شناسهٔ خبر: 67269807 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

افزایش احتمال دبیرکلی مارک روته در ناتو

تهران-ایرنا- بعد از اینکه مجارستان از مخالفت خود با نامزدی «مارک روته» نخست وزیر هلند برای سمت دبیر کلی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) دست برداشت، احتمال انتخاب روته به این مقام بیشتر شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از یورو نیوز، بعد از انصراف ویکتور اوربان از وتو کردن نامزدی مارک روته نخست وزیر هلند برای سمت دبیرکلی ناتو، احتمالاً روته به جای ینس استولتنبرگ رئیس آینده این سازمان خواهد شد.

مجارستان و اسلواکی آمادگی خود را برای حمایت از نامزدی مارک روته برای سمت دبیر کل بعدی ناتو اعلام کرده‌اند. ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان که تاکنون مخالف انتصاب مارک روته، همتای هلندی خود به عنوان رئیس ناتو بود، سرانجام پس از دریافت تضمین‌های لازم، تصمیم گرفت از نامزدی وی حمایت کند.

پیشتر مجارستان با انتخاب مارک روته، نخست وزیر فعلی هلند به عنوان دبیرکل جدید ناتو مخالفت کرده بود. پیتر سیجارتو، وزیر امور خارجه این کشور در سخنانی در این باره گفت که مجارستان نمی‌تواند از نامزدی روته حمایت کند.

اوربان با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که روته در نشستی در بروکسل به مجارستان اطمینان داده است که از توافق این کشور با دبیر کل قبلی حمایت خواهد کرد.

اوربان طی توافقی با استولتنبرگ توافق کرده بود که هیچ یک از نظامیان مجارستانی نباید در فعالیت‌های ناتو در اوکراین شرکت کنند.

روته همچنین در سال ۲۰۲۱ یادداشتی درباره مجارستان نوشته بود که موجب نارضایتی مقامات ارشد این کشور شده بود.

حالا این سیاستمدار ۵۷ ساله هلندی به طور نوشتاری به اوربان اطمینان داده که سربازان و بودجه مجارستان در حمایت ناتو از اوکراین شرکت نخواهند داشت.

از نامزدهای دیگر پست دبیر کلی ناتو، کلاوس یوهانیس رئیس جمهور رومانی است که گفته می‌شود به اندازه روته نتوانسته رای ۳۲ کشور عضو این پیمان را کسب کند.

نظر شما