شناسهٔ خبر: 67273267 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

پس انداز با طلا؛ 6 تکنیک + 5 راهکار!

چطور پول جمع کنم طلا بخرم و سود کنم؟ به طور خلاصه، باید سطح درآمد فعلی‌تان را بدانید، هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کنید، ریسک‌پذیری‌تان را بسنجید و پس از کسب مشاوره و آموزش دیدن، مناسب‌ترین روش را انتخاب کنید. در ادامه، این مراحل را به صورت کامل شرح داده‌ایم

صاحب‌خبر -

به گزارش صراط ، انواع روش‌های پس انداز با طلا، به‌طور خلاصه به شرح زیر است:

      خرید شمش طلا، یک سرمایه‌گذاری بلند‌مدت و کم‌ریسک است.

      سرمایه‌‌گذاری در طلای زینتی، صرفا با دید بلندمدت معقول به نظر می‌رسد.

      سرمایه‌گذاری در طلای آب شده، به خاطر وجود حباب قیمتی کم، دارای بازدهی بالا است.

      سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا، کم‌ریسک بوده و با هر سرمایه‌ای قابل انجام است.

      خرید سکه برای پس‌انداز مناسب افرادی است که بودجه محدود دارند.

      خرید طلای دست‌دوم برای پس‌انداز، ریسک بسیار کمی به دنبال دارد.

در ادامه، موارد بالا به صورت کامل مورد بررسی قرار گفته است. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه با درآمد کم طلا پس‌ انداز کنیم؟ لطفا تا انتهای این مطلب آموزشی، با ما همراه باشید.

نکته: پول جمع کردن برای خرید طلا بخشی از سرفصل‌های دوره روانشناسی پول است.

روش‌های سرمایه گذاری در طلا (پس انداز با طلا)

چگونه با درآمد کم طلا پس‌ انداز کنیم؟

طلا، چون یک منبع طبیعی است، تنها مقدار محدودی از آن در دسترس است. به خاطر وجود این محدودیت، تقاضا برای آن همیشه وجود خواهد داشت. با افزایش تقاضا، قیمت این فلز گران‌بها در بازار دچار تغییر و افزایش شده و این موضوع، زمینه سرمایه‌گذاری را فراهم کرده است. طلا در زندگی انسان‌ها جایگاه قابل‌توجهی دارد و تقاضا برای طلا همواره بالا است. (منبع)

چطور پول جمع کنم طلا بخرم؟ قبل از یادگیری مراحل پول جمع کردن و سرمایه‌گذاری، لازم است با انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در زمینه طلا آشنا شوید. این روش‌ها، به شرح زیر است:

1_ سرمایه‌گذاری با خرید شمش طلا

اگر به‌دنبال یک روش سرمایه‌گذاری کم‌ریسک هستید، خرید شمش طلا با وزن کم، مثل سکه‌های پارسیان 18 و 24 عیار یا شمش‌های شرکتی، گزینه خوبی خواهد بود. این شمش‌ها به‌عنوان طلای خام و مذاب در قالب‌های استاندارد و مشخص عرضه شده‌اند.

مهم‌ترین مشخصات شمش طلا به شرح زیر است:

      عیار: شمش طلا، عیار مشخص (معمولاً 24) دارد که نشان‌دهنده خلوص آن است.

      نام و لوگو شرکت تولیدکننده: نام و لوگو شرکت تولیدکننده روی شمش حک شده است.

      وزن: شمش طلا در وزن‌های مختلف (معمولاً از 1 گرم تا 100 گرم) عرضه می‌شود.

      کد شناسایی: کد شناسایی منحصربه‌فردی که روی شمش حک شده است، برای جلوگیری از تقلب کاربرد دارد.

از مهم‌ترین مزایای شمش طلا، امکان خرید و فروش آن در بازارهای مختلف است. شمش طلا را باید به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری بلند‌مدت در نظر بگیرید. به این ترتیب، ارزش دارایی‌تان در برابر تورم حفظ خواهد شد.

 

 

 

2_ سرمایه‌‌گذاری در طلای زینتی (طلای نو)


اغلب افرادی که می‌خواهند ارزش سرمایه اندک یا قابل‌توجه‌شان را حفظ کنند، ترجیح‌شان سرمایه‌گذاری در بازار طلا و جواهرات است. خرید طلای نو، هم جنبه زینتی خود را دارد و هم یک ابزار قدرتمند سرمایه‌گذاری است.

