شناسهٔ خبر: 67250302 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

سخنگوی دولت:

با هدایت‌های مقام معظم رهبری مشکلات مقطعی خللی در کشور ایجاد نمی‌کند

علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیأت دولت، شامگاه یکشنبه ۲۷ خرداد ماه در برنامه تلویزیونی زمانه از شبکه دو سیما حضور پیدا کرد و توضیحاتی در خصوص وضعیت و اقدامات دولت در دوران پس از شهادت رئیس‌جمهور ارائه کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، علی بهادری جهرمی، سخنگو و دبیر هیأت دولت، شامگاه یکشنبه ۲۷ خرداد ماه در برنامه تلویزیونی زمانه از شبکه دو سیما حضور پیدا کرد و توضیحاتی در خصوص وضعیت و اقدامات دولت در دوران پس از شهادت رئیس‌جمهور ارائه کرد.


سخنگوی دولت در این برنامه خاطرنشان کرد: الحمدالله ساختار حکمرانی در ایران به گونه‌ای است که با هدایت‌های مقام معظم رهبری، مشکلات مقطعی، خللی در مسیر کشور ایجاد نمی‌کند. اصلی‌ترین مسئله در شهادت شهدای خدمت بهت و‌ اندوه شدیدی بود که به واسطه این اتفاق تلخ در دولت رخ داد.


وی افزود: رئیس‌جمهور به نوعی رابطه پدرانه با اعضای هیأت دولت داشت و رابطه ما با ایشان خیلی صمیمی بود. ایشان پدر معنوی و برادر بزرگتر ما بود. با رفتن ایشان شوک عجیبی به دولت وارد شد. هر چه می‌گذرد فراق ایشان در فضای دولت بیشتر احساس می‌شود؛ به خصوص وقتی آثار اقدامات ایشان نمایان می‌شود و یا در جریان جلسات، مصوباتی امضا یا پیگیری می‌شود که مورد توجه ایشان بود. لذا بخشی از فضای جلسات گاها متأثر از این فراغ است. با این وجود هیأت دولت اجازه نداد خللی در امورات کشور ایجاد شود.


بهادری جهرمی با بیان اینکه دولت از همان ثانیه‌های اول پس از وقوع حادثه مدیریت خود را شروع کرد، گفت: در همان ساعات نخستین وزرای مربوطه به محل حادثه رفتند. سریعا قرارگاه میدانی تشکیل شد. هم زمان جلسه هیأت دولت در حال‌ برگزاری بود. دوشنبه‌ی فردای حادثه نیز جلسه فوق‌العاده برگزار شد و هیچ یک از دو جلسه هفتگی منظم دولت در این مدت تعطیل نشد.


سخنگوی دولت اضافه کرد: ایشان همواره عبارتی داشتند که تعطیلات برای مردم است نه دولت و دولت خادم مردم است. در روز تشییع شهدای خدمت که چهارشنبه بود ساعت ۶ صبح جلسه داشتیم و ساعت ۸ به تشییع شهدا رفتیم. ما اعضای دولت احساس می‌کنیم اگر تا پیش از این دینی به مردم و رهبر انقلاب داشتیم، امروز دین مضاعفی هم به شهید رئیسی و شهدای همراه داریم.


وی با اشاره به اینکه فعالیت دولت در سه حوزه ستادی، مصوبات و اقدامات بدون خللی در حال انجام است، اظهار کرد: در حوزه ستادی فعالیت دولت کاملا منظم درحال انجام است. در همین راستا شورای عالی مسکن در این ایام برگزار شد. سومین جلسه شورای عالی فضایی در این دولت چند روز پیش برگزار شد و پیش‌بینی می‌شود سیزدهمین پرتاب فضایی را در این دولت داشته باشیم. جلسات هیأت دولت، سران قوا و شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر جلسات نیز به طور منظم برگزار می‌شود.


