شناسهٔ خبر: 67246688 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ساخت گیرنده‌های نقشه‌برداری ماهواره‌ای توسط یک شرکت دانش‌بنیان

تهران- ایرنا- یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت گیرنده‌های نقشه‌برداری ماهواره‌ای با دقت سانتی‌متری شده است؛ نوآوری که به گفته مدیرعامل این مجموعه مورد توجه فعالان صنعت نقشه‌برداری در داخل و خارج کشور قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا، میثم غنی‌زاده مدیرعامل این شرکت فناور گفت: این مجموعه در حوزه سیستم‌های تعیین موقعیت دقیق ماهواره‌ای فعالیت می کند و تخصص ما در زمینه گیرنده‌های نقشه‌برداری ماهواره‌ای است که به عنوان جی‌پی‌اس ردیاب (GPS) نقشه‌برداری نیز شناخته می‌شوند.

وی با بیان اینکه، راهکارها و روش‌های حل مسئله ما با شرکت‌های داخلی و خارجی در این حوزه متفاوت است، هدف اصلی را ارائه دقت سانتی‌متری به کاربران در لحظه عنوان کرد و افزود: ممکن است روش‌ها و طراحی‌های ما با سایر شرکت‌ها متفاوت باشد، اما در نهایت همه به یک نتیجه واحد می‌رسیم. کاربر با توجه به سلیقه و نیاز خود، محصول مورد نظر را انتخاب می‌کند و محصولات ما به دلیل دقت بالا، کارایی و قیمت مناسب، مورد استقبال کاربران در داخل و خارج از کشور قرار گرفته‌اند.

غنی زاده در توضیح گیرنده‌های نقشه‌برداری اظهارکرد: این دستگاه ها نوعی گیرنده رادیویی تخصصی است که عمدتاً در زمینه‌های نقشه‌برداری، ژئودزی و ناوبری برای تعیین موقعیت‌های جغرافیایی دقیق استفاده می‌شود.

ساخت گیرنده‌های نقشه‌برداری ماهواره‌ای توسط یک شرکت دانش‌بنیان

این دستگاه با دریافت سیگنال‌ها از سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای جهانی (GNSS) مانند جی پی اس، Glonass, Galileo, BeiDou عمل می‌کند. وظیفه اصلی یک گیرنده نقشه‌برداری، محاسبه دقیق مکان‌های جغرافیایی برای کمک به ایجاد نقشه‌های دقیق و انجام مطالعات سطح زمین است.

وی گفت: گیرنده‌های نقشه‌برداری از نظر دقت و کارایی با گیرنده‌های سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای جهانی استاندارد متفاوت هستند و با ویژگی‌های پیشرفته‌ای مجهز شده‌اند که به آن‌ها امکان می‌دهد دقت بالاتری را ارائه دهند و از خطاهایی که می‌توانند بر داده‌های مکانی تأثیر بگذارند، مانند اختلالات جوی یا مولتی‌پس سیگنال، جایی که سیگنال‌ها قبل از رسیدن به گیرنده از سطوح منعکس می‌شوند، جلوگیری کنند.

ساخت گیرنده‌های نقشه‌برداری ماهواره‌ای توسط یک شرکت دانش‌بنیان

به گفته این فعال حوزه دانش بنیان، دقت این دستگاه برای کاربردهایی مانند نقشه‌برداری کاداستر که نیازمند شناسایی و تعیین دقیق موقعیت مرزهای املاک یا در ساخت‌وساز ها حیاتی است، بسیار بالاست.

به گفته وی، گیرنده‌های نقشه‌برداری اغلب شامل قابلیت‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها در زمان واقعی و پس از پردازش هستند. در کاربردهای زمان واقعی، این گیرنده‌ها می‌توانند داده‌های مکانی فوری را مستقیماً در میدان ارائه دهند که برای وظایفی مانند ناوبری یا نیازهای نقشه‌برداری فوری ضروری است.

مدیرعامل این شرکت فناور ادامه داد: برای کاربردهای پس از پردازش، داده‌های جمع‌آوری شده می‌توانند بعداً برای دستیابی به سطوح بالاتری از دقت تجزیه و تحلیل شوند که این به نفع پروژه‌های نقشه‌برداری دقیق و تحقیقات علمی است که نیاز به بالاترین دقت دارند.

وی یکی دیگر از گیرنده‌های نقشه برداری را گیرنده های جی پی اس نام برد و گفت: گیرنده جی پی اس دستگاهی است طراحی شده برای تعامل با سیستم موقعیت‌یابی جهانی، سیستم ناوبری مبتنی بر ماهواره که اطلاعات مکانی و زمانی را در تمام شرایط آب و هوایی، در هر جایی رو یا نزدیک زمین که خط دید نامحدود به چهار ماهواره جی پی اس یا بیشتر وجود داشته باشد، فراهم می‌کند.این سیستم توسط دولت آمریکا اداره می‌شود که این خدمت را به صورت رایگان به هرکسی که گیرنده جی پی اس دارد، ارائه می‌دهد.