با این وجود، توجه داشته باشید که قیمت نهایی طلای زینتی شامل هزینه‌‎های اضافی مانند اجرت ساخت، سود طلافروش، مالیات و مواردی مثل وزن سنگ‌های غیر اصل نیز می‌شود. در واقع، زمانی که برای فروش اقدام کنید، تاثیر این هزینه‌ها را مشاهده خواهید کرد.

بنابراین، اگر می‌خواهید یک سرمایه کوتاه‌مدت را تجربه کنید و از نوسانات قیمت طلا سود کنید، سرمایه‌گذاری در طلای زینتی گزینه مناسبی نخواهد بود.

3_ سرمایه‌گذاری در طلای آب شده

طلای آب شده، حاصل ذوب شدن و قالب‌گیری مجدد جواهرات کهنه، سکه‌ها و شمش‌ها است. خرید طلای آب شده و سرمایه‌گذاری در این زمینه، یک اقدام منطقی و عاقلانه است. به این خاطر که اجرت ساخت و مالیات به طلای آب شده تعلق نمی‌گیرد و قیمت تمام شده آن پایین‌تر است.

طلای آب شده حباب قیمتی کمتری نسبت به سکه و طلای معمولی دارد و قیمت آن، نزدیک به قیمت و ارزش ذاتی طلا است. از دیگر مزایای خریداری طلای آب شده این است که با سرمایه اولیه کم می‌توانید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنید.

علاوه‌بر موارد بالا، با خرید طلای آب شده به دیگر مزایای سکه و طلا هم دسترسی خواهید داشت. با این حال، ممکن است با ریسک‌هایی مثل احتمال تقلب و نوسانات قیمت مواجه باشید.

4_ سرمایه‌گذاری در صندوق‌های طلا


صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا را می‌توان از محبوب‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا دانست. این صندوق‌ها امکان سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و کم‌ریسک را فراهم کرده‌اند. به این ترتیب، ارزش پول‌تان در طول زمان حفظ خواهد شد.

مدیریت دارایی این صندوق‌ها به افراد متخصص سپرده شده است تا سرمایه‌گذاران بالاترین سود ممکن را تجربه کنند. با سرمایه‌گذاری در صندوق طلا، می‌توانید تنوع سبد سرمایه‌گذاری‌تان را افزایش دهید و میزان ریسک را مدیریت کنید.

از دیگر مزایای سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها، می‌توان به قابلیت نقدشوندگی بالای آن اشاره کرد. واحدهای صندوق‌های سرمایه‌گذاری طلا قابلیت نقدشوندگی بالایی دارند و به راحتی می‌توانید آنها را در بازار بورس به فروش برسانید.

با این حال، اگر با دید بلندمدت سرمایه‌گذاری می‌کنید و می‌خواهید به سبدتان تنوع ببخشید، این صندوق‌ها می‌توانند گزینه مناسبی باشند.

5_ خرید سکه برای پس‌انداز

بسیاری از افراد، سرمایه‌گذاری در بازار طلا و خرید سکه را محدود به سکه‌های بهار آزادی رایج مثل سکه کامل، نیم سکه و ربع سکه می‌دانند، اما این یک ذهنیت اشتباه است! در واقع، سرمایه‌گذاری و خرید این سکه نیازمند وجود سرمایه اولیه بالا بوده و در برخی موارد مناسب و کاربردی نیست.

خوش‌بختانه، سرمایه‌گذاران با خرید سکه‌های گرمی، با سرمایه اولیه اندک هم می‌توانند در طلا سرمایه گذاری کنند. سکه‌های گرمی که سکه‌های پارسیان هم نامیده شده‌اند، در وزن‌های مختلف از 0.1 گرم تا 1 گرم عرضه شده‌اند.

این سکه‌ها، نسبت به سکه‌های بهار آزادی قیمت پایین‌تری دارند و افراد با بودجه‌های محدود هم می‌توانند آنها را تهیه کنند. به همین خاطر، سکه‌های گرمی را می‌توان یک گزینه ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری دانست.

سکه‌های گرمی را می‌توانید در همه صرافی‌ها و طلا فروشی‌ها، به راحتی بخرید یا بفروشید. این سکه‌ها را از مراکز معتبر بخرید و آنها را در یک محیط امن قرار دهید. اگر با دید بلندمدت در این زمینه سرمایه‌گذاری کنید، به سبد سرمایه‌گذاری‌تان تنوع داده و ارزش دارایی‌تان را حفظ خواهید کرد.

