شناسهٔ خبر: 67243190 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

افشای توطئه دموکرات‌ها برای جایگزینی بایدن

شادی سلطان‌زاده

یک رسانه انگلیسی با اشاره به ضعف «جو بایدن» نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهور آمریکا در گزارشی نوشت که ایده جایگزینی او با نامزدی دیگر در میان افراد حزب و مردم بیش از پیش پررنگ شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، در مدت اخیر، هر بار که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در انظار عمومی ظاهر می‌شود، این موضوع سر زبان‌ها می‌افتد که آیا از رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۴ کناره‌گیری خواهد کرد؟ آیا وادار به کناره‌گیری خواهد شد؟

روزنامه دیلی‌میل با این مقدمه گزارش داد: در آخرین مورد، «باراک اوباما» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، شنبه گذشته، در یک مراسم جمع‌آوری کمک‌های مالی در لس‌آنجلس دستش را به سوی بایدن دراز می‌کند تا فرمانده ۸۱ ساله کل قوا را از روی صحنه هدایت کند.

این رخ‌داد پس از آن بود که بایدن، دوشنبه پیش از آن، در مراسم «جونتینت» (روز آزادی) در کاخ سفید، یک دقیقه تمام بی‌حرکت ایستاد و مات‌ومبهوت در حالی که بقیه در اطراف او مشغول آوازخوانی و رقصیدن بودند، به جایی خیره شد. سرانجام، «فیلونایز فلوید» برادر «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست کشته‌شده به دست پلیس آمریکا به این مکث نگران‌کننده بایدن پی برده و دستش را برای کمک به او دورش حلقه می‌کند.

اما «اندرو بِیتس» سخنگوی کاخ سفید منکر بر جای خود خشک شدن بایدن در این ویدیوی فراگیر در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها شده و آن را «ساختگی» خواند.

با این حال، به نظر می‌رسد که کارزار انتخاباتی حزب دموکراتیک بایدن هرچه قدر هم که تلاش کند روی آتش‌ شعله‌ور گمانه‌زنی‌ها آب یخ بریزد، آمریکایی‌ها نمی‌توانند فرضیه جایگزین کردن جو بایدن را نادیده بگیرند.

در حال حاضر، این ایده مطرح است که رئیس‌جمهور، به طریقی، پیش از انتخابات نوامبر ۲۰۲۴ از نامزدی حزب دموکرات کنار گذاشته خواهد شد.

افزایش احتمال جایگزینی بایدن با نامزدی دیگر به دلیل ضعف عملکرد او «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مراسم جونتینت در کاخ سفید

«نِیت سیلور» یک کارشناس انتخابات، هفته گذشته، در شبکه‌های اجتماعی نوشت: کناره‌گیری کار بسیار پرمخاطره‌ای خواهد بود. اما از سوی دیگر، موقعیت دیگری نیز وجود دارد که در آن، ممکن است ادامه دادن خطرات بیشتری به همراه داشته باشد. آیا به آن رسیده‌ایم؟ نمی‌دانم. اما واقعا جای سوال دارد.

به گفته سیلور، میانگین میزان تایید بایدن به ۳۷.۴ درصد کاهش یافته است و یکی از نگرانی‌های اصلی درباره او سنش است که «نگرانی واقعا قابل‌درکی است.» او می‌گوید، «رفتار و عملکرد بایدن مطابق سن او است و بر عهده‌گرفتن این کار تا ۸۶ سالگی نیز واقعا کاری خارج از چارچوب است.»

دیلی میل در ادامه نوشت: ««جیمز کارویل» مغز متفکر کارزارهای انتخاباتی «بیل کلینتون» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا، در ماه جاری، آشکارا گفت که بایدن نباید در این دور از انتخابات شرکت می‌کرد.

با این حال، حامیان بایدن سعی دارند مخالفان و منتقدان را ساکت کنند. به گفته «دیوید اکسلرود» یکی از چهره‌های برجسته کارزار انتخاباتی اوباما، تیم بایدن یکی از زودهنگام‌ترین مناظره‌های انتخاباتی تا به الان را (۲۷ ژوئن در سی‌ان‌ان) برنامه‌ریزی کرده است تا به منفی‌بافان بگوید که بایدن هیچ کجا نمی‌رود. اما این قماری پرخطر است.