وی افزود: در حوزه مصوبات نیز موضوعات جاری درحال انجام است؛ برخی موضوعات نیز رئیس‌جمهور شخصاً پیگیر آن بودند که به سرانجام رسیده است. به‌عنوان مثال در یکی از آخرین جلساتی که رئیس‌جمهور شهید حضور داشتند مصوبه‌ای برای عادلانه‌سازی پرداخت‌ها در شرکت‌های دولتی به تصویب رسید که بعد شهادت ایشان تکمیل و ابلاغ شد. مصوبات دیگری نیز در خصوص خرید تضمینی گندم، نهضت ملی مسکن، مهارت آموزی در حوزه آموزش عالی، تسهیل تجارت شرکت‌های دانش‌بنیان، گردشگری و صنایع دستی به ویژه صنایع دستی بانوان سرپرست خانوار که مورد تأکید شهید رئیسی بودند، به انجام رسیده است. بنابراین در حوزه مصوبات نیز دولت نگذاشته است که کار روی زمین بماند.


بهادری جهرمی خاطرنشان کرد: در حوزه اقدامات نیز کارها منظم انجام می‌شود و امروز قرارداد ۲ میلیارد دلاری در حوزه نفت انجام شد، لذا اقداماتی که برنامه ریزی شده بود هم انجام شده و کاری متوقف نشده است. یادگاری‌های شهید رئیسی در حال پیگیری و انجام است.


وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دولت قصد معرفی نامزد در انتخابات را داشته است یا نه؟، گفت: در پاسخ به این سوال باید گفت خیر. اما اگر بپرسید آیا دولت علاقه داشت نامزدی از درون دولت در انتخابات ثبت نام کند، باید بگویم مجموعه هیأت دولت علاقه داشتیم آقای مخبر در انتخابات ثبت نام کنند تا مسیر شروع شده در دولت شهید رئیسی برای خدمت به مردم استمرار یابد که البته ایشان به این جمع‌بندی نرسیدند و ثبت نام نکردند.‌
سخنگوی دولت ادامه داد: درباره اینکه ایا مجموعه دولت فرد خاصی را مدنظر داشت و دارد باید گفت نه. نسبت به ثبت نام فرد خاصی اصرار نداشتیم و همه دغدغه دولت برگزاری انتخابات با دقت، سلامت، مشارکت و رقابت است.‌ آقای مخبر امروز هم در پاسخ به گزارش‌هایی دوباره تذکر دادند بی‌طرفی دولت در امر انتخابات حفظ شود.

بهادری جهرمی در پاسخ به این سوال که آیا نظر دولت در بین کاندیدا ها بر فرد خاصی است؟، گفت: خیر. برخی از همکاران ما مرخصی گرفتند، از دولت خداحافظی کردند و طبق علاقه شخصی‌شان به حمایت از کاندیدایی و فعالیت در ستادی مشغولند که ربطی به جایگاه آنها در دولت ندارد.


وی افزود: ما دوره‌ای داشتیم که رئیس‌جمهور و معاون اول کاندیداها بودند و برخی از دولتمردان هم به آنها کمک می‌کردند و معلوم نبود امورات دولت چطور پی گرفته می‌شود. قانون می‌گوید برای ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری نیازی به استعفا از سمت و مقام نیست، ولی چون در این دولت رئیس‌جمهور شهید شدند ما حساسیت بیشتری در این خصوص داشتیم.
سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: اعضای دولت نگاهشان این است که خط خدمت شهید رئیسی استمرار یابد. با این وجود دولت کاندیدایی در بین ۶ کاندیدا ندارد. هر کدام از کاندیدها که خود را در ادامه مسیر دولت شهید رئیسی می‌داند، نظر خودشان است و البته دولت هم از استمرار این مسیر استقبال می‌کند؛ البته که باید پیش زمینه‌های آن را نیز مانند پرکاری، سخت‌کوشی و ضدفساد بودن و... را داشته باشند.


بهادری جهرمی تأکید کرد: وجه تمایز خاص شهید رئیسی با کاندیداها اخلاق ایشان بود. کاندیداها و فعالان رسانه‌ای آن‌ها این را تکلیف خود بدانند. بهترین هدیه برای رئیس‌جمهور شهید، ولایت‌مداری و حفظ اخلاق در رقابت‌ها است. تخریب رقیب، سنت غلطی است که در انتخابات ما ایجاد شده، لذا هر چه بیشتر از این امر خودداری کنیم، منفعتش برای خودمان است.

نظر شما