6_ خرید طلای دست‌دوم برای پس‌انداز

طلای دست‌دوم طول عمر بالا و استهلاک زیاد داشته و به همین خاطر نسبت به طلای نو قیمت پایین‌تری دارد. علاوه‌بر آن، در قیمت‌گذاری طلای دست‌دوم، برخلاف طلای نو، هزینه اجرت ساخت لحاظ نمی‌شود. این عامل، قیمت نهایی را تا حد قابل‌توجهی پایین می‌آورد.

طلای دست دوم، در بسیاری موارد به‌عنوان زیورآلات نیز استفاده می‌شود. برای این که میزان ریسک سرمایه‌گذاری در این زمینه را کاهش دهید، لازم است از یک منبع معتبر اقدام به خرید کنید. علاوه‌بر آن، باید طلا را به صورت دقیق بررسی کرده و فاکتور معتبر دریافت کنید.

چطور پول جمع کنم طلا بخرم؟


چطور پول جمع کنم طلا بخرم و ارزش سرمایه‌ام را حفظ کنم؟ در این بخش، با مراحل شروع سرمایهگذاری در طلا و نکاتی که قبل از هرگونه اقدام باید بدانید، آشنا خواهید شد.

1_ سطح فعلی خود را بررسی کنید

اولین گام پس‌انداز، مشخص کردن دقیق وضعیت مالی‌تان است. برای این منظور، لازم است یک لیست از تمام دارایی و بدهی‌هایتان تهیه کنید.

دارایی‌ها:

      دارایی‌های با نقدشوندگی بالا: این دارایی‌ها، شامل پول نقد، موجودی حساب‌های بانکی، سرمایه‌گذاری‌های خاص و... است.

      دارایی‌های با نقدشوندگی کم: ماشین، خانه و سرمایه‌گذاری‌های با دید بلندمدت را می‌توان در این دسته قرار داد.

پس از لیست کردن تمام دارایی‌ها و بدهی‌ها، باید خالص دارایی‌تان را محاسبه کنید. کافی است مجموع بدهی‌هایتان را از مجموع دارایی‌هایتان کم کنید، تا میزان خالص دارایی‌تان مشخص شود. این عدد، به‌صورت دقیق وضعیت مالی شما را مشخص خواهد کرد.

2_ تعیین هدف و برنامه‌ریزی کنید


اگر می‌خواهید پس‌انداز موفقی را تجربه کنید، باید اهداف‌تان را مشخص و مکتوب کنید. طبقه‌بندی کردن اهداف در دو دسته اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت کمک کننده و موثر خواهد بود.

      اهداف کوتاه‌مدت: دست‌یابی به این اهداف در زمان کوتاه امکان‌پذیر است. هزینه‌های ناگهانی مثل درمان و تعمیر خودرو در این دسته قرار می‌گیرد و بی‌توجهی به این دسته‌بندی، باعث می‌شود پس‌اندازتان به‌مرور از بین برود.

      اهداف بلندمدت: دست‌یابی به این اهداف، نیازمند صبر و زمان است. خرید مسکن یا خودرو را می‌توان در این دسته‌بندی قرار داد و برای آن برنامه‌ریزی کرد.

پس از اینکه اهداف‌تان را مشخص و دسته‌بندی کردید، برای هرکدام از این اهداف، یک صندوق جداگانه در نظر بگیرید. به این ترتیب، می‌توانید به صورت دقیق هدف‌ها را مورد بررسی قرار دهید و پول‌تان را به شکل دقیق مدیریت کنید

در زیر، یک مثال از صندوق پس‌اندازهای یک فرد دانشجو آورده شده است:

      ضربه‌گیر مالی : ۳ میلیون تومان

      صندوق خرید لپ‌تاپ: ۳۰ میلیون تومان

      صندوق مسافرت: ۵ میلیون تومان

حالا باید برای دست‌یابی به اهداف‌تان، زمان تعیین کنید. اهداف و زمان تعیین شده، مشخص خواهد کرد که ماهانه باید چقدر پول به این صندوق‌ها اختصاص دهید.

3_ ریسک‌پذیری‌تان را بسنجید

حالا باید ریسک‌پذیری‌تان را به صورت دقیق مورد ارزیابی قرار دهید. برای تجربه یک سرمایه‌گذاری موفق، به آرامش ذهنی نیاز دارید و بی‌توجهی به میزان ریسک‌پذیری، باعث تجربه اضطراب و نگرانی خواهد شد.

بدون داشتن درک صحیح از سطح تحمل ریسک خود، نمی‌توانید به صورت آگاهانه تصمیم‌گیری کنید. در واقع، طلا در کوتاه‌مدت می‌تواند با نوسانات قیمتی قابل‌توجه همراه باشد و در بسیاری از مواقع این نوسانات ممکن است منجر به ضرر برای افراد سرمایه‌گذار شود.

