شناسهٔ خبر: 67249711 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نقشه‌برداری سریع‌ با گیرنده‌های ماهواره‌ای دانش‌بنیان ایرانی

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید گیرنده‌های نقشه‌برداری ماهواره‌ای با دقت سانتی‌متری شده که مورد توجه فعالان صنعت نقشه‌برداری در داخل و خارج کشور قرار گرفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم،‌ شرکت دانش بنیان هیرو‌نگار پارس موفق به تولید گیرنده‌های نقشه‌برداری ماهواره‌ای با دقت سانتی‌متری شده که مورد توجه فعالان صنعت نقشه‌برداری در داخل و خارج کشور قرار گرفته است.

میثم غنی‌زاده؛ مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان درباره محصولات این شرکت و کاربرد آنها عنوان کرد: ما در حوزه سیستم‌های تعیین موقعیت دقیق ماهواره‌ای فعالیت می‌کنیم. تخصص ما در زمینه گیرنده‌های نقشه‌برداری ماهواره‌ای است که به عنوان GPS نقشه‌برداری نیز شناخته می‌شوند.

راهکار‌ها و روش‌های حل مسئله ما با شرکت‌های داخلی و خارجی در این حوزه متفاوت است. هدف ما ارائه دقت سانتی‌متری به کاربران در لحظه است. ممکن است روش‌ها، تکنیک‌ها و طراحی‌های ما با سایر شرکت‌ها متفاوت باشد، اما در نهایت همه به یک نتیجه واحد می‌رسیم. کاربر با توجه به سلیقه و نیاز خود، محصول مورد نظر را انتخاب می‌کند. ما یکی از شرکت‌های پیشرو در زمینه تولید گیرنده‌های نقشه‌برداری ماهواره‌ای هستیم. محصولات ما به دلیل دقت بالا، کارایی و قیمت مناسب، مورد استقبال کاربران در داخل و خارج از کشور قرار گرفته‌اند.

وی در توضیح گیرنده‌های نقشه‌برداری گفت: این دستگاه‌ها نوعی گیرنده رادیویی تخصصی است که عمدتاً در زمینه‌های نقشه‌برداری، ژئودزی و ناوبری برای تعیین موقعیت‌های جغرافیایی دقیق استفاده می‌شود. این دستگاه با دریافت سیگنال‌ها از سیستم‌های ناوبری ماهواره‌ای جهانی (GNSS) مانند GPS، Glonass، Galileo، BeiDou عمل می‌کند. وظیفه اصلی یک گیرنده نقشه‌برداری، محاسبه دقیق مکان‌های جغرافیایی برای کمک به ایجاد نقشه‌های دقیق و انجام مطالعات سطح زمین است.

گیرنده‌های نقشه‌برداری از نظر دقت و کارایی با گیرنده‌های GNSS استاندارد متفاوت هستند. آنها با ویژگی‌های پیشرفته‌ای مجهز شده‌اند که به آنها امکان می‌دهد دقت بالاتری را ارائه دهند و از خطا‌هایی که می‌توانند بر داده‌های مکانی تأثیر بگذارند، مانند اختلالات جوی یا مولتی‌پس سیگنال، جایی که سیگنال‌ها قبل از رسیدن به گیرنده از سطوح منعکس می‌شوند، جلوگیری کنند. این سطح بالای دقت برای کاربرد‌هایی مانند نقشه‌برداری کاداستر که در آن مرز‌های املاک تعیین می‌شوند، یا در ساخت‌وساز، که موقعیت دقیق می‌تواند حیاتی باشد، ضروری است.

به گفته غنی‌زاده، گیرنده‌های نقشه‌برداری اغلب شامل قابلیت‌های تجزیه و تحلیل داده‌ها در زمان واقعی و پس از پردازش هستند. در کاربرد‌های زمان واقعی، این گیرنده‌ها می‌توانند داده‌های مکانی فوری را مستقیماً در میدان ارائه دهند که برای وظایفی مانند ناوبری یا نیاز‌های نقشه‌برداری فوری ضروری است. برای کاربرد‌های پس از پردازش، داده‌های جمع‌آوری شده می‌توانند بعداً برای دستیابی به سطوح بالاتری از دقت تجزیه و تحلیل شوند که این به نفع پروژه‌های نقشه‌برداری دقیق و تحقیقات علمی است که نیاز به بالاترین دقت دارند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان تصریح کرد: یکی دیگر از گیرنده‌های نقشه‌برداری، گیرنده‌های GPS است. گیرنده GPS دستگاهی است طراحی شده برای تعامل با سیستم موقعیت‌یابی جهانی، سیستم ناوبری مبتنی بر ماهواره که اطلاعات مکانی و زمانی را در تمام شرایط آب و هوایی، در هر جایی روی یا نزدیک زمین که خط دید نامحدود به چهار ماهواره GPS یا بیشتر وجود داشته باشد، فراهم می‌کند. این سیستم توسط دولت ایالات متحده اداره می‌شود که این خدمت را به صورت رایگان به هرکسی که گیرنده GPS دارد، ارائه می‌دهد.

