شناسهٔ خبر: 67256079 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

فریز بورس تا انتخابات

عاطفه چوپان : بورس طی سه سال ‌از عمر دولتی که قرار بود در آن یکی از اولویت‌های مهم باشد، ۱۳۳هزار و ۲۲۱‌میلیارد‌تومان نقدینگی از دست داد که ۵۱۹۹‌میلیارد‌تومان از این مقدار از حادثه سقوط هلی‌کوپتر تاکنون بوده‌است. در این یک ماه بورس که پیش از آن‌هم حال و روز خوشی نداشت، وضعیت بغرنجی پیدا کرده و تنها شاخص‌کل ۳.۶۲‌درصد افت‌کرده و این در حالی است که دامنه‌نوسان محدود شده و برخی از سهام شاخص‌ساز نیز کمی حمایت شدند.

صاحب‌خبر -

با تشدید ابهامات انتخاباتی و محدود نگه‌داشتن دامنه‌نوسان به‌رغم مخالفت اکثریت فعالان بازار با آن، بورس رها شده و فریز به‌نظر می‌رسد. شاخص‌کل و شاخص‌کل هموزن به‌صورت روزانه در حال از دست‌دادن ارتفاع خود هستند و حتی در معدود روزهای مثبت شاخص‌ها نیز ارزش معاملات در سطوح حداقلی است. تنها در روز گذشته با وجود خبرهای خوبی که دست‌کم برای پالایشی‌ها مخابره شده‌بود، شاخص‌کل و شاخص‌کل هموزن به ترتیب ۰.۴۶ و ۰.۱۶‌درصد منفی بودند و ارزش معاملات خرد (سهام و حق‌تقدم) تنها ۱۵۵۴‌میلیارد‌تومان بود. از طرفی قرارشده دامنه‌نوسان نیز تا بعد از انتخابات محدود بماند و این یعنی مقام ناظر نیز در تلاش است تا بازار را فعلا در همین وضعیت نگاه دارد. حالا همه‌چیز به دولت جدید موکول شده‌است و سرمایه‌گذاران منتظرند تا ببینند چه کسی سکان دولت چهاردهم را به‌دست می‌گیرد.

سنگینی کفه انتخابات

ابراهیم سماوی copy

ابراهیم سماوی، تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به اینکه در روز گذشته شاخص‌کل با کاهش ارتفاع حدود 9300‌واحدی به میزان 0.45‌درصد افت کرد و به پایان روز معاملاتی خود رسید، گفت: به‌صورت کلی 64‌درصد نمادها منفی و 36‌درصد نمادها مثبت بودند و تقریبا دوسوم بازار همچنان منفی بود و ارزش معاملات بازار به‌شدت کم و حدود 7همت بود. در روزهای اخیر اخبار متعددی منتشر شد. یکی در رابطه با این بود که وضعیت فعلی دامنه‌نوسان تا انتخابات که 8تیرماه است، ادامه دارد و 9تیرماه با دامنه‌نوسان مثبت و منفی 6درصد به‌جز سهام بازارپایه نمادها بازگشایی خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه در روزهای باقی‌مانده تا انتخابات فضای ابهامات همچنان ادامه‌دارد، ادامه‌داد: انتخاب نهایی مردم در مورد اینکه چه‌کسی بر مسند ریاست‌جمهوری بنشیند و سکان دولت بعد را در دست بگیرد، مشخص نیست چون بسیاری از کاندیدا‌ها که در اولین مناظره جمعی صحبت می‌کردند، رویکردهای بسیار متفاوتی نسبت به هم داشتند و اینکه چه‌کسی رئیس‌جمهور آتی خواهد شد، بر برآیندی که سهامداران در مورد بازار سرمایه خواهند داشت، اثرگذار است.

سماوی بیان کرد: نکته بعدی در مورد تمدید مهلت یکساله شمولیت خودروسازان از ماده‌141 بود. قرار بود افزایش سرمایه‌ای از محل تجدیدارزیابی داشته باشند که در مهلتی که داشتند انجام نشد و مقرر بود به بازار پایین‌تر سقوط کنند، اما مهلت یکساله‌ای به آنها داده شد تا این دوغول خودروساز زیانده بتوانند خود را در این بازارها حفظ کنند، اما این مهلت یکساله صرفا به این معنی نیست که خودروسازها روند مثبتی خواهند گرفت و صرفا یک اصلاح ساختاری در صورت‌های مالی مخصوصا صورت‌وضعیت مالی برای آنها رخ می‌دهد، وضعیت معاملاتی این نمادها بهتر خواهد شد تا اینکه با محدودیت بازارهای پایین‌تر بخواهند مواجه شوند، بنابراین این موضوع لزوما ربطی به‌عملکرد آنها ندارد.

