شناسهٔ خبر: 67248160 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

پیش‌بینی وضعیت بارشی کشور تا مرداد

بر اساس اعلام پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو تا اواخر تیر بارش در نواحی ساحلی خزر کمتر از نرمال و در جنوب ‌شرق کشور بارش موسمی در محدوده نرمال رخ می ‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ در هفته آینده بارش در دو سوی دامنه‌ های البرز میانی و غربی، بخش‌ هایی از نوار شمال ‌شرق و شمال‌ غرب کشور در محدوده بیشتر از نرمال خواهد بود. دمای هوا نیز طی شش هفته آینده در مناطق ساحلی جنوب ‌شرق نرمال و در سایر مناطق ۱ تا ۳ درجه بیش از نرمال خواهد بود.

بیشتر بخوانید:

هواشناسی ایران / ۱۴ استان درگیر رگبار و باد شدید تا چهارشنبه

جدیدترین نقشه های پیش بینی هفتگی بارش کشور بر مبنای نقشه های احتمالاتی توسط پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور از ۲۸ خرداد ماه تا ۷ مرداد ماه سال ۱۴۰۳ تولید و ارائه شد که بر این اساس، طی هفته آینده (۲۸ خرداد تا ۳ تیر) در شمال ‌غرب، دامنه‌های شرقی زاگرس شمالی، بخش‌های محدودی از استان‌ها در شرق زاگرس میانی، استان‌های یزد و کرمان، دو سوی کوه های البرز میانی و نوار شمال ‌شرق کشور بارش رخ می‌دهد.

بارش در استان‌های گلستان و بخش‌هایی از استان گیلان کمتر از نرمال است. با احتمال حدود ۵۰ درصد، بارش انباشته در دامنه‌های البرز میانی و غربی و بخش‌هایی از شمال‌ غرب کشور به‌صورت محلی بین ۲۰ تا ۵۰ میلیمتر است که بیشینه آن در دامنه‌های البرز میانی رخ می‌دهد. سایر مناطق کشور مطابق با فصل، اغلب بی‌بارش یا بارش آن‌ها کمتر از نرمال پیش‌بینی شده است.

بارش طی هفته دوم عمدتا محدود به بخش‌هایی از نوار شمال‌ غرب و شمال ‌شرق خواهد بود و کمتر از نرمال پیش‌بینی شده است. سایر مناطق کشور مطابق با فصل اغلب بی‌بارش هستند. طی هفته‌های سوم تا ششم، بارش در استان‌های ساحلی خزر و شمال‌ غرب کشور کمتر از نرمال و بارش موسمی در جنوب‌ شرق کشور در حدود نرمال است. سایر مناطق کشور، مطابق با نرمال بلندمدت، بارش موثری دریافت نمی‌ کنند.

پژوهشکده اقلیم شناسی و تغییر اقلیم پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، جدیدترین نقشه‌های پیش‌بینی هفتگی دمای هوای کشور بر مبنای نقشه های احتمالاتی از ۲۸ خرداد ماه تا ۷ مرداد ماه سال ۱۴۰۳ را تولید و ارائه کرد. بر این اساس طی هفته اول (۲۸ خرداد تا ۳ تیر) نابهنجاری دمای هوا در مناطق داخلی کشور شامل استان‌های واقع در جنوب کوه‌های البرز و شرق رشته‌ کوه‌های زاگرس تا مرزهای شرقی کشور) بین نرمال تا ۲ درجه کمتر از آن و در سایر مناطق ۱ تا ۵ درجه بیش از نرمال است. بیشترین افزایش (۳ تا ۵ درجه) در نوار غربی و جنوبی کشور رخ می ‌دهد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه هواشناسی و علوم جو کشور، دمای هفته دوم در بخش‌هایی از استان‌های کرمان، یزد و شمال سیستان و بلوچستان نرمال و در سایر مناطق کشور ۱ تا ۲ درجه بیش از نرمال و دمای هوای هفته سوم در مناطق ساحلی شمال و جنوب کشور نرمال و در سایر مناطق ۱ تا ۳ درجه بیش از نرمال پیش‌بینی می‌شود.

دمای هوای هفته چهارم در جنوب سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان نرمال تا یک درجه کمتر از آن و در سایر مناطق نرمال تا ۲ درجه خواهد بود. دمای هوا در هفته‌های پنجم و ششم در جنوب سیستان و بلوچستان نرمال تا ۲ درجه کمتر از آن، در نیمه شمالی بین ۱ تا ۲ درجه بیش از آن و در سایر مناطق تا یک درجه فراتر از نرمال خواهد بود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما