شناسهٔ خبر: 67251324 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

آیا تولید پژو پارس به ایستگاه پایانی رسید؟ - اکونیوز

اقتصاد ایران: بر اساس آن‌چه سازمان استاندارد کشور تایید می‌کند، توقف تولید پژو پارس قطعی است و با پایان خرداد باید با این سدان کهنه‌کار خداحافظی کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، پژو پارس یا همان فیس‌لیفت پژو ۴۰۵ در اواخر دهه ۷۰ توسط ایران‌خودرو معرفی شد و سال‌ها میهمان جاده‌های کشور بود. این خودرو پس از سال‌ها قرار بود سال گذشته به‌ایستگاه توقف تولید برسد و سورن پلاس XU7P به‌عنوان جانشین این محصول معرفی شد. اما اواخر سال گذشته سازمان ملی استاندارد مجوز تولید این محصول را تا آخر خرداد ۱۴۰۳ تمدید کرد تا خداحافظی با این سدان کهنه‌کار و محبوب ایران‌خودرو با تاخیر انجام شود. اما حالا براساس آخرین مجوز استاندارد و اظهارات قبلی مدیران این مجموعه، توقف تولید پژو پارس قطعی است و در پایان خرداد (آخر هفته جاری) باید با این محصول خداحافظی کنیم. توجه داشته باشید که در سال‌های اخیر انتقادهای زیادی به‌قدیمی بودن پلت‌فرم و ایمنی نه‌چندان بالای این سدان وارد بود و همین امر سبب حذف پارس از سبد محصولات ایران‌خودرو شد.

پارس در تیراژ بالا در سامانه یکپارچه عرضه شده و مشتریان زیادی این خودرو را برای خرید انتخاب کرده بودند. اگرچه خرید و فروش اولویت‌های این سامانه عملا غیرقانونی است، اما از سال گذشته تعداد زیادی از دلالان حواله‌های این خودرو را خرید و فروش کرده‌اند. اختلاف بسیار زیاد بهای قبلی کارخانه و بازار سبب شد با اعلام قیمت جدید پارس، بسیاری از همین دلالان ناراضی باشند. این درحالی است که عرضه این خودرو با قیمت قدیمی با توجه به‌شرایط روز بازار اصلا منطقی نبود. اما حالا با وجود این‌که بارها اعلام شد تولید پارس در پایان خرداد متوقف می‌شود، بسیاری از دلالان حواله‌های این خودرو را با بیان این‌که تولید این محصول ادامه دارد، خرید و فروش می‌کنند. این درحالی است که مجوز تولید سدان پارس عملا قابل تمدید نیست و مردم نباید فریب این دلالان را بخورند.

از طرفی با توجه به‌توقف تولید پژو پارس در پایان خرداد امسال، مشتریان به سه گزینه پیشنهادی شامل سورن پلاس، تارا و ۲۰۷ متمایل شده‌اند و آمارهای غیررسمی موجود در فضای مجازی نشان می‌دهد بیش از نیمی از متقاضیان، سه محصول نامبرده را جایگزین پارس کرده‌اند. شمارش معکوس برای پایان تولید پژو پارس آغاز شده و به‌حکم سازمان استاندارد براساس شاخص‌های ۸۵ گانه، تولید پارس در پایان خرداد ۱۴۰۳ متوقف می‌شود.

ایران خودرو به‌مشتریان پارس سه گزینه جایگزین شامل سورن پلاس، ۲۰۷ و تارا پیشنهاد داده و مشوق‌هایی از قبیل وام ۱۰۰ میلیون‌تومانی بدون بهره (روی محصول سورن) و تخفیفات ۱۵ میلیون‌تومانی را روی هر سه محصول در نظر گرفته است.

جدیدترین آمارها حکایت از آن دارد که تاکنون بیش از ۵۰ درصد مشتریان پارس انصراف داده و گزینه‌های جایگزین را انتخاب کرده‌اند. با این‌که مرتبا بر تعداد متقاضیانی که اقدام به‌تبدیل خودرو با محصول جایگزین می‌کنند افزوده می‌شود، برخی متقاضیان هنوز اصرار به‌دریافت پارس دارند؛ درحالی که به‌طور قطع و یقین خودرو پارس به‌میزان کافی برای پاسخگویی به‌تعداد تقاضاها وجود ندارد.

از طرف دیگر بررسی‌ها نشان می‌دهد خودرو پارس نه‌تنها برتری قابل توجهی به‌لحاظ اقتصادی و فنی نسبت به‌سورن پلاس، ۲۰۷ و تارا ندارد، بلکه از ایمنی و کیفیت پایین‌تری در مقایسه با این سه خودرو برخوردار است. همچنین این سه خودرو جایگزین پارس دارای اختلاف قیمتی بین ۱۵۰ تا ۳۲۰ میلیون‌تومان بین کارخانه و بازار هستند.

افت قیمت 30 میلیون‌تومانی فونیکس تیگو 8 پرو مکس هیبرید

خودروهای داخلی روز گذشته با افت بهای یک تا 17 میلیون‌تومانی همراه بودند. جایی که تارا اتومات V4 ال ایکس (1402) با 17 میلیون‌تومان کاهش یک‌میلیارد و 52 میلیون‌تومان، کوییک GX-R (سفید مشکی) (1403) با 9 میلیون‌تومان کاهش 456 میلیون‌تومان، کوییک GXH (1403) با 8 میلیون‌تومان کاهش 454 میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (85 گانه) (1403) با 5 میلیون‌تومان کاهش 985 میلیون‌تومان، پژو 207 دنده‌ای فول (85 گانه) (1402) با 4 میلیون‌تومان کاهش 734 میلیون‌تومان و پارس سال سفارشی ELX (دریچه برقی) (1403) با 3 میلیون‌تومان کاهش 723 میلیون‌تومان اعلام قیمت شدند.

همچنین درمیان خودروهای چینی شاهد افت بهای 5 تا 30 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو 8 پرو مکس هیبرید (1403) با 30 میلیون‌تومان کاهش به 2 ‌میلیارد و 970 میلیون‌تومان، فونیکس تیگو 7 پرو پریمیوم (1403) با 22 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 998 میلیون‌تومان و چانگان CS35 تیپ 3 (1402) با 10 میلیون‌تومان کاهش به یک‌میلیارد و 640 میلیون‌تومان رسید.

همچنین در گروه خودروهای خارجی پریمیوم شاهد کاهش قیمت 50 میلیون‌تومانی بودیم. جایی که هیوندای اکسنت (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 2 میلیارد و 200 میلیون‌تومان، کیا K5 (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 4 میلیارد و 750 میلیون‌تومان، تویوتا لوین هیبرید (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 3 میلیارد و 950 میلیون‌تومان، تویوتا کرولا - 1200 سی‌سی (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 3 میلیارد و 150 میلیون‌تومان، جتا VS5 (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 2 میلیارد و 650 میلیون‌تومان و نیسان سانی (2023) با 50 میلیون‌تومان کاهش 2 میلیارد و 50 میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

همچنین در میان خودروهای خارجی لوکس شاهد نوسان قیمت چندان قابل توجهی نبودیم و بازار خودروهای لوکس تحت‌تاثیر خودروهای وارداتی جدید فعلا ثبات بها را در دستور کار خود قرار داده است.

نظر شما