این تحلیلگر گفت: خبر بعدی در مورد خودروسازها این بود که در روز جاری نمایندگان مجلس به وزیر صمت در مورد واگذاری خودروسازان تذکر دادند که با توجه به زیان‌سازی و عملکردی که در حوزه کیفیت و صورت‌های مالی آنها قابل‌مشاهده است، در این‌مورد هم بسیاری از سرمایه‌گذاران منتظرند تا ببینند آیا این اتفاق در دولت بعدی خواهد افتاد یا خیر.

وی بیان کرد: موضوع بعدی در مورد نرخ خوراک پالایشی‌ها بود که معاون وزیر نفت در مورد آن صحبت کرد و سه نکته خیلی مهم داشت؛ یکی اینکه دستورالعمل بهمن1403 که صحبت می‌شد از ابتدای 1402 اعمال خواهد شد، اتفاق نیفتاد و قرار شد از همان تاریخ ابلاغ اعمال شود که کمی از سودهای 1402 پالایشی‌ها را بهبود می‌بخشد. نکته بعدی این بود که مقرر شد بدهی انباشته دولت برای پالایشی‌ها از محل نرخ خوراک پرداخت شود. نکته بعدی نیز این بود که مقرر شد دولت عدم‌النفی پالایشی‌ها در مورد تولید تکلیفی بنزین را پرداخت کند که احتمالا همانند بدهی‌های گذشته دولت از محل نرخ خوراک با پالایشی‌ها تسویه خواهد شد که این خبر هم به‌طور کلی خبر مثبتی بود. سماوی گفت: نکته دیگر هم این بود که بند‌«س» تبصره‌6 قانون بودجه ‌که در مجلس تصویب‌شده بود و اصلاح آن به‌نفع خیلی از حقوقی‌های بازار سرمایه و مخصوصا هلدینگ‌ها بود و هیات‌دولت هم پذیرفته و مقرر شد، اجرایی شود. با وجود این اخبار مثبت وقتی فضای کلی کشور مبهم است و مشخص نیست که چه‌کسی سکان اقتصادی کشور را در دست می‌گیرد، سهامداران هم فعلا دست نگه‌داشته‌اند تا وضعیت از ابهام خارج شود و بتوانند بعد از آن تصمیم بگیرند.

بورس در اغما

خبری زاد copy

محمد خبری‌زاد، تحلیلگر بازار سرمایه گفت: بازار سهام حال بدی دارد و در اغما به‌سر می‌برد، آخرین تغییرات بازار هم دو خبر بود که دیروز آخر وقت آمد؛ یکی بحث خودرویی‌ها بود که یک‌سال به آنها فرجه داده شد که از شمولیت ماده‌141 خارج شوند و لازم نیست تا این زمان از بورس خارج شوند، دوم بحث مربوط به دامنه‌نوسان بود که اعلام شد بعد از 8تیر یعنی بعد از انتخابات دامنه مثبت و منفی 6‌درصد می‌شود و این نشان می‌دهد بحرانی که مدنظر مقام ناظر هست، هنوز حل نشده که دامنه‌نوسان را امروز باز‌کند.

وی ادامه‌داد: این دو تغییر رخ‌داده اما تغییرات تاثیرگذاری روی بازار نیست، اوضاع بازار فوق‌العاده خطرناک و بسیار بغرنج است و همه بازار را رها کرده‌اند. اینکه می‌گویند بورس اولویت اصلی افراد است به‌نظر نمی‌رسد واقعیت داشته‌باشد. ‌‌‌‌‌‌در این مدت فقط می‌توان امیدوار بود تا این چندوقت هم به خیر بگذرد تا شاید دولت جدید کمی به بازار کمک کند، واقعا هیچ تحلیلی برای بازاری که رها شده، نمی‌توان ارائه کرد و فقط می‌توان گفت این حالت اغما احتمالا تا انتخابات ادامه‌دار باشد. این کارشناس در مورد عدم‌سقوط خودرویی‌ها به بازار پایین‌تر گفت: تمدید یکساله مهلت خودرویی‌ها کمکی به آنها نمی‌کند. خودرویی‌ها درگیر یک موضوع به‌نام قیمت‌گذاری دستوری هستند و تا وقتی این مورد حل نشود، این زیان‌ها ادامه‌دار خواهد بود، به همین‌دلیل از نظر عملیاتی و سودآوری این خبر تاثیری روی وضعیت آنها و همچنین کلیت بازار نداشت و وضعیت معاملات در روز گذشته نیز این را نشان‌داد. زیان خودروسازان ادامه دارد و به‌نظر می‌رسد تا سایه قیمت‌گذاری دستوری بر سر این دو صنعت هست، این دو صنعت با سرعت زیادی به ته دره در حال سقوط هستند.

 

نظر شما