در حالی که عملکرد خوب در مناظره توسط بایدن ممکن است حمایت دموکرات‌ها را جلب کند، یک قدم اشتباه قابل توجه تنها ممکن است به شایعات درباره جایگزینی او دامن بزند.

«مارک پن» مشاور پیشین کلینتون و کارشناس رای‌گیری معتقد است که مناظره سی‌ان‌ان آخرین فرصت بایدن خواهد بود که به رای‌دهندگان اطمینان بدهد برای این سمت مناسب است.

افزایش احتمال جایگزینی بایدن با نامزدی دیگر به دلیل ضعف عملکرد او

دیلی میل مطلع شده است که اگر جو بایدن در این اولین رویارویی با «دونالد ترامپ» رقیب انتخاباتی خود از حزب جمهوری‌خواه عملکرد درستی نداشته باشد یا نتایج نظرسنجی او همچنان افت کند، این نامزد حزب دموکرات با تشکیل جبهه‌ای متحد از بزرگان لیبرال علیه او، مجبور به کناره‌گیری خواهد شد.

یک نظریه‌پرداز دموکرات در این باره به دیلی‌میل گفت: تنها کسانی که می‌توانند او را مجبور به کناره‌گیری کنند، بیل کلینتون، نانسی پلوسی و چاک شومر خواهند بود.

با وجود این که برخی از افراد حزب دموکرات و کارشناسان روند جایگزینی بایدن را روند پرمخاطره‌ای دانسته‌اند، یکی از اعضای حزب معتقد است که این جایگزینی نامزد انتخاباتی در صورتی که همه چیز به دقت برنامه‌ریزی و اجرا شود، کارآمد خواهد بود.

از طرفی، ممکن است بایدن به عنوان رهبر حزب دموکرات از کناره‌گیری خودداری و با وجود عصبانیت حزب از عملکرد او، تا روز انتخابات به تلاش خود ادامه دهد.

بایدن در حالی که برای پلوسی، رئیس‌ پیشین مجلس نمایندگان آمریکا، بیل کلینتون و چاک شومر، رهبر اکثریت سنا احترام قائل است، انزجارش از اوباما، در مدت اخیر، آشکار شده است.

اوباما در انتخابات اولیه حزب دموکرات در سال ۲۰۱۶، به جای بایدن از هیلاری کلینتون حمایت کرد و گفته می‌شود که در سال ۲۰۲۰ نیز سعی داشت مانع عهده‌داری سمت توسط معاون اولش شود.

افزایش احتمال جایگزینی بایدن با نامزدی دیگر به دلیل ضعف عملکرد او (از راست) «کامالا هریس» معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا و «جو بایدن»

حالا، حزب دموکرات تصمیم گرفته است روند نامزدی در انتخابات را با یک سیستم مجازی نام‌نویسی تکمیل کند تا بایدن را، رسما، پیش از گردهم‌آیی کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در ماه اوت در شیکاگو، نامزد خود اعلام کند.

یکی از دلایل برگزاری مجازی آن اطمینان یافتن از آن است که در صورت تصمیم حزب برای جایگزین کردن نامزد انتخاباتی، این کار در روند کنترل‌شده‌تری انجام بگیرد.

در این صورت، رهبران دموکرات بی‌سروصدا نامزد جایگزین را در ادامه پیشنهاد خواهند کرد.

به گفته منابع مطلع، نامزد جایگرین «کامالا هریس» معاون اول رئیس‌جمهور نخواهد بود که عملکرد بدی نیز در مدت عهده‌داری این سمت داشته است.

کارشناسان معتقدند دموکرات‌ها بایدن هریس را متقاعد کنند که از نامزد جایگزین حمایت کند.

جایگزینی بایدن برای نامزد بعدی پرمخاطره خواهد بود. اگر این فرد سکان‌دار حزب شود و بعد در نوامبر در مقابل ترامپ شکست بخورد، جایگاه سیاسی آن‌ها هرگز احیا نخواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما