که او نیز برای این پست عالی کاندید شده است.

بهر حال ناتو به دنبال یک رئیس جدید است. دوره ریاست استولتنبرگ به عنوان دبیر کل ناتو چند ماه دیگر به پایان می رسد. در این میان "مارک روته" نامزد هلندی بسیار بری عهده داری این سمت محبوب است.

استولتنبرگ، دبیرکل ناتو چندین بار دوره ریاست خود را تمدید کرده است. این مرد نروژی حالا می خواهد در ماه اکتبر پس از یک دهه در راس ائتلاف نظامی، پست خود را رها کند. دبیر کل ناتو معمولا با اجماع منصوب می شود و بنابراین نیاز به حمایت تمام ۳۲ عضو این ائتلاف نظامی دارد. بسیاری از کشورها قبلاً از روته، نخست وزیر هلند حمایت کرده اند.

مقاومت در این زمینه برای مدت طولانی از مجارستان وارد شد. به نقل از منابع داخلی، شبکه های پخش NOS و RTL گزارش دادند که اوربان درخواست خود را برای عذرخواهی از روته به دلیل دیدگاه هایش در مورد مجارستان، که اوربان آن را "مشکل ساز" توصیف کرد، تکرار نکرد. عذرخواهی یکی از دو شرط مجارستان برای تایید روته به عنوان جانشینی استولتنبرگ بود. دیگری - تضمینی که مجارستان نه مجبور است برای اوکراین پول فراهم کند و نه پرسنل به آنجا بفرستد - هفته گذشته توسط استولتنبرگ انجام شد.

نظر شما