وظیفه اصلی گیرنده GPS تعیین دقیق موقعیت خود با دریافت سیگنال‌ها از ماهواره‌های GPS است. این سیگنال‌ها شامل اطلاعات زمانی دقیق و موقعیت‌های ماهواره‌ها هستند که به گیرنده اجازه می‌دهد تا از طریق فرآیندی به نام تریلاتراسیون، موقعیت خود را محاسبه کند. با اندازه‌گیری زمانی که طول می‌کشد تا سیگنال‌ها از چندین ماهواره به گیرنده برسند، می‌تواند به طور دقیق عرض، طول جغرافیایی و ارتفاع را تعیین کند.

گیرنده‌های GPS در طیف گسترده‌ای از کاربرد‌ها از جمله استفاده‌های روزمره مانند ناوبری در خودرو‌ها و تلفن‌های هوشمند تا کاربرد‌های تخصصی مانند جستجوی گنج، ناوبری هوایی و پیگیری ناوگان حیاتی هستند. آنها همچنین برای همگام‌سازی زمان در کاربرد‌های فناورانه و علمی مختلف حیاتی هستند.

وی درباره نحوه عملکرد گیرنده‌های GNSS و تفاوت آن با گیرنده‌های GPS گفت: گیرنده‌های GNSS با دریافت سیگنال‌های ارسالی از ماهواره‌هایی که در مدار زمین قرار دارند، موقعیت جغرافیایی دقیق را محاسبه می‌کنند. این دستگاه‌ها زمان ارسال و دریافت سیگنال‌ها را اندازه‌گیری کرده و با استفاده از اطلاعات مدار ماهواره‌ها، موقعیت سه‌بعدی خود را روی زمین تعیین می‌کنند. GPS یکی از انواع سیستم‌های GNSS است که توسط ایالات متحده آمریکا ارائه شده است. در حالی که GNSS اصطلاح کلی‌تری است که می‌تواند شامل سایر سیستم‌های ماهواره‌ای نظیر GLONASS (روسیه)، Galileo (اروپا) و BeiDou (چین) نیز باشد. گیرنده‌های GNSS قادرند سیگنال‌ها را از چندین سیستم مختلف دریافت کنند که این امر دقت و قابلیت اطمینان آن‌ها را افزایش می‌دهد.

غنی‌زاده درباره کاربرد‌های گیرنده‌های GNSS گفت: گیرنده‌های GNSS در زمینه‌های متنوعی کاربرد دارند. از جمله در نقشه‌برداری و زمین‌شناسی برای تعیین دقیق موقعیت‌های جغرافیایی، در کشاورزی برای بهینه‌سازی کشت و زرع و مدیریت دقیق منابع، در ناوبری هوایی و دریایی برای هدایت و مسیریابی ایمن و همچنین در بخش‌های علمی و تحقیقاتی برای جمع‌آوری داده‌های دقیق زمینی و محیطی استفاده می‌شوند.

وی در ادامه در خصوص بزرگ‌ترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه بیان کرد: بزرگترین دستاورد ما در این شرکت، سرمایه‌گذاری در بخش تحقیق و توسعه و ایجاد زیرساخت‌های دانشی قوی است. ما که به عنوان تولیدکننده گیرنده‌های نقشه‌برداری ماهواره‌ای شناخته می‌شویم، در حوزه سیستم‌های تعیین موقعیت صنعتی نیز فعالیت می‌کنیم و محصولات متنوعی را در این زمینه ارائه می‌دهیم. به عنوان مثال، با استفاده از زیرساخت دانشی که در سه تا چهار سال گذشته ایجاد کرده‌ایم، محصولات خود را به حوزه‌های صنعتی مانند کشاورزی و معادن نیز ارائه داده‌ایم. استفاده از گیرنده‌های نقشه‌برداری ماهواره‌ای مزایای متعددی دارد، از جمله، افزایش سرعت تهیه نقشه و ارائه خدمات و کاهش هزینه‌های مربوط به توسعه است. در واقع، می‌توان گفت که ما با ارائه این تکنولوژی جدید، تهیه نقشه را برای کاربران با هزینه‌ای کمتر و در زمانی کوتاه‌تر امکان‌پذیر کرده‌ایم. این امر به نوبه خود، سرعت توسعه پروژه‌های مختلف را نیز افزایش می‌دهد.

غنی‌زاده در خصوص رقم اشتغالزایی مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شده توسط این مجموعه گفت: در مجموعه ما به صورت مستقیم 25 نفر مشغول به کار هستند و غیرمستقیم 10 نفر با ما همکاری می‌کنند.

وی در پایان در خصوص حمایت‌های درخواستی از معاونت علمی ریاست جمهوری گفت: هم اکنون در زمینه نقدینگی و جذب سرمایه خطرپذیر برای توسعه، نیاز به حمایت بیشتری داریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما