شناسهٔ خبر: 67246320 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

تولید بهره ورانه ضرورت اصلی کشور است - اکونیوز

اقتصاد ایران: زنجان- استاندار زنجان گفت: تولید بهره ورانه ضرورت اصلی کشور است و باید به این سمت حرکت کنیم و حمایت ها هم باید با این رویکرد باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، محسن افشارچی در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان زنجان با اشاره به محدودیت‌های موجود در کشور برای پیشبرد امور گفت: بخشی‌نگری دستگاه‌های حاکمیتی از جمله مشکلات اذیت‌کننده و بازدارنده است.

وی افزود: این محدودیت‌ها عوامل و ابعاد مختلفی دارد که ممکن است خارجی و یا ساختاری باشند اما برآیند آن بخشی‌نگری دستگاه‌های حاکمیتی است به طوری که جهت تحقق کنترل قیمت ارز و کاهش تورم منجر به ضربه خوردن تولید و صادرات می‌شوند.

استاندار زنجان قوانین خلق‌الساعه را از دیگر مشکلات دانست و گفت: در کشورهایی مانند چین به راحتی قانون تدوین نمی‌شود چرا که این اقدام عارضه‌های خاص خود را در پی خواهد داشت که رفع آنها نیز بسیار زمان‌بر است.

وی با تاکید بر اینکه همه متوجه ضرورت رفع تعهد ارزی شده‌اند، تصریح کرد: اوضاع که آرام شود می‌توان نسبت به پیگیری امور اقدام کرد.

استاندار زنجان با بیان اینکه تأمین سرمایه در گردش با توجه به تورم موجود باید مدنظر بانک‌ها قرار گیرد، ادامه داد: ما در مصرف انرژی واقعاً غیر بهره‌ور هستیم و نیاز است که اصلاح شود.

افشارچی با تاکید بر اینکه باید بر اساس الگوهای موفق در دنیا، مسائل و مباحث مختلف اقتصادی و زنجیره‌های تولید را با هم آشتی دهیم، افزود: ارتباط بهره‌وری، محیط زیست و همچنین دیگر مسائل باید به طور صحیح و مستمر برقرار باشد.

تعداد صادرکنندگان استان زنجان حدود ۲۰۰ نفر است

رئیس اتاق بازرگانی زنجان گفت: تعداد صادرکنندگان استان حدود ۲۰۰ نفر است و ۹۰ درصد صادرات استان توسط ۱۰۰ نفر از صادرکنندگان انجام می‌شود.

صمد یوسفی‌اصل با تاکید بر اینکه دیدگاه و نقطه‌نظرات اغلب صادرکنندگان استان در خصوص موانع صادراتی قبلاً اخذ شده، افزود؛ حدود ۱۴ مورد از مشکلات حوزه صادرات احصا شده که در میان آنها، مباحث ارزی، مهمترین عامل بازدارنده این فرآیند است.

وی به مشکلات موجود در عرضه کالاهای ایرانی در کشور عراق و سوریه و تمایل موجود در این کشورها برای کالاهای دیگر کشورها اشاره و تصریح کرد: با وجود اینکه عراق یکی از مقاصد مهم صادراتی ایران است و سابقه تجارت طولانی با این کشور را داشته‌ایم اما در حال حاضر به نظر می‌رسد نام ایران در حال حذف شدن از بازار عراق است.

یوسفی اصل با تاکید بر اینکه متأسفانه پیچیدگی‌ها و مشکلات ارزی بسیار است، افزود؛ صادرکنندگان در حال ارزآوری و پویا نگاه‌داشتن چرخه تولید و تجارت کشور هستند اما شیوه برخورد و مواجهه با آنها در ابعاد مختلف مناسب نیست.

وی در همین راستا ادامه داد؛ رویکردها و شرایط، بایستی موجب تسهیل و تسریع امور صادرات گردد در حالی که با سامانه‌ای کردن این فرآیند نه تنها شاهد تغییری مثبت نبوده‌ایم بلکه فعالان این حوزه با معضل جدیدی مواجه شده‌اند طوری که حتی باعث کاهش ۳۰ درصدی صادرات نیز شده است.

رئیس اتاق بازرگانی زنجان به بسته بودن فضای فعالیت بانک مرکزی اشاره و خاطر نشان کرد با شرایط موجود، مقوله‌ی واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات نیز به شدت با مشکل مواجه است و بانک مرکزی در ایجاد این بحران نقش مهمی دارد.

نظر شما