شناسهٔ خبر: 67254127 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

راه های پیشگیری از گرما زدگی

برای پیشگیری از گرمازدگی رعایت چند نکته ساده ضروری است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما آبادان؛ دکتر عمویی پزشک عمومی با اشاره به پیش بینی هواشناسی درباره ورود توده هوای گرم به استان خوزستان می گوید: در گرمای هوای بالا باید بیشتر بحث گرمازدگی را مورد توجه قرار دهیم و با راهکارهایی موثر از خودمان مراقبت کنیم.

به طور کلی پیشگیری مقدم بر درمان است و باید سعی کنیم در روزهای گرم که دما به ۵۰ و حتی بالاتر می رسد در ساعاتی که هوا خنک تر است مثل صبح زود و یا بعد از ظهرها از منزل خارج شویم و در صورت خروج از منزل لباس‌های سفید، سبک و کمی گشاد بپوشیم و از پوشیدن لباس با الیاف مصنوعی اجتناب کنیم.

نوشیدن خاکشیر، تخم شربتی و شربت آب لیمو خنک هم در کاهش دمای بدن موثر است.

اگر کسی دچار گرمازدگی شد او را سریع به نزدیک‌ترین مرکز درمانی منتقل کنیم به ویژه اگر فرد گرمازده کودک یا سالمند باشد.البته قبل از انتقال می توانیم با کم کردن لباس ها و استفاده از یک پارچه، حوله یا اسفنج بدن فرد را با آب سرد خیس کنیم.

او را به مکانی خنک مثلا زیر کولر و پنکه انتقال دهیم و ملحفه ای خیس دور او بپیچیم و یا او را در معرض باد خنک قرار دهیم.روی دست‌ها و پاهای بیمار آب بریزیم و همزمان ماساژ دهیم و از کرم های ضد سوختگی استفاده کنیم.

با توجه به این که هوای گرم باعث تعریق می شود و بدن نمک زیادی را دفع می کند بهتر است برای جایگزینی از آب خالص استفاده نشود و از یک نوشیدنی خنک حاوی کمی نمک استفاده کنیم.

برای این کار می توان یک قاشق چای خوری نمک را در یک لیتر آب حل کرد و به مدت یک ساعت کم کم آن را به بیمار بنوشانیم.همچنین می توان یک قاشق غذاخوری شکر یا پودر شربت به نوشیدنی اضافه کرد.

دقت کنیم هرگز کودکان را در اتومبیل تنها نگذاریم .دما در اتومبیلی که در مقابل نور خورشید است به شدت بالا می رود و باعث آسیب های شدید جسمی به کودک و حتی جان باختن او می شود.

<div id="video-display-embed-code_11232398"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/4263006/11232398?width=600&height=350"></script></div>

نظر شما