شناسهٔ خبر: 67253816 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان:

منطقه آذربايجان مستعدترين منطقه براي توليد انرژي خورشيدي است

صاحب‌خبر -
منطقه آذربايجان مستعدترين منطقه براي توليد انرژي خورشيدي است

خبرگزاری آریا-مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان گفت: از آنجایی که دولت  بر اساس قانون اجازه سرمایه گذاری در حوزه انرژی خورشیدی را ندارد لذا تلاش می کند با ارایه تسهیلات لازم از بخش خصوصی و صنایع برای تولید این انرژی حمایت لازم را به عمل آورد.

به گزارش خبرنگار آریا در تبریز؛ رسول اسماعیل زاده، در نشست خبری با خبرنگاران افزود: منطقه آذربایجان از نظر موقعیت جغرافیایی کوهستانی بوده و مستعدترین منطقه کشور برای تولید انرژی خورشیدی است و دمای معتدل منطقه موجب افزایش بازدهی تولید این انرژی می شود لذا سرمایداران می توانند در این استان از جهت سرمایه گذاری موفق عمل کنند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان ادامه اد: دولت از تولید انرژی خورشیدی حمایت می‌کند،و بر این اساس در آذربایجان‌شرقی برای تولید یکهزار و 376 مگاوات انرژی خورشیدی ظرفیت‌سازی و در متن برنامه ها قرار گرفته است.

وی با بیان به شهرستان های محل تولید انرژی خورشیدی خاطر نشان شد: بر اساس مصوبه ایجاد شهرک های خورشیدی در کشور، در حال حاضر در شهرستان های هریس و مرند نیروگاه های خورشیدی در شرف ایجاد است.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان در پاسخ به خبرنگار آریا در خصوص نیروگاه تبریز و مازووت سوزی گفت: تکنولوژی نیروگاه حرارتی تبریز فرسوده شده در شرایط فعلی اولین طرح «ریپاورینگ» (بازتوانی) کشور در این نیروگاه اجرا می شود و با ساخت واحدهای گازی در کنار این نیروگاه، سوخت این نیروگاه به سیکل ترکیبی تبدیل و راندمان تولید آن افزایش خواهد یافت.

اسماعیل زاده، تصریح کرد:پیش بینی می شود؛ با اجرای این طرح در 2 فاز 600 مگاواتی در مجموع یک هزار و 200 مگاوات برق به شبکه برق منطقه اضافه و مشکل سوخت مازوت این نیروگاه  از برنامه های محاسباتی حذف گردد.

مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان تاکید کرد؛ برای تسریع این پروژه اکنون زمین مورد نیاز مشخص شده و برای ایجاد زیرساخت انتقال برنامه ریزی به عمل آمده  و با بهره برداری از آن کل ناترازی تولید و مصرف برق استان به نقطه مطلوب خواهد رسید.

وی اشاره ای هم به طرح تونل انرژی کرد و گفت:این تونل در مراحل نهایی برای بهره برداری است،و با بهره برداری از این تونل، برق مورد نیاز بخش مرکزی تبریز برای مدت 60 سال تامین خواهد شد.


مدیرعامل شرکت برق منطقه ای آذربایجان در ارتباط با دغدغه مردم نسبت به خاموشی با برنامه در بخش خانگی عنوان کرد:ما در بخشخانگی خموشی با برنامه نخواهیم داشت و خاموشی برق خانگی از جمله خط قرمز دولت و برق منطقه ای آذربایجان می باشد.

اسماعیل زاده، اظهار داشت:  این شرکت برنامه ای برای خاموشی برق در بخش خانگی ندارد و قطعی های کوتاه مدت نیز در اثر شرایط جوی و اتفاقات روی می دهد که نیروهای شرکت در اسرع وقت اقدام به برطرف کردن مشکل می کنند.


اسماعیل زاده، علل تاخیر در بهره برداری از تونل انرژی را مربوط به مسایل نقدینگی سال های گذشته این شرکت دانست و گفت:، بروز مشکل در مراحل حفاری و ورود آب های سفرهای زیرزمینی به تونل این پروژه را با تاخیر مواجه کرده بود که با تلاش بی وقفه برطرف شده  است.







نظر شما