به گفته وی، وظیفه اصلی گیرنده جی پی اس تعیین دقیق موقعیت خود با دریافت سیگنال‌ها از ماهواره‌های جی پی اس است. این سیگنال‌ها شامل اطلاعات زمانی دقیق و موقعیت‌های ماهواره‌ها هستند که به گیرنده اجازه می‌دهد تا از طریق فرآیندی به نام تریلاتراسیون، موقعیت خود را محاسبه کند. با اندازه‌گیری زمانی که طول می‌کشد تا سیگنال‌ها از چندین ماهواره به گیرنده برسند، می‌تواند به طور دقیق عرض، طول جغرافیایی و ارتفاع را تعیین کند.

غنی زاده اضافه کرد: گیرنده‌های جی پی اس در طیف گسترده‌ای از کاربردها از جمله استفاده‌های روزمره مانند ناوبری در خودروها و تلفن‌های هوشمند تا کاربردهای تخصصی مانند جست‌وجوی گنج، ناوبری هوایی و پیگیری ناوگان حیاتی هستند. آن‌ها همچنین برای همگام‌سازی زمان در کاربردهای فناورانه و علمی مختلف حیاتی هستند.

وی در ارتباط با نحوه عملکرد گیرنده‌های سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای جهانی و تفاوت آن با گیرنده های جی پی اس نیز اظهار داشت: گیرنده‌های سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای جهانی با دریافت سیگنال‌های ارسالی از ماهواره‌هایی که در مدار زمین قرار دارند، موقعیت جغرافیایی دقیق را محاسبه می‌کنند. این دستگاه‌ها زمان ارسال و دریافت سیگنال‌ها را اندازه‌گیری کرده و با استفاده از اطلاعات مدار ماهواره‌ها، موقعیت سه‌بعدی خود را روی زمین تعیین می‌کنند.

به گفته این فعال حوزه نوآوری، جی پی اس یکی از انواع سیستم‌های سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای جهانی است که توسط آمریکا ارائه شده است. در حالی که سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای جهانی اصطلاح کلی‌تری است که می‌تواند شامل سایر سیستم‌های ماهواره‌ای نظیر GLONASS (روسیه)، Galileo (اروپا) و BeiDou (چین) باشد. گیرنده‌های سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای جهانی قادرند سیگنال‌ها را از چند سیستم مختلف دریافت کنند که این امر دقت و قابلیت اطمینان آن‌ها را افزایش می‌دهد.

غنی زاده درباره کاربردهای گیرنده‌های سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای جهانی نیز بیان کرد: گیرنده‌های سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای جهانی در زمینه‌های متنوعی کاربرد دارند. از جمله در نقشه‌برداری و زمین‌شناسی برای تعیین دقیق موقعیت‌های جغرافیایی، در کشاورزی برای بهینه‌سازی کشت و زرع و مدیریت دقیق منابع، در ناوبری هوایی و دریایی برای هدایت و مسیریابی ایمن و همچنین در بخش‌های علمی و تحقیقاتی برای جمع‌آوری داده‌های دقیق زمینی و محیطی استفاده می‌شوند.

وی تاکیدکرد: دستاورد دیگر ما در این شرکت، سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه و ایجاد زیرساخت‌های دانشی قوی است. ما که به عنوان تولیدکننده گیرنده‌های نقشه‌برداری ماهواره‌ای شناخته می‌شویم، در حوزه سیستم‌های تعیین موقعیت صنعتی نیز فعالیت می‌کنیم و محصولات متنوعی را در این زمینه ارائه می‌دهیم. به عنوان مثال، با استفاده از زیرساخت دانشی که در سه تا چهار سال گذشته ایجاد کرده‌ایم، محصولات خود را به حوزه‌های صنعتی مانند کشاورزی و معادن نیز ارائه داده‌ایم.

وی بیان کرد: استفاده از گیرنده‌های نقشه‌برداری ماهواره‌ای مزایای متعددی دارد، مانند افزایش سرعت تهیه نقشه و ارائه خدمات و کاهش هزینه‌های مربوط به توسعه. ما با ارائه این فناوری جدید، تهیه نقشه را برای کاربران با هزینه‌ای کمتر و در زمانی کوتاه‌تر امکان‌پذیر کرده‌ایم. این امر به نوبه خود، سرعت توسعه پروژه‌های مختلف را نیز افزایش می‌دهد.

غنی زاده در خصوص میزان اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه تصریح کرد: در مجموعه ما به صورت مستقیم ۲۵ نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم ۱۰ نفر با ما همکاری می‌کنند.

وی در خصوص حمایت‌های درخواستی از معاونت علمی ریاست جمهوری نیز گفت: هم اکنون در زمینه نقدینگی و جذب سرمایه خطرپذیر برای توسعه، نیازمند حمایت های بیشتری هستیم.

نظر شما