در نقطه مقابل، در نوسانات اقتصادی و تورم، انتظار می‌رود که طلا ارزش دارایی شما را حفظ کرده و در بلندمدت رشد خوبی را تجربه کند. اگر افق دید بلندمدت دارید، سرمایه‌گذاری در طلا گزینه مناسبی خواهد بود.

4_ مناسب‌ترین روش سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید


حالا که با خصوصیات روش‌های سرمایه‌گذاری آشنا شده اید، هدف‌تان را مشخص کرده و صندوق‌های جداگانه ایجاد کردید، لازم است با توجه به عواملی مثل نقدشوندگی، امنیت و سودآوری، محل ذخیره پول را تعیین کنید.

با توجه به نوع صندوق و عوامل زیر، می‌توانید مناسب‌ترین روش سرمایه‌گذاری را انتخاب کنید:

      سرعت نقدشوندگی: اگر هدف‌تان به‌گونه‌ای است که باید صندوق را سریعا به پول نقد تبدیل کنید، باید محل سرمایه‌گذاری را نیز بر همین اساس انتخاب کنید. به این ترتیب، در مواقع بحرانی به سرمایه‌تان دسترسی سریع خواهید داشت.

      امنیت و ریسک: باید دارایی‌تان را در یک محل امن قرار دهید تا در مقابل خطراتی مثل گم شدن، سرقت و... در امان باشد.

      میزان بازدهی: اگر صندوق‌تان را با دید بلندمدت ایجاد کرده‌اید، باید دارایی‌تان را در محلی ذخیره کنید که ارزش آن در طول زمان حفظ شود.

5_ آموزش ببینید و مشاوره بگیرید

ورود موفق به بازار طلا و کسب بازدهی مناسب، مستلزم دانش و آگاهی کافی در این زمینه است. مطالعه و تحقیق پیش از سرمایه‌گذاری، به شما کمک می‌کند تا مسیر را واضح‌تر ببینید، با آگاهی کامل اقدام به خرید و فروش طلا کرده و بازدهی بالایی را تجربه کنید.

اگر به تازگی آموزش و سرمایه‌گذاری را شروع کرده‌اید، باید از قیمت روز طلا در بازارهای مختلف آگاهی داشته باشید و نوسانات قیمت طلا در دوره‌های زمانی مختلف را بررسی کنید. به این ترتیب، نسبت به قیمت طلا در دوره‌های زمانی مختلف مطلع خواهید شد.

البته، توجه داشته باشید که شما اولین گام آموزش را طی کرده‌اید و انواع روش‌های سرمایه‌گذاری در طلا را در ابتدای این مقاله آموزشی شناخته‌اید. وضعیت اقتصادی، نرخ تورم، نرخ ارز و رویدادهای سیاسی از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت طلا هستند. شناخت این عوامل و درک چگونگی اثرگذاری آنها بر قیمت طلا، به شما در پیش‌بینی روند آتی قیمت طلا کمک خواهد کرد.

بهترین روش سرمایه گذاری در طلا

اگر این سوال ذهن‌تان را درگیر کرده که چگونه با درآمد کم طلا پس‌ انداز کنیم؟ و مناسب‌ترین گزینه کدام است؟ باید بگوییم که طلای آب شده را می‌توان بهترین نوع سرمایه‌گذاری در طلا دانست. به این خاطر که با هر سطح پس‌انداز و درآمدی می‌توان طلای آب شده خرید. با سرمایه‌گذاری در طلای آب شده، پول‌تان صرف اجرت و مالیات نخواهد شد. علاوه‌بر آن، اگر با دید بلندمدت، طلای آب شده خریده‌اید، ریسک بسیار کمی را متحمل شده و در بلندمدت افزایش سرمایه خوبی را تجربه خواهید کرد.

همان‌طور که اشاره شد، هدف‌گذاری اولین پس انداز با طلا است و اگر هدف‌تان حفظ ارزش پول در طول زمان است، باید دانش‌تان را نسبت به تورم و مسائل اقتصادی افزایش دهید. امیدواریم مقاله "چطور پول جمع کنم طلا بخرم" مورد توجه شما قرار گرفته باشد و در پاسخ به سوال چگونه با درآمد کم طلا پس‌ انداز کنیم؟ راهکارهای موثری را پیدا کرده باشید. از این‌که تا انتهای این مطلب آموزشی با ما همراه بودید، از شما متشکریم.

 

برچسب‌ها:

نظر شما