شناسهٔ خبر: 67253016 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان مطرح کرد

آذربایجان منطقه ای مستعد برای انرژی خورشیدی در کشور

تبریز- مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان اظهارداشت: آذربایجان منطقه ای مستعد برای انرژی خورشیدی در کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، رسول اسماعیل زاده ظهر امروز در جمع خبرنگاران افزود: معتدل بودن ناحیه کوهستانی آذربایجان و زوایه تابش خورشید دو مولفه مهم در ایجاد نیروگاه های خورشیدی است که منطقه آذربایجان این ظرفیت را دارد و در استان نیز تولید یکهزار و ۳۷۶ مگاوات انرژی خورشیدی ظرفیت‌سازی شده است.

وی ادامه داد: طبق مصوبه ایجاد شهرک های خورشیدی در کشور، اکنون در مناطقی از استان از جمله هریس و مرند نیروگاه های خورشیدی راه اندازی و دولت از بخش خصوصی و صنایع در راستای تولید انرژی خورشیدی حمایت می‌کند.

اسماعیل زاده گفت: خاموشی برق خانگی جزو خط قرمز دولت و برق منطقه ای آذربایجان است و این شرکت برنامه ای برای خاموشی برق در بخش خانگی ندارد و قطعی های کوتاه مدت نیز در اثر شرایط جوی و اتفاقات روی می دهد که نیروهای شرکت در اسرع وقت اقدام به برطرف کردن مشکل می کنند.

وی اضافه کرد: عمده مصرف برق در این استان در بخش صنعت است و صنایع باید به سمت تولید تکنولوژی که مصرف برق کمتری دارد، بروند و صنایع تولید فولاد انرژی زیادی مصرف می کنند.

اسماعیل زاده ادامه داد: در زمان کنونی چهار صنعت بزرگ استان بیشترین بدهی به میزان حدود هشت هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال به شرکت برق منطقه آذربایجان دارند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان با اشاره به اینکه در دور اول سفر رئیس جمهوری شهید به آذربایجان شرقی، ۱۵ طرح در حوزه برق استان با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال مصوب شده، ارزش روز این طرح ها را ۱۶ هزار میلیارد ریال اعلام و بیان کرد: در زمان کنونی سه پروژه به بهره برداری رسیده و هشت پروژه نیز تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.

اسماعیل زاده گفت: میانگین پیشرفت فیزیکی این طرح ها ۲۲ درصد است و در ۱۱ شهرک صنعتی استان اجرا می شود که ۶۰ درصد اعتبار این پروژه ها را وزارت نیرو پرداخت می کند.

مدیرعامل شرکت توزیع برق تبریز نیز در ادامه به ناترازی در تولید و مصرف برق اشاره و اظهار کرد: تغییر رفتار مردم در نحوه ایجاد محیط خنک و استفاده از کولرهای گازی بخش را این ناترازی ها را موجب شده است.

اکبر فرج نیا افزود: ۴۰ درصد افزایش بار مصرف برق این شرکت در تبریز و شهرهای اسکو و آذرشهر ناشی از استفاده وسایل سرمایشی و بیشتر کولرهای گاز است.

وی اضافه کرد: این شرکت برای جبران این ناترازی برنامه مدیریت مصرف بار را در بخش های مختلف مانند صنعت، کشاورزی و ادارات اجرا می کند.

فرج نیا ادامه داد: بر اساس این برنامه بخش صنعت باید در طول هفته، یک روز از ساعت هشت صبح تا ۱۲ شب میزان مصرف برق خود را ۹۰ درصد، بخش کشاورزی باید مصرف برق خود را از ساعت ۱۳ تا ۱۸ قطع کند و ادارات نیز در وقت اداری باید ۳۰ درصد و خارج از ساعات اداری ۶۰ درصد برق مصرفی خود را کاهش دهند.

وی گفت:: برای مشترکان عادی و خانگی نیز مشوق هایی برای مدیریت مصرف برق در نظر گرفته شده است به طوری که هر مشترکی میزان مصرف برق خود را نسبت به سال ۱۴۰۱ به عنوان مثال یک کیلووات کاهش دهد، پنج برابر تعرفه برق پاداش دریافت می کند که  سال گذشته بیش از ۷۰۰ میلیارد ریال پاداش در بخش خانگی یعنی معادل ۴۰ درصد درآمد این شرکت به مشترکان پرداخت شد.

نظر شما