شناسهٔ خبر: 67248799 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

رییس اتاق بازرگانی زنجان؛

مشکلات ارزی، مهمترین دغدغه صادرکنندگان است

زنجان- رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان گفت: درحدود ۱۴ مورد از مشکلات حوزه صادرات احصا شده که در میان آنها، مباحث ارزی، مهمترین عامل بازدارنده این فرآیند است.

صاحب‌خبر -

مشکلات ارزی، مهمترین دغدغه صادرکنندگان است

به گزارش خبرگزاری بسیج زنجان، صمد یوسفی‌اصل، درهشتاد و دومین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان تعداد صادرکنندگان استان را حدود 200 نفر اعلام و اظهار کرد: ۹۰ درصد صادرات استان توسط 100 نفر از صادرکنندگان انجام می‌شود.

رییس اتاق بازرگانی زنجان با تاکید بر اینکه دیدگاه و نقطه‌نظرات اغلب صادرکنندگان استان در خصوص موانع صادراتی قبلا اخذ شده، افزود؛ حدود ۱۴ مورد از مشکلات حوزه صادرات احصا شده که در میان آنها، مباحث ارزی، مهمترین عامل بازدارنده این فرآیند است.

وی به مشکلات موجود در عرضه کالاهای ایرانی در کشور عراق و سوریه و تمایل موجود در این کشورها برای کالاهای دیگر کشورها اشاره و تصریح کرد: با وجود اینکه عراق یکی از مقاصد مهم صادراتی ایران است و سابقه تجارت طولانی با این کشور را داشته‌ایم اما در حال حاضر به نظر می‌رسد نام ایران در حال حذف شدن از بازار عراق است.

صمد یوسفی‌اصل با تاکید بر اینکه متاسفانه پیچیدگی‌ها و مشکلات ارزی بسیار است، افزود؛ صادرکنندگان در حال ارزآوری و پویا نگاه‌داشتن چرخه تولید و تجارت کشور هستند اما شیوه برخورد و مواجهه با آنها در ابعاد مختلف مناسب نیست.

وی در همین راستا ادامه داد؛ رویکردها و شرایط، بایستی موجب تسهیل و تسریع امور صادرات گردد در حالی که با سامانه‌ای کردن این فرآیند نه تنها شاهد تغییری مثبت نبوده‌ایم بلکه فعالان این حوزه با معضل جدیدی مواجه شده‌اند طوری که حتی باعث کاهش ۳۰ درصدی صادرات نیز شده است.

رییس اتاق بازرگانی زنجان به بسته بودن فضای فعالیت بانک مرکزی اشاره و خاطر نشان کرد با شرایط موجود، مقوله‌ واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات نیز به شدت با مشکل مواجه است و بانک مرکزی در ایجاد این بحران نقش مهمی دارد‌.

فاطمه عسگری 

نظر شما