شناسهٔ خبر: 67252087 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

تابستان طوفانی در راه است؟

۲۴ استان ایران در ابتدای تابستان از ۱۷.۶ تا ۰.۰۱ میلیمتر باران دریافت می‌کنند.

صاحب‌خبر - شفا آنلاین: عمومی > باد در قفس کردن، پل بستن روی دریا و «باران در تابستان» ضرب‌المثل‌هایی است که کنایه از امر محال است. حال امر محال ممکن شده و سامانه‌های جهانی هواشناسی برای مناطقی از ایران از جمله تهران پیش‌بینی باران کرده است. برای مشکین‌شهر، اهر، هریس و سراب هشدار سیلاب صادر شد. بارش‌های سیل‌آسای تابستانی در تیرماه سال ۱۳۸۶ منتهی به خسارت گسترده در مناطق شمالی کشور شد و بنابر آمار غیر رسمی ۱۳ نفر را به کام مرگ کشاند.
به گزارش  شفا آنلاین  ۲۴ استان ایران در ابتدای تابستان از ۱۷.۶ تا ۰.۰۱ میلیمتر باران دریافت می‌کنند.

مفید یا غیرمفید بودن بارندگی‌های تابستانی همواره یکی از محورهای بحث کارشناسان کشاورزی است.

کارشناس منابع آب علی اسحاقی معتقد است که بارش‌های فصل تابستان به دلیل دمای هوا عمدتا در زمان کم و با شدت زیاد همراه می‌شود و این شدت می‌تواند به تقویت منابع آبی کشور کمک کند.

در مقابل، کارشناس کشاورزی بهروز پورجواد می‌گوید که اگر شدت بارش بالا باشد، از طریق سیلاب خسارت به همراه آورده و اگر شدت کم باشد، اساسا همه آب تبخیر می‌شود، مضافا اینکه بارندگی در دوران برداشت گندم ضرر خالص است.

همزمان با تغییرات اقلیمی، کارشناسان سازمان ملل هشدار دادند، پدیده‌های نوظهور از جمله بارش‌های سیل‌آسا در فصل گرم شدت خواهد گرفت، در این راستا، بسته پیشنهادی سازمان ملل تطبیق مدیریت منابع آب با شرایط جدید و تغییر در زمان کاشت، داشت و برداشت را برای کاهش خسارت‌ها پیشنهاد می‌کند.

نظر شما